به‌گزارش جروزالم پست، بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل پنج‌شنبه ۱۴ مرداد/ ۵ اوت در گفت‌وگو با وب‌سایت اسرائیلی «وای‌نت» ایران را تهدیدی علیه اسرائیل، خاورمیانه و تمام دنیا دانست و در پاسخ به این پرسش که آیا اسرائیل آمادگی حمله به ایران را دارد یا خیر، جواب مثبت داد.

گانتس گفت:

«ایران به‌دنبال چالش با اسرائیل در چندین جبهه است و در حال تقویت نیروهای خود در لبنان و غزه، استقرار شبه‌نظامیان در سوریه و عراق و حفظ حامیان خود در یمن است. ایران مشکلی جهانی و منطقه‌ای و چالشی برای اسرائیل است.»

وزیر دفاع اسرائیل با بیان اینکه این کشور با تهدیدهای نیروهای نیابتی ایران در سوریه، لبنان و غزه مقابله خواهد کرد، گفت:

«ما باید توانایی‌های خود را برای مقابله با تهدیدهای همزمان در جبهه‌های متعدد ارتقا دهیم زیرا در آینده با چنین چالش‌هایی روبه‌رو خواهیم بود.»

اسرائیل برنامه هسته‌ای ایران را دغدغه شماره یک خود می‌داند و اگرچه تهران همواره تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد کرده اما معتقد است که ایران در حال توسعه توانایی‌های خود برای تولید سلاح هسته‌ای و ساخت موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای است.

بنی گانتس با اشاره به رویداد حمله به کشتی تجاری اسرائیلی گفت ایران یک مسئله بین‌المللی و منطقه‌ای است و جهان روز جمعه شاهد یک نمونه بود.

او گفت که این اتفاق ممکن است برای هر کشوری رخ دهد.

جمعه گذشته ۸ مرداد/ ۳۰ ژوئیه در حمله به نفتکش مرسر استریت، متعلق به ژاپن تحت مدیریت شرکت اسرائیلی «زودیاک ماریتایم» در سواحل عمان، دو نفر بریتانیایی و رومانیایی از خدمه آن کشته شدند. آمریکا، اسرائیل و بریتانیا ایران را مسئول این حمله دانستند. بنی گانتس و یائر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل روز گذشته، چهارشنبه ۱۳ مرداد/ ۴ اوت در یک نشست خبری با سفیران کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل اعلام کردند که امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران و سعید آقاجانی، فرمانده شاخه پهپادی هوافضای سپاه در پشت این حمله قرار دارند.

ایران دست داشتن در حمله با پهپاد به کشتی اسرائیلی را تکذیب کرده و روز دوشنبه گفته بود که به هر گونه تهدید علیه امنیت خود بلافاصله پاسخ خواهد داد.

بنی گانتس همچنین به روی کار آمدن ابراهیم رئیسی (عضو هیأت مرگ) به‌عنوان رئیس جمهوری ایران اشاره کرد و گفت رئیسی می‌تواند ایران را به سیاست‌های شدیدتر منطقه‌ای و امنیتی سوق دهد:

«من به دنیا می‌گویم، توجه کنید. او دارد می‌آید.»

وزیر دفاع اسرائیل افزود:

«هنگامی که یکی از اعضای جهاد اسلامی فلسطین در غزه به اسرائیل شلیک می‌کند، این کار را با حمایت ایران انجام می‌دهد. ما این را می‌دانیم و در سطوح مختلف، با ابزارهای مختلف و در چندین مکان مختلف با آن برخورد می‌کنیم.»

گانتس روز چهارشنبه همچنین به توافق هسته‌ای نیز اشاره کرده و هشدار داده بود:

«ایران از تمامی خطوط تعیین‌شده در توافق هسته‌ای عبور کرده و در حال حاضر تنها ۱۰ هفته تا دست‌یابی به مواد مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌ای فاصله دارد.»

او تأکید کرده بود که:

«اکنون زمان عمل است، حرف کافی نیست. زمان اقدامات دیپلماتیک، اقتصادی و حتی نظامی فرارسیده است، در غیر این صورت حملات [ایران] ادامه خواهد یافت.»

ابراهیم رئیسی روز پنج‌شنبه ۱۴ مرداد پیش از مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی در دیدار با نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان گفت:

«درگیری و تنش را به نفع هیچ‌کس نمی‌دانیم و برای تعمیق صلح و ثبات بین کشورهای منطقه از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد.»