ناامیدی از دستیابی به توافقی برای احیای برجام و سرنوشت مبهم دور هفتم مذاکرات وین، سبب شده است تا دلار در بازار ایران مجددا در کانال صعودی قرار بگیرد. قیمت دلار در هفته‌های گذشته در سایه خوش‌بینی دستیابی به توافق و رفع تحریم‌های نفتی تا ۲۱ هزار تومان هم پایین آمده بود ولی مجددا به کانال ۲۵ و ۲۶ هزار تومان بازگشته است.

کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت در سال ۱۴۰۰ و تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی سبب شده است تا وضعیت ارزش پول ملی مبهم‌تر از سال‌های پیش باشد. روند رو به سقوط ارزش ریال در برابر دلار آن‌قدر سبب نگرانی مقام‌های جمهوری اسلامی شده است که علی خامنه‌ای در متن حکم تنفیذ ابراهیم رئیسی (عضو هیأت مرگ) به ریاست‌جمهوری از او خواست تا «به جد» سیاست تقویت ارزش پول ملی را دنبال کند.

البته این موضوع روشن است که تقویت ریال در برابر دلار معادله‌ای صرفا اقتصادی نیست و وابسته به مذاکرات سیاسی برای لغو تحریم‌هاست. در همین نقطه، تردید درباره وضعیت دلار آغاز می‌شود. دولت سیزدهم جمهوری اسلامی برنامه روشنی برای مذاکرات یا روندی که به لغو تحریم‌ها منجر شود، ندارد.

علی شریعتی، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به خبرآنلاین گفته است:

«همیشه افزایش ناگهانی قیمت دلار قابل تصورتر است. حتی اگر توافق هم صورت بگیرد و ایران دوباره به فروش ۴ میلیون بشکه نفت در روز برگردد، اینکه تصور کنیم دلار ریزش می‌کند یا آمریکا سفارت خود را باز کند، دلار ۷ هزار تومان می‌شود، خیال‌های واهی‌ای است.»

شریعتی می‌گوید که جبران افزایش پایه پولی، کاهش رشد اقتصادی و منفی شدن آن در سال‌های گذشته، زمان می‌برد.

او پیش‌بینی‌ می‌کند شرایط اقتصاد و اتفاقات اقتصادی داخلی همچون انتخاب تیم اقتصادی دولت آینده، نمی‌تواند تأثیر خارق‌العاده‌ای روی بازار ارز داشته باشد.

اصغر سمیعی، رئیس اسبق کانون صرافان نیز به خبرآنلاین گفته است که روند کنونی اقتصاد ایران و چالش‌هایش نتیجه‌ای جز دلار ۳۵ هزار تومانی در ابتدای سال ۱۴۰۱ نخواهد داشت:

«با وضعیت فعلی و با نرخ تورم فعلی و با توجه به افزایش حجم نقدینگی فعلی، فکر می‌کنم قیمت ارز در بهترین حالت در اول پاییز به حدود ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان و در آغاز سال ۱۴۰۱ یعنی آغاز قرن پانزدهم هجری خورشیدی به ۳۵ هزار تومان برسد.»

سمیعی معتقد است که کنترل قیمت دلار تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که تحولی جدی در روابط بین‌المللی و رفع تحریم‌ها اتفاق بیفتد.