محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان امروز دوشنبه یازدهم مرداد نشست فوق العاده پارلمان این کشور را برگزار کرد. این نشست از سوی رئیس‌جمهوری بر اساس قانون اساسی و در تعطیلات مجلس برگزار شد.

غنی در سخنرانی خود در این نشست گفت که در سه ماه گذشته حکومت با یک حالت غیرمترقبه و با هجوم تبلیغات و شایعات رو‌به‌رو شد اما حالا ابهام به میان آمده از بین رفته، استقرار نسبی به میان آمده و تا شش ماه آینده کشور به حالت استقرار کامل برخواهد گشت و «فتنه» دفع خواهد شد.

شورشیان طالبان در ماه‌های اخیر مناطق بیشتری را تحت کنترل خود درآورده‌اند طوری که تخمین زده می‌شود بیش از نیمی از مراکز ولسوالی‌های افغانستان در دست طالبان است. طالبان همچنین در حومه نیمی از مراکز ولایت‌ها فشارهای خود را بیشتر کرده و تلاش می‌کنند این مراکز را منزوی کنند. جنگ به دروازه‌های هرات و قندهار هم رسیده است.

رییس جمهوری افغانستان همچنین اعلام کرد که حضور نظامی جهان در افغانستان، پایان یافته‌است و اکنون مسؤولیت رقم زدن آینده بردوش خود افغانان است. او تخمین طالبان از پیروز خود را نادرست خوانده است.

او گفت که افغانستان با آزمون بقا رو به‌روست و ملت برای گذار موفق از این آزمون، باید بسیج شود.

او با اشاره به خواست ملت مبنی بر اینکه او افغانستان را از این آزمون بقا بگذراند، با لحن تندی گفت که «من نه آن بید ضعیفم که ز هر باد بلرزم.»

غنی گفت:

«تعهد من این است که در مقابل نیروهای ویرانگر زانو نمی‌زنم یا در میز مذاکره زانو به زانو می‌نشنیم یا در میدان جنگ زانوهایشان را می‌شکنیم. ما انتخاب خود را کرده‌ایم. طالب و حامیان‌شان انتخاب خود را کنند.»

غنی خطاب به اعضای هر دو مجلس شورای ملی گفت که کشور با یورش بی‌پشینه رو به‌روست و او با هزاران تن در سراسر کشور ارتباط دارد و نیاز است تا آنان را برای دفاع از نظام بسیج کند.

او از آغاز برنامه امنیتی شش ماهه برای بهبود اوضاع امنیتی خبر داد.

او این برنامه را بر مبنای بسیج ملی توصیف کرد و تمرکز بر دفاع از اهداف استراتژیک را وظیفه ارتش، حافظت از شهرها و ولسوالی‌های استراتژیک را وظیفه پلیس و بسیج مردمی با نیروهای امنیتی را وظیفه امنیت ملی اعلام کرد که برای عملی شدن آن حمایت مالی و سیاسی جهانی را نیز دارند.

غنی با اشاره به حملات طالبان گفت که ملت افغانستان اجازه نمی‌دهد تا مدرسه «اکوره ختک» سرنوشت آینده‌اش را رقم بزند.

رییس‌جمهوری افغانستان گفت طالبان نه تنها ظالم‌تر شده‌اند، بلکه روابط‌شان را با گروه‌های هراس‌افکن تقویت کرده و درتبانی با گروه‌های قاچاق‌بر بندرها را می‌خواهند بگیرند.

طالبان رابطه با گروه‌های هراس‌افکن خارجی را رد کرده‌اند.

غنی در صحبت‌های خود گفت که مشکل کنونی از زمانی آغاز شده که فشار بر جمهوریت و دموکراسی از بیرون آغاز و تلاش برای مشروعیت بخشیدن یک گروه هراس‌افکن شدت بخشیده شد. او گفت که تیم جمهوریت افغانستان، به خصوص تیم مذاکره کننده حکومت به این نتیجه رسیده‌اند که طالبان هیچ اعتقادی به صلح پایدار و عادلانه ندارند.

غنی گفت زنان افغانستان بیشتر از هر زمانی صاحب جایگاه خود هستند و تمام ملت افغانستان از حقوق آنان، دفاع خواهد کرد. این در حالی است که زنان افغانستان نگران قدرن گرفتن طالبان و از دست رفتن دستاوردهای خود در دو دهه اخیر هستند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در واکنش به اظهارات امروز اشرف غنی، این سخنان را یاوه خوانده و گفته غنی دست‌پاچه بوده است.

در پایان این نشست، اعلامیه‌ای از سوی اعضای هر دو مجلس شورای ملی صادر شد که در آن از طالبان خواسته شده‌است تا به صلح تن دهند و جهان از مردم و ملت افغانستان، پشتیبانی را ادامه دهد.

در این اعلامیه آمده که پارلمان از جمهوریت، قانون اساسی، آزادی بیان، حقوق زنان، نهادهای انتخاباتی و حقوق شهروندی مردم حمایت می‌کند و اجازه نمی‌دهد دستاوردهای دو دهه گذشته این کشور نابود شود.