در اثر بارش باران‌های سیل‌آسا در استان هنان چین سیل سنگینی جاری شده، حمل و نقل عمومی کاملاً متوقف شده و هزاران نفر از انسان‌ها را بی‌خانمان کرده است.

تاکنون دست‌کم ۱۲ نفر در اثر جاری شدن این سیلاب سنگین جان خود را از دست داده‌اند. تا ساعت ۱۷ روز سه‌شنبه به وقت محلی تنها در طی ۲۴ ساعت ۴۵۷ میلی‌متر باران بارید که معادل ۶۰ درصد از بارش سالانه در این منطقه است.

به گزارش خبرگزاری شینهوا و به نقل از مقامات محلی روز چهارشنبه بیش از یکصد هزار نفر از ساکنان استان هنان در اقامتگاه‌های موقت اسکان داده شدند. سیلاب به ایستگاه‌های مترو سرریز کرده است، زیرساخت‌های شهری را از بین برده و بخش بزرگی از جاده‌ها را هم نابود کرده است. پروازهای داخلی به استان هنان متوقف شده.

سیل وارد شبکه متروی ژنگجو شد و واگن‌های قطارها را زیر آب برد. بسیاری از اشخاصی که جان خود را در سیل از دست دادند، در لحظه وقوع حادثه در ایستگاه مترو بودند. تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد انسان‌ها دست به دست هم داده‌اند و یک زنجیره انسانی تشکیل داده‌اند با این امید که بتوانند در مقابل فشار سیلاب مقاوت کنند. گاردین می‌نویسد در یکی از این ویدیوها می‌توان پنج جنازه را دید که روی آب شناورند. انتظار می‌رود که قربانیان سیل به‌تدریج افزایش یابد.

رشد سریع شهرها و گسترش حاشیه‌نشینی

مقامات محلی هشدار داده بودند که ممکن است سد شهر ژنگجو که آسب دیده بود نتواند در برابر سیلاب مقاومت کند. با توجه به خطر شکسته شدن سد، ساکنان محلی خانه‌هایشان را تخلیه کردند و در اقامتگاه‌هایی اسکان داده شدند. صبح چهارشنبه سرانجام آنچه که مقامات از آن واهمه داشتند اتفاق افتاد: سد ژنگجو شکست. ارتش با ۲۰ هزار نیرو وارد عمل شد.

از چهار روز پیش تاکنون بارش باران‌های سیل‌آسا در هنان ادامه دارد. مقامات محلی روز گذشته نسبت به وقع سیل هشدار داده بودند. احتمال می‌رود بارندگی‌های سیل‌آسای دیگری هم اتفاق بیفتد.

اسان هنان با ۹۴ میلیون نفر جمعیت از استان‌های پرجمعیت چین به‌شمار می‌آید. در این منطقه برخی از آثار میراث فرهنگی چین از جمله معبد شائولین در خطر قرار گرفته است.

برق در مناطق سیل‌زده قطع شده. مردمانی که در محاصر سیل قرار گرفته بودند از طریق اینترنت درخواست کمک کردند.

در فصل باران‌های موسمی جاری شدن سیل در چین یک امر متعارف است. با این‌حال به سبب گسترش شهرنشینی پیامدهای آن در سال‌های اخیر خسارت‌بارتر و سنگین‌تر شده است. صدها هزار نفر از ساکنان استان سی‌شوان مجبور شدند به سبب خطر جاری شدن سیلاب در تابستان سال جاری خانه‌های خود را ترک کنند. در شهر هوتان در غرب چین هم بارش‌های سیل آسا و بی‌سابقه گزارش شده بود.

سازمان گرین‌پیس اعلام کرده است که به‌سبب رشد سریع شهرها و گسترش حاشیه‌نشینی خطر وقوع تغییرات شدید آب و هوایی در مناطق پرتراکم چین بیشتر است. ۷۰ درصد از گازهای گلخانه‌‌ای در شهرهای بزرگ چین تولید می‌شود.