کارگران و صنعتگران پروژه‌های نفتی استان چهارمحال و بختیاری برای حمایت از تداوم اعتصاب سراسری کارگران پیمانی صنعت در یک مجمع عمومی گرد آمدند. اعتصاب سراسری کارگران پیمانی نفت اکنون در چهل و چهارمین روز خود است و کارگران پیمانی نفت در ۱۵ استان و ۱۱۴ مرکز نفتی به آن پیوسته‌اند.

کارگران پیمانی نفت به کم بودن دستمزدها، تعداد روزهای مرخصی و کار، و نوع بیمه‌هایی که پیمانکاران به آنها می‌دهند معترضند. در این مجمع خاص کارگران پروژه‌ای از مراکز مختلف استان چهارمحال و بختیاری به هفشجان آمده بودند تا ضمن حمایت از اعتصاب سراسری از مشکلات خاص خود بگویند.

کارگران در این مجمع انتقادهایی را به میزان کم دستمزدهای مشخص شده در کمپین ۲۰-۱۰ بیان کردند اما گفتند که از این کمپین شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت حمایت می‌کنند.

در کمپین ۲۰-۱۰، در کنار مطالبه افزایش دستمزدها بنا به تخصص کارگران، این نیز مطرح شده که مرخصی‌ها به‌صورت ۲۰ روز کار و ۱۰ روز مرخصی باشد. مطالبات دیگر کارگانی که با قرارداد با شرکت‌های پیمانکاری کار می‌کنند این است که قراردادهای آنها رسمی شود، وزارت نفت به وضعیت پیمانکاران و قوانین‌شان (به‌ویژه پیمانکاران خرد) سامان دهد و بیمه‌ها متناسب با تخصص‌های کارگران و سختی کار آنها باشد.

در یکی از ویدئوهایی که از این مجمع منتشر شده یکی از کارگان بابیان میزان تخصصش و اینکه زمانی دستمزد یک ماه او می‌توانست پنج سکه طلا بخرد و مقداری هم اضافه بماند، به میزان تورم و کاهش قدرت خرید کارگران با دستمزدهای فعلی اشاره کرد و گفت:

«متأسفانه مسئولین نمی‌خواهند ببیند که تورم و چیزی که الآن در بازار است حقوق ما الآن عقب‌افتاده.»

در بخش دیگری از ویدئوها، یکی دیگر از کارگران با خواندن بیانیه‌ای و انتقاد از کارگرانی که به سر کار بازگشتند به سیاست‌های بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت انتقاد کرد که به کارگران گفته است که بروید مشکلات‌تان را با پیمانکارهای خصوصی حل کنید.

او با بیان اینکه کارگران «قلب تپنده صنعت» هستند خطاب به زنگنه گفت که تمام مدیران میانی وزارت نفت از نزدیک با مشکلات کارگران پروژه‌ای و پیمانی آشنا هستند و می‌دانند که با چه میزان تخصص این کارگران در شرایط سخت کار می‌کنند.

در ادامه این کارگر خطاب به زنگنه گفت:

«عده‌ای از پیمانکاران به مدیران بالادستی چنین القا کرده‌اند که ما تمام سال را کار می‌کنیم. ما باسابقه‌های طولانی، در شغل‌های تخصصی و حساس، در سال چندین بار بی‌کاری را تحمل می‌کنیم و با پرداختی‌هایی با تأخیر چندماهه، شرایط بسیار سخت برای ما و خانواده‌های ما رقم می‌زند.»

وزارت نفت سعی کرده که موضوع کارگان پیمانی را به گردن شرکت‌های خصوصی پیمانکار بیندازد. کسری نوری، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت پیش‌تر گفته بود «برای پیگیری وضعیت هر دسته از کارگران معترض، باید با سازمان خصوصی خودشان تماس گرفت نه وزارت نفت.»

در بخشی از این سخنرانی‌ها کارگران به وضعیت نامناسب بیمه‌های کارگران پروژه‌ای هم اشاره کردند. یکی از کارگران گفت: «ما از نظر موقعیتی خیلی کمبود داریم و باید بیمه بشویم.»

بیمه کارگران پیمانی بر اساس تخصص و وضعیت سختی کار آنها نیست. پیمانکاران، کارگر متخصص را کارگر ساده ثبت می‌کنند و که پول بیمه ندهند.

جمعیت بزرگی از کارگران در این مجمع عمومی در هفشجان شرکت کردند. برنامه منظم با حضور کارگرانی که با حفظ فاصله روی صندلی‌ها نشسته بودند برگزار شد و نمایندگان کارگران در جمع آنها سخنرانی کردند.

این اولین مجمع عمومی حمایت از اعتصابات سراسری در هفشجان نیست اما این بار جمعیت زیادی از کارگران با مینی‌بوس‌ها از سرتاسر استان چهارمحال و بختیاری با اتوبوس به این منطقه آمده بودند.

مجمع قبلی کارگران هفشجان، روز شنبه۲۶ تیر برگزار شد که در آن کارگران نفت جوشکار پروژه‌ای و کارگران پیمانی خط لوله از تداوم اعتصاب‌ها حمایت کردند و گفتند که تا تحقق مطالباتشان با کمپین عمومی کارگران پروژه‌ای همراه خواهند بود.

از شروع اعتصاب در ۲۹ خرداد، وزارت نفت به پیمانکاران فشار آورده که تکمیل نیرو کنند و نیروهای پیمانی را که اعتصاب کرده‌اند به سر کار بازگردانند. در بیانیه ۱۱ شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت که یک هفته قبل در روز سوم مرداد منتشر شد، آنها به این اشاره کردند که برخی از کارگران با قبول مطالبه ۲۰ روز کار، ۱۰ روز مرخصی و افزایش حقوق به سر کار بازگشته‌اند. حدود ۷۰ درصد کارگران پیمانی‌ای که اعتصاب کردند، همچنان از کمپین عمومی حمایت می‌کنند و اعتصاب را ترک نکرده‌اند.

یک عضو شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت به زمانه گفت که باوجود اینکه برخی از کارگران به‌کار بازگشتند، «شمار کارگرانی که به اعتصاب می‌پیوندند به‌مراتب بیش از کارگرانی است که با پذیرش خواست مزد دو برابر و ۱۰روز مرخصی ماهانه از سوی پیمانکاران، به سرکار بازگشته‌اند.»