مازیار سید نژاد، فعال کارگری زندانی پس از گذشت بیش از ۴۰ روز از زمان بازداشت همچنان به‌ شکل بلاتکلیف در بازداشتگاه وزارت اطلاعات معروف به بند ۲۰۹ زندان اوین به‌سر می‌برد.

یک منبع مطلع از وضعیت این زندانی سیاسی، از احتمال انتقال او به زندان شیبان اهواز خبر می‌دهد.

این منبع مطلع به زمانه می‌گوید:

«بازجویی از مازیار توسط مأموران اطلاعات به پایان رسیده اما بازپرس به‌ جای رسیدگی به پرونده، قرار بازداشت او را تا یک ماه دیگر تمدید کرده است. حتی به وکیل پرونده هم اجازه ملاقات حضوری با او را نمی‌دهند.»

این منبع به نقل از وکیل پرونده درباره دلایل تمدید این قرار بازداشت سید نژاد می‌گوید که احتمالا بازپرس قرار بازداشت او را تا زمانی که موعد اجرای حکم حبس قبلی فرا برسد تمدید خواهد کرد و بعد از آن، احتمال دارد که سید نژاد به زندان شیبان اهواز منتقل شود.

حکم حبس قبلی برای این فعال کارگری توسط دادگاه انقلاب اهواز صادر شده است.

مازیار سید نژاد در آذر ماه سال ۹۷ به دلیل شرکت در اعتراضات صنفی و همراهی با کارگران معترض نیشکر هفت‌تپه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و اواخر آذر ماه ۱۳۹۹، در شعبه چهار دادگاه انقلاب اهواز بابت اتهام «عضویت در یکی از گروه‌های مخالف نظام» به سه سال حبس تعزیری محکوم شد.

او در طول دوران بازداشت همچون چند تن دیگر از هم‌پرونده‌ای‌هایش، زیر شکنجه‌های فیزیکی و روانی، وادار به اعتراف تلویزیونی علیه خود و برخی دیگر از فعالان سیاسی داخل و خارج از کشور شد. اعترافات تلویزیونی‌ای که سید نژاد هم در آن حضور داشت، در دی‌ ماه ۱۳۹۷ تحت عنوان «طراحی سوخته» از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد.

مازیار سید نژاد آخرین بار روز ۱۷ خرداد ماه سال‌جاری توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شد و از آن زمان در بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برد.

منابع مطلع از وضعیت این زندانی سیاسی در روزهای گذشته اعلام کردند که سید نژاد در طول دوران بازجویی به «عضویت در گروه‌های مخالف نظام و ظن فرار» متهم شده است. او در طول دوران بازداشت از ملاقات حضوری با خانواده و وکیل تعیینی خود محروم بوده و به‌گفته منابع حقوق بشری حتی تماس تلفنی او در حضور بازجو انجام می‌شود.

مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه با ۲۴ هزار هکتار وسعت زمین‌های کشاورزی و کارخانه و حدود پنج هزار و ۵۰۰ کارگر، سال ۱۳۹۴ در ازای مبلغی بسیار کمتر از قیمت واقعی، به بخش خصوصی واگذار شد.

کارگران این شرکت اما از واسط دهه ۸۰ شمسی به این سو با برگزاری تجمعات مسالمت آمیز و برپایی اعتصاب همواره نسبت به سوء مدیریت، تحمیل قراردادهای غیرعادلانه کار، بدی شرایط کار، تعویق معوقات مزدی و در نهایت واگذاری شرکت به بخش خصوصی اعتراض کرده‌اند.