بحران سیاسی در تونس به رویارویی سیاسی در این کشور تبدیل می‌شود. دوشنبه ۴ مرداد / ۲۶ ژوئیه در مقابل پارلمان تونس درگیری‌ها آغاز شد. این درگیری‌ها یک روز پس از آن رخ می‌دهد که قیس سعید، رئیس‌جمهوری تونس فعالیت‌های پارلمان را به مدت ۳۰ روز متوقف و هشام المشیشی، نخست‌وزیر را برکنار کرد و دموکراسی جوان تونس را به بحران قانون اساسی فرو برد.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، صدها طرفدار قیس سعید روز دوشنبه با پرتاب بطری و سنگ در مقابل ساختمان پارلمان تونس، از نزدیک شدن طرفداران حزب «جنبش النهضه»، نیروی اصلی پارلمان به رهبرشان راشد الغنوشی، جلوگیری کردند.

راشد الغنوشی، رئیس پارلمان روز دوشنبه به‌مدت چند ساعت جلوی درب بسته پارلمان در خودروی خود که پارک شده بود، به انتظار نشسته بود زیرا نیروهای نظامی از ورود او به پارلمان جلوگیری می‌کردند. او حدود ساعت ۳ بامداد به وقت محلی به همراه نمایندگانی از «جنبش النهضه» و همچنین سمیرا الشواشی، نایب رئیس پارلمان، از حزب «قلب تونس» وارد محل شد.

براساس ویدئویی که رسانه‌های محلی منتشر کردند، سمیرا الشواشی به سربازان گفت «ما می‌خواهیم وارد پارلمان شویم! (…) ما محافظان قانون اساسی هستیم». یکی از سربازان با بیان این‌که او «دستورات» را اجرا می‌کند، پاسخ داد «ما حافظ ملت هستیم».

راشد الغنوشی در بیانیه‌ای این اقدامات را با هدف «تغییر ماهیت حکومت سیاسی در تونس و تبدیل آن از یک حکومت دموکراتیک پارلمانی به یک رژیم ریاست جمهوری، فردی و اقتدارگرا» دانست.

حزب اسلام‌گرای «جنبش النهضه» نیز اقدامات قیس سعید را «کودتا علیه انقلاب و قانون اساسی» نامید.

استقرار ارتش در کاخ دولت

چندین مقام دولتی گفتند که ارتش صبح دوشنبه در کاخ دولت مستقر شده و از ورود کارمندان به ساختمان جلوگیری می‌کند.

شبکه تلویزیونی الجزیره نیز اعلام کرد که مأموران پلیس به دفتر این شبکه در تونس یورش برده و همه کارکنان را تخلیه کردند.

وزیران دفاع و دادگستری برکنار شدند

روز یکشنبه قیس سعید، پس از جلسه اضطراری در کاخ ریاست جمهوری با مسئولان امنیتی این کشور اعلام کرد که او خود «قدرت اجرایی را با کمک دولتی که رئیس‌جمهوری رئیس آن را منصوب خواهد کرد» به‌عهده خواهد گرفت.

روز دوشنبه، قیس سعید همچنین ابراهیم البرتاجی، وزیر دفاع و حسنا بن سلیمان، وزیر دادگستری را از سمت‌های خود برکنار کرد. سخنگوی دولت و وزیر خدمات عمومی نیز برکنار شدند.

تقابل سیاسی

کشمکشی که به مدت شش ماه بین راشد الغنوشی و قیس سعید در جریان است، دولت را فلج کرده و اوضاع کشور را به‌هم ریخته است. تونس همچنین از اوایل ماه ژوئیه با اوج شیوع کرونا روبه‌روست. این کشور با ۱۲ میلیون نفر جمعیت و تقریباً ۱۸ هزار مورد مرگ بر اثر ویروس کوویدـ۱۹ یکی از بدترین نرخ مرگ‌و‌میرها در جهان را دارد.

اختلافات بر سر قانون اساسی تونس، هفت سال پس از تصویب آن همچنان ادامه دارد. قرار بود این اختلافات در مجمع قانون اساسی بررسی شود که مجمع منحل شد و این کار به تعویق افتاد.

بر اساس قانون اساسی تونس، رئیس جمهوری مسئول ارتش و سیاست خارجی در کشور است. پس از ورود تونس به موج‌ همه‌گیری ویروس کرونا، به دستور رئیس‌جمهوری، ارتش امور بهداشتی کشور را به‌دست گرفت.

عصر روز یکشنبه، پس از سخنرانی قیس سعید، تونسی‌ها که از جنگ قدرت و وخیم شدن اوضاع اجتماعی و بهداشتی بسیار ناراضی‌اند، با وجود مقررات منع رفت و آمد، با آتش‌بازی و بوق زدن با خودروهای خود در تونس، پایتخت این کشور و چندین شهر دیگر، به خیابان‌ها آمدند.