روز چهارشنبه ۳۰ تیر، خبرگزاری فارس با یک مقام وزارت نیرو درباره وضعیت سد کرخه و دز مصاحبه کرد. در گزارش فارس نام و مقام این مسئول وزارت نیرو اعلام نشد ولی هشدارهای مشخصی در این مصاحبه وجود داشت.

این مقام وزارت نیرو گفت که رهاسازی آب سد کرخه و دز تصمیم غیرکارشناسی و اشتباهی بوده است که ممکن است تبعات ناگواری داشته باشد.

پس از شعله‌ور‌شدن اعتراضات مردمی در خوزستان، به مدیریت جمهوری اسلامی در رابطه با منابع آبی در خوزستان و خشک شدن بخش بزرگی از هورالعظیم و پایین‌دست سدهای بزرگ در این استان، مسئولان سازمان آب و برق خوزستان در روز ۲۷ تیرماه، میزان رهاسازی آب از سد کرخه را به ۱۶۰ متر مکعب بر ثانیه رساندند. در سد دز هم با افزایش رهاسازی به ۱۴۰ متر مکعب بر ثانیه، بخشی از آب پش سد به سمت پایین دست روانه شد.

فردی که به‌عنوان مقام وزارت نیرو با فارس مصاحبه کرده بود همین اقدام را نادرست و غیرکارشناسی دانست. او هشدار داد که سد کرخه با این میزان خروجی فعلی تنها برای ۵۴ روز دیگر آب قابل استفاده خواهد داشت:

«با راهکار غیرکارشناسی انجام پذیرفته حجم سد کرخه بدون توجه به پیش‌بینی‌ها در مهر سال ۱۴۰۰ به منفی ۱۲۰ میلیون متر مکعب می‌رسد.»

او پیش‌بینی کرد که یک فرابحران در پاییز امسال در خوزستان اتفاق خواهد افتاد چرا که فعلا امیدی به بارش‌های زودهنگام پاییزه هم نیست:

« بر اساس پیش‌بینی هواشناسی بارش‌های پاییز با تاخیر اتفاق می‌افتد و تا آذر ماه بارش جدی در حوضه بالادست سد کرخه نداریم. متاسفانه خروجی سد کرخه ۲ برابر شده و این سد تا صفر شدن آب قابل استفاده فاصله چندانی ندارد. با تداوم این روند شاهد فرابحران آب در فصل پاییز هستیم و آب برای خوردن هم پیدا نمی‌شود.»

یک روز پس از انتشار این گزارش، علی شهبازی، معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نیز به فارس گفت که رهاسازی آب از پشت سد کرخه با استفاده از منابع استراتژیک کشت پاییزه انجام شده است:

«آبی که رهاسازی شد ذخیره استراتژیک ما بود، این آب پس‌اندازی است که قرار بود برای کشت پاییزه از آن استفاده کنیم. رهاسازی اخیر آب خارج از فرایند برنامه‌ریزی سازمان آب و برق است و اگر مدیریت مصرف اتفاق نیفتد هیچ منابعی برای کشاورزی در پاییز امسال نخواهیم داشت.»

او درباره وضعیت کنونی سد کرخه گفت:

«حجم آب پشت سد کرخه نسبت به سال گذشته ۴۷ درصد کاهش پیدا کرده است. اکنون حدود ۷۰ درصد حجم مخزن به‌دلیل خشکسالی خالی است و این واقعیت منابع آبی سد کرخه است.»