درحالی‌که همه‌گیری ویروس جدید کرونا در ایران به موج پنجم آن رسیده است، پزشکان ایرانی در اعتراضی سرتاسری یکشنبه ۱۰ مرداد در تهران، همدان، یاسوج، کرمان، شیراز و … دست به تجمع زدند.

تجمع‌کنندگان علیه استثمار کادر پزشکی شعار می‌دادند و همکاران‌شان را به اعتصاب فرامی‌خواندند.

در تهران، معترضان در برابر ساختمان مجلس شورای اسلامی گرد آمدند. روی پلاکاردهایی که تجمع‌کنندگان در دست داشتند، شعارهایی علیه خصوصی‌سازی خدمات درمانی، شرکت‌های بیمه و نرخ پایین تعرفه‌ها، و وضعیت متزلزل و استثمارزده پزشکان به چشم می‌خورد؛ از جمله: «ویزیت رایگان = حق مردم؛ تعرفه واقعی = حق پزشکان»؛ «سازمان‌های بیمه، دست در جیب مردم؛ پای بر گلوی پزشکان»؛ «کادر پزشکی تنهاست؛ جلوی دروغ‌پراکنی رسانه‌ها را بگیرید»؛ «حقوق بالای ما روایتی عظیمه، به نام ما پزشکان ولی به کام بیمه».

تهران، تجمع پزشکان، ۱۰ مرداد

در شیراز، ویدئوی زیر، معترضان را در حال دادن شعار «کارورزی، کارورزی، قانون برده‌داری» نشان می‌دهد.

بر اساس تعریف وزارت بهداشت، «کارورز پزشکی به دانشجوی مرحله پایانی دکترای عمومی پزشکی اطلاق می شود که آموزش های نظری و دوره عملی کار آموزی را به پایان رسانده باشد و مجاز به کاربرد آموخته های قبلی ، تحت نظارت اعضای هیات علمی ، برای کسب مهارتهای حرفه ای برای اخذ مدرک دکترای پزشکی است».

کارورزها می‌گویند ایجاد نظام کارورزی با حقوق پایین برای استثمار نیروهای کادر پزشکی است.

 دیگر شعارهای تجمع شیراز در برابر ساختمان دانشگاه علوم پزشکی این بود: «پزشکان عمومی، نه امنیت نه حقوقی»، «پزشک بی‌نان و خواب، اعتصاب اعتصاب»؛ «عامل وضع موجود / مسئولان بی‌وجود».

در همدان نیز معترضان در برابر ساختمان دانشگاه علوم پزشکی این شهر گرد آمدند.

روی پلاکاردهای آنها از جمله نوشته بود: «رزیدنت‌ها = سرمایه ملی»؛ «نه به استثمار پزشکان».

همدان، تجمع پزشکان، ۱۰ مرداد

در یاسوج نیز تجمع پزشکان در برابر ساختمان دانشگاه علوم پزشکی این شهر برگزار شد. در بخشی از بیانیه خوانده‌شده در این تجمع آمده است:

«پزشکان تنها قشری از جامعه هستند که با تمام شرایط و کمبود امکانات سازش کرده و این سازش باعث دستکاری افراد غاصب و فاقد صلاحیت به جیب آنها شده است… تمام راه‌های اعتراضی از طریق نامه‌نگاری و جمع‌آوری امضا انجام داده و اعتراضمان را به گوش مسئولین رسانده‌ایم. اما منفعت شخصی و نفوذ افراد فاسد در لایه‌های مختلف مرتبط با سلامت، مانع از برقراری عدالت شده است و حتی رسانه‌های آنها باعث شدند که صدای اعتراضی ما را در نطفه خفه کنند».

تصویر زیر نیز تجمع مشابهی را در کرمان نشان می‌دهد.

کرمان، تجمع پزشکان، ۱۰ مرداد

پزشکان تنها کسانی در کادر خدمات‌رسانی درمانی و بهداشتی نیستند که معترضند.

پرستاران ایرانی ماه‌ها است که دست به اعتراض‌های فراگیر علیه قراردادهای موقت و عدم اجرای قوانینی همچون «آیین‌نامه تعرفه خدمات پرستاری» می‌زنند.

در ماه‌های اخیر گزارش‌های بسیاری از نابرابری در توجه به پرستاران و پزشکان منتشر شد. بر اساس این گزارش‌ها، اختلاف دریافتی چند ده برابری پزشکان هیئت علمی در قالب کارانه و حقوق ثابت با دیگر افراد کادر درمان به نابرابری عمیق درآمدی انجامیده است.

تنش ایجادشده به این خاطر بین این دو گروه از کادر خدمات درمانی به رسانه‌ها نیز کشیده شد. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) برای نمونه در گزارشی ۱۲ تیر سال جاری نوشت:

«در سال‌های اخیر پزشکان به جای پاسخگویی، جنگ تعرفه‌ها را با به راه انداختنِ “جنگ روانی” مدیریت کردند؛ اینگونه طوری بازی کردند که کسی جرات نکند این لقمه چرب و نرم را از دستشان درآورد… به گفته‌ی فعالان صنفی پرستاران تاکنون این خدمات تعرفه نداشتند و پول خدمات در جیب پزشکان قرار می‌گرفت. به همین دلیل در ۱۴ سال گذشته، “تعرفه‌گذاری” مجادله پزشک و پرستار بود.»