نمایندگان مجلس نمایندگان و مجلس سنای افغانستان دوشنبه ۱۱ مرداد / ۲ اوت پس از برگزاری نشست فوق‌العاده با حضور محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان درباره تحولات این کشور و حملات طالبان اطلاعیه مشترکی منتشر کردند.

در این اطلاعیه ضمن پشتیبانی از نظام جمهوری، روند صلح و نیروهای امنیتی افغانستان، از طالبان خواسته شده که به خشونت‌ها پایان بدهند و از «یتیم‌سازی، بدنام‌سازی اسلام و ویرانگری اقتصادی» افغانستان دست بکشند.

همچنین گفته‌شده که قربانی اصلی خشونت‌ها در افغانستان «مردم عادی و جامعه فقیر» کشور است و گروه طالبان نباید بیش‌ از این «تاریخ تمدن منطقه را ویران کند».

این اطلاعیه همچنین بر قانون اساسی، آزادی بیان، حضور گسترده زنان در نظام و نهادهای انتخاباتی و نیز حقوق شهروندی تأکید و خاطرنشان کرده است که از نابودسازی دستاوردهای دو دهه اخیر جلوگیری خواهد شد

مجلس نمایندگان و مجلس سنای افغانستان از سازمان ملل متحد، آمریکا، کشورهای دخیل در مسأله افغانستان، سازمان‌های جهانی، منطقه‌ای و نیز سازمان همکاری‌های اسلامی خواسته‌اند تا مردم افغانستان را از نظر مادی و سیاسی حمایت کرده و برای دستیابی به صلح دایمی و پایدار همکاری کنند.

اشرف غنی در این نشست طالبان را متهم کرد که خواهان صلح نیست و مبارزه با آن وظیفه هر فرد است.

همزمان با تشدید حملات طالبان در ولایت هلمند، فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در توییتر اعلام کرد که صبح دوشنبه ۱۱ مرداد / ۲ اوت نیروهای آمریکایی مواضع این گروه را در شهر لشکرگاه، مرکز این ولایت بمباران کرده‌اند.

به‌گفته معاون سخنگوی وزارت دفاع در این حمله، هفت نفر از افراد طالبان کشته شده‌اند و مقادیر زیادی سلاح و مهمات این گروه نیز از بین رفته است. این چندمین حمله هوایی آمریکا علیه مواضع طالبان در روزهای اخیر است.

در روزهای اخیر طالبان به شهر لشکرگاه حملات شدیدی کرده‌اند. آن‌ها مدعی شده‌اند که بخش‌های زیادی از این شهر را به تصرف خود در آورده‌اند.

وزارت دفاع افغانستان روز گذسته (یکشنبه) اعلام کرد که صدها نیروی کماندو را برای سرکوب طالبان به لشکرگاه اعزام شده‌اند.

از سوی دیگر، جنگ در اطراف شهر هرات نیز از پنج روز پیش ادامه دارد و طالبان در قسمت‌هایی از این شهر پیش‌روی کره‌اند. روز گذشته نیز ده‌ها نیروی ویژه برای سرکوب طالبان وارد هرات شدند.

شورای هماهنگی نظامی هرات امروز، دوشنبه ۱۱ مرداد / ۲ اوت اعلام کرد که به‌دلیل آغاز عملیات پاک‌سازی، مدارس دولتی و خصوصی در این شهر و ولسوالی‌های انجیل و گذره تعطیل خواهد بود. ولسوالی‌های دیگر ولایت هرات در دست طالبان هستند.

شورای هماهنگی نظامی هرات گفته است که تصمیم به تعطیلی مدارس برای مصونیت دانش‌آموزان از عملیات نظامی گرفته شد.

مسئولان وزارت معارف افغانستان می‌گویند در جریان درگیری‌های چند ماه گذشته در این کشور ۱۷۶ مدرسه به‌طور کامل ویران و یا بخشی از آن‌ها تخریب شده است.

عطاالله واحدیار، مسئول آموزش و پرورش وزارت معارف روز دوشنبه در یک نشست خبری از طالبان خواست تا از مدارس به‌عنوان مراکز جنگ استفاده نکنند.

او گفت دولت افغانستان به کنوانسیون مصونیت مدارس پیوسته و براساس این کنوانسیون، متعهد است تا از هیچ مدرسه‌ای به‌عنوان مرکز نظامی و سپر دفاعی استفاده نکند و در جریان جنگ به مدارس آسیب نرساند.

دولت افغانستان بارها گروه طالبان را متهم کرده است که از مدارس، مساجد و خانه‌های مسکونی به‌عنوان سنگر و سپر دفاعی استفاده کرده و یا آن‌ها را تخریب می‌کند. طالبان نیز نظامیان دولتی را به ساخت سنگر در مناطق مسکونی و استفاده از مدارس به‌عنوان سپر دفاعی متهم کرده‌اند.