تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر جهان از مرز ۲۰۰ میلیون نفر گذشت. گونه دلتا همچنان مناطق با نرخ پایین واکسیناسیون را تهدید می‌کند و نظام‌های بهداشتی را تحت فشار قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، افزایش جهانی موارد ابتلا نشان دهنده افزایش شکاف نرخ واکسیناسیون میان کشورهای غنی و فقیر است.

نرخ ابتلا در حدود یک سوم کشورهای جهان رو به افزایش است. کشورهایی که حتی دوز اول هم به نیمی از جمعیتشان تزریق نشده است.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) روز چهارشنبه خواستار تعیین زمان‌بندی برای واکسیناسیون کووید-۱۹ در جهان شد به شکلی که دست‌کم ۱۰ درصد از مردم هر کشوری واکسینه شوند.

به گفته تدروس آدهانوم، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر جهان به یک تغییر فوری نیاز دارد، به این ترتیب که اکثر واکسن‌ها به جای اینکه به کشورهای با درآمد بالا بروند، به کشورهای با درآمد پایین منتقل شوند.

بر اساس گزارش رویترز نوع دلتای ویروس کرونا بر همه مفروضات درباره این ویروس تأثیر گذاشته است و متخصصان در تلاشند تا دریابند که آیا این نسخه ویروس کرونا باعث می‌شود مردم، به ویژه افراد واکسینه نشده، بیش از گذشته بیمار شوند یا نه.

این گزارش می‌گوید از زمان آغاز عالم‌گیر شدن ویروس کرونا دست‌کم ۲,۶ درصد جمعیت جهان به این ویروس آلوده شده‌اند اما احتمالاً به دلیل وجود محدودیت‌ها برای تست‌گیری در بسیاری از نقاط، رقم واقعی بسیار بیشتر است.

بر اساس تجزیه و تحلیل رویترز، اگر تعداد افراد مبتلا جمعیت یک کشور را تشکیل می‌دادند، پس از نیجریه، هشتمین کشور پرجمعیت جهان می‌شدند.

همچنین بیش از یک سال طول کشید تا موارد ابتلا به کووید-۱۹ به مرز ۱۰۰ میلیون نفر برسد اما ۱۰۰ میلیون مورد دیگر تنها در بیش از شش ماه گزارش شده است.

این همه‌گیری تا کنون حدود ۴,۴ میلیون کشته بر جای گذاشته است.

کشورهایی که بیشترین موارد ابتلا را (به طور متوسط ​​در هفت روز) گزارش کرده‌اند عبارتند از ایالات متحده، برزیل، اندونزی، هند و ایران که حدود ۳۸ درصد از کل موارد گزارش شده روزانه در جهان را شامل می‌شوند.

اما از هر هفت مورد ابتلا در جهان یک مورد از ایالات متحده گزارش می‌شود. ایالت‌هایی با نرخ پایین واکسیناسیون مانند فلوریدا و لوئیزیانا شاهد شمار بالای بیماران بستری در بیمارستان هستند؛ با وجود اینکه این کشور به ۷۰ درصد از بزرگسالان خود حداقل یک دوز واکسن تزریق کرده است.

به گزارش رویترز رئیس یکی از بیمارستان‌های لوئیزیانا در مورد «روزهای تاریک پیش رو» هشدار داده است.

اما کشورهای جنوب شرقی آسیا هم از افزایش موارد ابتلا خبر می‌دهند. با وجود اینکه این منطقه تنها هشت درصد جمعیت جهان را در خود جای داده است، تقریباً ۱۵ درصد از کل موارد ابتلای روزانه را گزارش می‌کنند.

اندونزی که در ماه ژوئیه با افزایش تصاعدی موارد کووید-۱۹ روبه‌رو شد، ​​بیشترین میزان مرگ و میر در این منطقه را داشته و روز چهارشنبه شمار جان‌باختگان آن از مرز ۱۰۰ هزار نفر فراتر رفته است. از هر پنج مورد مرگ و میر روزانه در جهان، یک نفر در اندونزی می‌میرد.

اما موارد مرگ ناشی از کرونا در ایران هم همچنان رو به افزایش است و مسئولان بهداشتی ایران نسبت به موج بعدی کرونا که عامل آن ممکن است سویه «لامبدا» باشد هشدار داده‌اند. 

ایران در حال حاضر پیک پنجم کرونا را سپری می‌کند و عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید-۱۹ از شدید بودن پیک پنجم در مقایسه با پیک‌های قبلی این بیماری در ایران خبر داده است.

عابدینی گفته هنوز سویه لامبدا وارد ایران نشده اما دست‌کم یک نفر در ترکیه به این سویه مبتلا شده و اگر مردم مراقب نباشند و پروتکل‌ها را رعایت نکنند لامبدا می‌تواند موج بعدی ایران باشد.

درباره سویه لامبدا در اینجا بیشتر بخوانید:

سویه لامبدا: تهدید جدید کرونا برای ایران