پس از آنکه روز جمعه ۸ مرداد به یک کشتی تحت مدیریت شرکتی اسرائیلی در آب‌های دریای عمان حمله شد، انگشت اتهام به سمت ایران نشانه رفت. آمریکا و بریتانیا روز یکشنبه اعلام کردند که معتقدند ایران عامل حمله به نفتکش تحت مدیریت اسرائیل است و با شرکایشان درباره نحوه واکنش به این حمله مشورت خواهند کرد. یک شهروند بریتانیایی و یک شهروند رومانیایی در اثر این حمله کشته شدند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز یکشنبه ۱۰ مرداد دست داشتن در این حمله را رد کرد و گفت که کسانی که پای اسرائیل را به منطقه گشودند باید پاسخگو باشند.

همان روز یکشنبه و ساعتی پیش از واکنش خطیب‌زاده، آنتوني بلينكن، وزير امور خارجه آمريكا در بيانيه‌اي اعلام کرد:

«با بررسي اطلاعات موجود، مطمئن هستيم كه ايران با استفاده از پهپادهاي انتحاری اين حمله را انجام داد و دو بیگناه را کشت.»

 بلینکن گفت:

«ما با شرکای خود همکاری می کنیم تا اقدامات آتی را هماهنگ کنیم. همچنین با کشورهای منطقه درباره نحوه پاسخمان به این حمله مشورت خواهیم کرد.»

دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا هم که به دلیل کشته‌شدن شهروند بریتانیایی در این رویداد تحت فشار است، همان روز گفت که ارزیابی‌هایشان نشان می‌دهد که به احتمال زیاد ایران از یک یا چند هواپیمای بدون سرنشین برای انجام این حمله استفاده کرده است.

وی گفت:

«ما معتقدیم این حمله عمدی، هدفمند و نقض آشکار قوانین بین‌المللی از سوی ایران بوده است.» وی افزود که بریتانیا با شرکای بین‌المللی‌اش بر روی «پاسخ هماهنگ» کار می‌کند.

روز جمعه، ساعاتی پس از حمله به کشتی مرسر استریت که مالکیت آن با یک شرکت ژاپنی و تحت اجاره یک گروه تجاری اسرائیلی بود، العالم، شبکه عربی صداوسیمای جمهوری اسلامی اطلاعاتی در مورد این حمله منتشر کرد.

اما تکذیبیه ایران درباره نقشش در این حمله چندان مورد توجه قرار نگرفته است چرا که یک شبکه تلویزیونی وابسته به ایران در روز جمعه خبری را منتشر کرد که براساس آن نقش ایران در این رویداد برجسته شد. شبکه العالم به نقل از «منابع مطلع مقاومت در منطقه» اعلام کرد که حمله به کشتی اسرائیلی در پاسخ به حمله اخیر به فرودگاه ضبعه در منطقه قصیر سوریه صورت گرفته است. العالم گفت که در آن حمله دو نفر از «افراد مقاومت» کشته شده بودند.

شاید انتشار این خبر در تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی به این دلیل صورت گرفت که آن‌ها مطمئن بودند که مانند حملات سه سال گذشته به نفت‌کش‌ها در آب های خلیج فارس و دریای عمان در نهایت هیچ شواهد مشخصی که اثبات‌کننده نقش ایران باشد، وجود ندارد.

اما گویا اینچنین نبوده و این کشتی که توسط ناو یو.اس.اس ریگان اسکورت می‌شده است، مجموعه‌ای از شواهد را ثبت کرده که نقش ایران در حمله را اثبات می‌کند.

به همین دلیل نیروی دریایی ایالات متحده روز شنبه ۹ مرداد اعلام کرد که نشانه‌های اولیه «به وضوح» وقوع حمله با پهپاد انتحاری را تایید می‌کند.

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، تهران را به «تلاش برای فرار از مسوولیت» این حمله متهم کرده و انکار آن را «بزدلانه» خوانده است.

بنت در جلسه هفتگی کابینه این کشور در روز یکشنبه گفت:

«من به صراحت اعلام می کنم که ایران عامل حمله به کشتی است» و افزود که اطلاعاتی در دست دارد که ادعای او را ثابت می‌کند.

بنت گفت:

«ما در هر صورت روش خود را برای انتقال پیام به ایران داریم.» کشتی‌های ایرانی و اسرائیلی در ماه‌های اخیر در چندین نوبت هدف حمله قرار گرفته‌اند و آنچنان که کارشناسان امنیتی هشدار می‌دهند تنش میان این دو کشور می‌تواند امنیت آبراه‌های بین‌المللی را به مخاطره بیندازد.»