مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی (عضو هیأت مرگ) روز پنج‌شنبه ۱۴ مرداد در مجلس برگزار و او از امروز در جایگاه رئیس جمهوری ایران، به‌صورت رسمی جایگزین حسن روحانی شد.

شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل معتقد است روحانی «یک دروغ‌گو و ناقض حقوق‌ بشر» است که با «سرافکندگی» پُست ریاست جمهوری را به رئیسی تحویل داد.

او به زمانه می‌گوید:

«متأسفانه کارنامه حقوق بشر روحانی بسیار سیاه است و در مدت ریاست ‌جمهوری او اتفاقات ناگواری افتاد.»

عبادی، عملکرد حسن روحانی و دولت او در جریان اعتراضات سراسری آبان ۱۳۹۸ را یکی از دلایل سیاه بودن کارنامه حقوق بشری روحانی می‌داند و در همین زمینه می‌گوید: 

شیرین عبادی

«داغ آبان ۹۸ هنوز بر دل‌های مردم ایران سنگینی می‌کند. قطع اینترنت و کشتار مردم به هیچ‌وجه قابل دفاع نیست. وزیر کشوری که او تعیین کرده بود، در مجلس گفت علاوه بر سر، به پای مردم هم شلیک شد. همچنین فرماندار شهر قدس به‌عنوان یکی از اعضای کادر اجراییِ دولت حسن روحانی بود که با افتخار و صراحتا گفت که دستور دادم مردم را با تیر بزنند.»

اعلام گران شدن بنزین در تاریخ ۲۴ آبان ۱۳۹۸ جرقه‌ای بود برای شعله‌ور شدن اعتراض مردم در سرتاسر کشور. این خیزش واکنشی به فقر و فلاکت و محرومیت بود اما شعارهای معترضان در محدوده مطالبات معیشتی باقی نماند. آنان سیاسی بودند و رأس نظام و کلیت آن را هدف قرار دادند.

سازمان عفو بین‌الملل پیش‌تر اعلام کرده است طی هفته‌ها و ماه‌های پس از اعتراضات آبان ۹۸، این سازمان حقوق بشری توانسته جزییات مربوط به قتل ۳۰۴ مرد، زن و کودک را که توسط نیروهای امنیتی در روزهای ۲۴ تا ۲۷ آبان کشته شده‌اند، مستندسازی کند.

بیشتر بخوانید: سازمان عفو بین الملل: دست‌کم ۳۰۴ کشته در اعتراضات ایران

اعتراضات سراسری آبان ماه و نقش مستقیم وزارت اطلاعات، وزارت کشور و وزارت ارتباطات در سرکوب مستقیم شهروندان معترض در سراسر کشور، از جمله موارد جدی نقض حقوق بشر در دولت روحانی محسوب می‌شود.

با وجود فرمانبرداری تامِ روحانی از رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای روز ششم مرداد ماه در آخرین دیدار خود با اعضای دولت حسن روحانی، از موضع دولت در برجام و اعتماد روحانی به غرب انتقاد کرد و گفت: 

«در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد و هر جا که کارها را منوط به غرب و مذاکره با آن و آمریکا کردید، ناموفق بودید.»

شیرین عبادی درباره این برخورد رهبر جمهوری اسلامی با حسن روحانی می‌گوید: 

«به نظر من روحانی لایق چنین برخوردی است. نه فقط از این بابت که عملکرد او بد بوده بلکه از این رو که او به مردم پشت کرد و به اعتماد آنها خیانت کرد.»

روحانی روز ۱۰ مرداد در آخرین نشست هیأت دولت گفت:

«بخشی از واقعیت را به مردم نگفتیم چون آن را مفید نمی‌دانستم و می‌ترسیدم به وحدت ملی صدمه بزند.»

عبادی اما معتقد است که روحانی اگر مردم را در جریان وقایع قرار می‌داد و به اتکاء آرایی که به او داده بودند، در مقابل هسته سخت قدرت یعنی رهبر و سپاه می‌ایستاد، امروز این‌چنین مفتضح نشده بود.

حسن روحانی در آخرین نشست هیأت دولت، برخلاف انتظار، هیچ‌گونه اشاره‌ای به پرونده ساقط شدن هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط سامانه موشکی سپاه پاسداران به‌ عنوان یکی از مناقشه برانگیزترین پرونده‌ها در دوره ریاست جمهوری خود نکرد.

شیرین عبادی درباره نقش روحانی در این ماجرا می‌گوید:

«شلیک به هواپیمای اوکراینی هر چند که توسط سپاه صورت گرفته اما رئیس ‌جمهوری ناظر بر اجرای صحیح قانون اساسی است. در قانون اساسی حقوق ملت صراحتا قید شده است. روحانی علاوه بر اینکه این وظیفه را انجام نداد، به دروغ اعلام کرد که اطلاع نداشته است در صورتی که مشخص شد از همان لحظه اول از ماجرا مطلع بوده است.»

او کتمان کردن خارج شدن اسناد هسته‌ای توسط اسرائیل از تورقوزآباد توسط دولت روحانی را نیز یکی دیگر از مصادیق کارنامه سیاه روحانی می‌داند؛ گرچه روحانی در نهایت به وقوع این ماجرا اعتراف کرد.

شیرین عبادی در همین زمینه می‌گوید:

«روحانی در آن زمان با لبخند همیشگی‌اش گفت که نتانیاهو را فریب داده‌اند. این در حالی‌ست که در آستانه کناره‌گیری از قدرت به دزدیده شدن اسناد هسته‌ای اذعان می‌کند. او گفت که اسرائیل اسناد هسته‌ای را ربود و با دادن آن‌ها به آمریکا باعث تحریم ایران شد.»

روحانی در آخرین نشست هیأت دولت بر اقدام اسرائیل در ربایش اسناد هسته‌ای صحه گذاشت و گفت:

«[اعتراضات] دی ۹۶ اولین علامت را به صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه داد که می‌شود برجام را به هم زد. اسنادی دروغ و راست را اسرائیلی‌ها بردند و منتشر کردند و به ترامپ گفتند بر اساس این اسناد چیزی از برجام نمی‌ماند.»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین اسرائیل روز ۳۰ آوریل ۲۰۱۸/ ۱۰ اردیبهشت‌ ماه ۱۳۹۷ در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد موساد به اطلاعاتی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد ایران پس از امضای توافقنامه هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ همه اسناد مربوط را در یک مرکز محرمانه در حومه تهران مخفی کرده است.

این گفته‌های نتانیاهو، تکذیب و تمسخر محمدجواد ظریف، وزیر امور روخارجه و دیگر مقامات دولتی ایران را به‌دنبال داشت.