فرماندهی لشکر دوم حشد شعبی از دو حمله پهپادی به انبار مهمات خود در نجف خبر داد. واحد اطلاع رسانی امنیتی عراق خبر اعلام کرد انفجار ناشی از بد انبار شدن مهمات همراه با افزایش شدید گرمای هوا بوده است.

فرماندهی لشکر دوم حشد شعبی مستقر در نجف اعلام کرد که وقوع انفجار در انبار مهمات این لشکر ناشی از حمله پهپادی به یکی از اردوگاه‌های آن در استان نجف اشرف بوده است. لشکر دوم حشد شعبی در بیانیه‌ای نوشت: یکی از انبارهای مهمات اردوگاه الدیوک لشکر دوم واقع در نجف دو بار هدف حملات پهپادی قرار گرفت. یک بار در ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه دوشنبه ۲۶ ژوئیه/۴ مرداد و بار دوم در ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه همان روز.

در بیانیه دومی که لشکر دوم حشد شعبی در تکمیل بیانیه نخست منتشر کرد آمده است که سه نفر از نیروهای خشد شعبی در این حملات مجروح شدند.

در پی وقوع آتش‌سوزی در انبار مهمات اردوگاه الدیوک حشد شعبی در نجف،  فرماندهی این مقر از تشکیل کمیته‌ای از فرماندهی نیروهای حشد شعبی در فرات برای بررسی جزئیات و پیامدهای این حادثه خبر می‌دهد.

در همان حال واحد اطلاع رسانی امنیتی عراق اعلام کرد که ستاد عملیات مشترک عراق کمیته تحقیقاتی برای اطلاع از جزئیات این حادثه تشکیل داده است. در بیانیه واحد اطلاع رسانی امنیتی آمده است:  

«کارشناسان فنی در محل حادثه مشخص کردند که انفجار ناشی از بد انبار شدن مهمات همراه با افزایش شدید گرمای هوا بوده است و تیم‌های دفاع مدنی در حال حاضر در محل حادثه هستند و سامانه‌های پدافند هوایی نیز هیچ گونه پهپاد یا شی دیگری را در محل حادثه رصد نکردند.»

پیش از این یک منبع امنیتی از وقوع انفجارهایی در انبار مهمات کتائب امام علی در نجف خبر داده بود.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق روز دوشنبه در کاخ سفید با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. انفجار در قرارگاه حشد شعبی در نجف هنگام حضور کاظمی در واشنگتن اتفاق افتاد. بر اساس بیانیه پایانی رئیس جمهوری آمریکا و نخست وزیر عراق واشنگتن و بغداد توافق کردند که تا انتهای سال جاری (۲۰۲۱) مأموریت رزمی نیروهای نظامی آمریکا در عراق به پایان برسد.   

 روزنامه بریتانیایی گاردین روز دوشنبه در گزارشی به نقل از چند منبع آگاه این نظر را مطرح کرد که اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران قدس و جانشین قاسم سلیمانی از نفوذ و توانایی لازم برای متوقف کردن حملات شبه‌نظامیان عراقی به اهداف آمریکایی در عراق نیست.