محمدی سبزه‌زاری، مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت که «با پیش‌بینی‌های هواشناسی همه ما ناامید هستیم و احتمالا بارش‌های امسال نتواند سدهای خوزستان را به حدی برساند که از حالت بحران خارج شوند.»

براساس آماری که این مقام محلی ارائه کرده است میران بارش در استان خوزستان در سال آبی گذشته حدود ۳۵ درصد کاهش داشته است:

«در پهنه خوزستان ۲۱۹,۷ میلی‌متر بارش داشته‌ایم. میزان بارش بلندمدت این استان ۳۳۵ میلی‌متر است. یعنی نسبت به بلند‌مدت ۳۴,۵ درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم. نسبت به سال گذشته نیز ۳۵,۱ درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم. به طور کلی ۶۵,۳ درصد از بارش‌های سال آبی تأمین شده است؛ یعنی ۳۴,۷ درصد نسبت به حد نرمال بارندگی، در سطح استان خوزستان کاهش بارندگی شاهد بوده‌ایم.»

هشدار نسبت به بارش‌های پاییزه در خوزستان پس از آن مطرح شد که برای فرونشاندن اعتراضات در شهرهای مختلف استان که در نتیجه آن ۹ نفر از شهروندان خوزستانی به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شدند، میزان آب خروجی دو سد بزرگ کرخه و دز افزایش یافت. همزمان با این اقدام یکی از مقام‌های ارشد وزارت نیرو بدون آنکه نامش در گزارش ذکر شود به خبرگزاری فارس گفت که این تصمیم غیرکارشناسی بوده و استفاده از ذخایر استراتژیک سبب اتمام آب سدهای خوزستان تا ۵۴ روز آینده می‌شود.  

او پیش‌بینی کرد که یک فرابحران در پاییز امسال در خوزستان اتفاق خواهد افتاد چرا که فعلا امیدی به بارش‌های زودهنگام پاییزه هم نیست:

«بر اساس پیش‌بینی هواشناسی بارش‌های پاییز با تاخیر اتفاق می‌افتد و تا آذر ماه بارش جدی در حوضه بالادست سد کرخه نداریم. متاسفانه خروجی سد کرخه ۲ برابر شده و این سد تا صفر شدن آب قابل استفاده فاصله چندانی ندارد. با تداوم این روند شاهد فرابحران آب در فصل پاییز هستیم و آب برای خوردن هم پیدا نمی‌شود.»

یک روز پس از انتشار این گزارش، علی شهبازی، معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نیز به فارس گفت که رهاسازی آب از پشت سد کرخه با استفاده از منابع استراتژیک کشت پاییزه انجام شده است:

«آبی که رهاسازی شد ذخیره استراتژیک ما بود، این آب پس‌اندازی است که قرار بود برای کشت پاییزه از آن استفاده کنیم. رهاسازی اخیر آب خارج از فرایند برنامه‌ریزی سازمان آب و برق است و اگر مدیریت مصرف اتفاق نیفتد هیچ منابعی برای کشاورزی در پاییز امسال نخواهیم داشت.»

او درباره وضعیت کنونی سد کرخه گفت:

«حجم آب پشت سد کرخه نسبت به سال گذشته ۴۷ درصد کاهش پیدا کرده است. اکنون حدود ۷۰ درصد حجم مخزن به‌دلیل خشکسالی خالی است و این واقعیت منابع آبی سد کرخه است.»

حال مدیرکل هواشناسی خوزستان هم همین سخنان را تکرار کرده و گفته است که امیدی به بارش‌های پاییزی ندارد و سدها همچنان کم‌آب می‌مانند:

«پیش بینی ما برای فصل پاییز این است که بارش ها دیرتر شروع می شود و میزان آنها کمتر از حد نرمال بلندمدت است. یعنی نه اینکه بارش نیست، بلکه کمتر از میانگین بلندمدت است و احتمالا این بارش نتواند سدهای خوزستان را به حدی برساند که از حالت بحران خارج شوند. با این شرایط که خروجی سدها را باز کرده‌اند، قاعدتا این بارش‌ها نمی‌توانند شرایط نرمالی برای سدهای ما ایجاد کنند.»