به گزارش رویترز، سازمان عملیات‌ تجارت دریایی بریتانیا وابسته به ارتش بریتانیا عصر سه‌شنبه ۱۲ مرداد / ۳ اوت از وقوع یک «حادثه- غیر دزدی دریایی» در نزدیکی بندر فجیره امارات متحده عربی خبر داد.

«عملیات‌ تجارت دریایی بریتانیا» با اعلام این‌که این حادثه در حدود ۶۱ مایل دریایی شرق فجیره رخ داده به کشتی‌های دیگر هشدار داده است که هنگام عبور از منطقه احتیاط کنند.

این نهاد بریتانیایی جزئیاتی در مورد کشتی یا کشتی‌های حادثه‌دیده ارائه نکرد با این حال، بر اساس داده‌های شرکت ردیابی کشتی ریفینیتیف، بعد از ظهر سه‌شنبه یک کشتی حامل مواد شیمیایی به نام «گلدن بریلیانت» با پرچم سنگاپور در موقعیت دریایی مشابهی در نزدیکی فجیره قرار داشت و اعلام کرد که «تحت فرمان نیست». این وضعیت نشان می‌دهد که این کشتی به دلیل شرایط استثنایی قادر به حرکت نیست.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به‌نقل از شرکت دریانوردی «مرین ترفیک» نوشته است به جز کشتی «گلدن بریلیانت»، سه نفتکش دیگر به نام‌های «کوئین اماتا»، «جاگ پوجا» و «ابیس» در دریای عمان گفته‌اند که کنترل خود بر سکان را در دست ندارند.

حادثه پیشین

جمعه گذشته ۸ مرداد / ۳۰ ژوئیه در حمله به یک نفتکش متعلق به ژاپن تحت مدیریت شرکت اسرائیلی «زودیاک ماریتایم» در سواحل عمان دو نفر از خدمه بریتانیایی و رومانیایی آن کشته شدند. آمریکا، اسرائیل و بریتانیا ایران را مسئول این حمله دانستند.

ایران دست داشتن در حمله مشکوک با هواپیمای بدون سرنشین را تکذیب کرد و روز دوشنبه اعلام کرد به هرگونه تهدید علیه امنیت خود بلافاصله پاسخ خواهد داد.

ایالات متحده و بریتانیا روز یکشنبه اعلام کردند که با متحدان خود برای پاسخ به حمله هفته گذشته به نفتکش مرسراستریت همکاری خواهند کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه، گفت این کشور در تماس تنگاتنگ و هماهنگ با بریتانیا، اسرائیل، رومانی و دیگر کشورها است و پاسخ به این حمله‌ به طور «گروهی» خواهد بود.

روزنامه بریتانیایی «دیلی میرور» نوشته است فرماندهان نظامی بریتانیا با ورود به خاورمیانه در حال برنامه‌ریزی حمله نیروهای ویژه این کشور به تروریست‌هایی هستند که هفته گذشته با نفتکش اسرائیلی حمله کردند.

«دیلی میرور» افزوده است سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل منطقه‌ای را که از آن هواپیماهای بدون سرنشین انتحاری به روی نفتکش اسرائیلی پرتاب شده‌اند، شناسایی کرده‌اند و نیروهای بریتانیایی و آمریکایی عملیات مشترکی را جهت دستگیری «زنده یا مُرده« عاملان این حمله را هدایت خواهند کرد.

از سوی دیگر ایران و اسرائیل در ماه‌های اخیر یکدیگر را متهم به حمله به کشتی‌های خود کرده‌اند. تنش‌ها در آب‌های خلیج فارس و بین ایران و اسرائیل از سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است، زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت آمریکا، از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ تهران با شش قدرت جهانی خارج شد و تحریم‌هایی علیه ایران اعمال کرد که اقتصاد این کشور را فلج کرده است.

تنش جدید در آب‌های جنوب ایران در حالی رخ می‌دهد که روز سه‌شنبه مراسم تنفیذ ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) به‌عنوان رئیس جمهوری جدید ایران برگزار شد.