کاربران کریپتولند و سپرده‌گذاران موسسه کاسپین، دو گروه از مالباختگان یکشنبه ۱۰ مرداد در تهران دست به تجمع زدند.

ایران در چندین سال گذشته شاهد اعتراض‌های ادامه‌دار مالباختگان گوناگون بوده است: از سپرده‌گذاران در موسسات مالی و اعتباری که در دوران محمود احمدی‌نژاد مثل قارچ از زمین روییدند، تا مالباختگان بورس که دولت حسن روحانی در ادامه روند خصوصی‌سازی مردم را به سرمایه‌گذاری در آن دعوت می‌کرد، و اکنون نیز کاربران کریپتولند.

اعتراض کاربران کریپتولند

کریپتولند صرافی رمزارز بود و روزنامه «همشهری» آن را معتبرترین صرافی رمزارز در ایران نامیده بود. سینا استوی، فعال حوزه ارز دیجیتال و بلاکچین و مدیر عامل صرافی کریپتولند ۲۷ اردیبهشت در عملیات «مرکز بررسی جرایم سازمان‌یافته سایبری» وابسته به پدافند سایبری سپاه پاسداران بازداشت شد. اتهام او «اخلال در نظام اقتصادی» بود.

استوی از حمایت حکومتی برخوردار بود و حتی هادی خامنه‌ای برادر رهبر جمهوری اسلامی برای حمایت از کسب‌و‌کار رمزارز در شرایط تحریم با او عکس انداخته بود.

از زمان بازداشت استوی در اردیبهشت تا کنون، سرمایه کاربران کریپتولند مسدود است. این کاربران خشمگین یکشنبه ۱۰ مرداد در برابر دادگاه ویژه اقتصادی در تهران دست به اعتراض زدند.

آنها شعار می‌دادند: «جمهوری اسلامی، عدالت، عدالت»؛ «اینهمه بی‌عدالتی، هرگز ندیده ملتی»؛ «پول ما رو پس ندین، هر روز بساط همینه».

کریپتولند ۵۰ هزار کاربر فعال داشته است.

اعتراض مالباختگان کاسپین

گروهی از مالباختگان موسسه مالی کاسپین بار دیگر دست به اعتراض زدند. آنها یکشنبه ۱۰ مرداد در برابر ساختمان هیات تصفیه فرشتگان در سعادت‌آباد تهران تجمع کردند.

کاسپین موسسه‌ای با مجوز بانک مرکزی بود و در طرح ساماندهی موسسات مالی بانک مرکزی در سال ۱۳۹۱ از ادغام دو موسسه فرشتگان و فردوسی پدید آمد. موسسه فرشتگان اما پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی داشت و از ۱۳۹۶ سپرده‌های سپرده‌گذاران کاسپین مسدود شد و سود سپرده‌ها نیز بازپس گرفته شد.

مالباختگان کاسپین از اردیبهشت ۱۳۹۶ بارها دست به اعتراض زده اند.