ابراهیم رئیسی که در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران پیروز اعلام شد، از سال‌های دهه ۶۰ خورشیدی به این‌سو همواره به‌‌عنوان یکی از عاملان و آمران اصلی اعدام‌ مخالفان جمهوری اسلامی و اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ شناخته می‌شود. عصر روز پنج‌شنبه ۱۴ مرداد مراسم تحلیف او به‌عنوان رئیس جمهوری جدید در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

ادای سوگند رئیسی در حضور غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس جدید قوه قضائیه که او نیز از ناقضان اصلی حقوق بشر و عاملان سرکوب‌ها در ایران است و از سوی اتحادیه اروپا و وزارت خزانه‌داری آمریکا در فهرست تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد، بخش اصلی این مراسم بود که با امضای سوگندنامه توسط رئیسی و تحویل آن به احمد جنتی دبیر شورای نگهبان همراه شد.

وضعیت ناگوار اقتصاد و فساد گسترده در کشور، سخنران‌های این مراسم را وادار کرد که همگی وعده‌هایی کلی برای حل مسائل اقتصادی و مبارزه با فساد بدهند.  

در ابتدا محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی دوران ریاست جمهوری رئیسی را دوران «کارآمدی و پاسخگویی» نامید و با انتقاد تلویحی از دولت حسن روحانی گفت:

«ما می‌دانیم ناکارآمدی‌های اشباع شده تا چه میزان به اعتماد مردم لطمه زده است و می‌دانیم بار مشکلات اقتصادی و معیشتی چقدر بر شانه مردم خصوصاً  قشر متوسط و ضعیف سنگینی می‌کند.»

او افزود جمهوری اسلامی وارد «دوره جدید مدیریتی» شده و وعده داد که با «مدیریت جهادی» مشکلات مردم حل خواهند شد.

محسنی اژه‌ای نیز در سخنان خود ضمن اشاره به مشکلات موجود در کشور وعده «مبارزه با فساد» داد.

پس از سخنرانی رئیس قوه قضاییه، مراسم تحلیف برگزار شد و رئیسی بعد از خواندن سوگندنامه سخنرانی کرد.

او در سخنان خود علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را «امام» خطاب کرد و انتخابات اخیر ریاست جمهوری را به‌رغم پایین‌ترین مشارکت مردم «حماسه» نامید و دولت آینده را «فسادگریز»، «عدالت‌جو» و «دولت وفاق ملی» خواند.

رئیسی همچنین جمهوری اسلامی را «مدافع واقعی حقوق بشر» عنوان کرد و بر ادامه کمک‌های حکومت ایران به «کشورهای مستضعف» تأکید کرد.

او در بخشی از سخنان خود به مسائل منطقه خاورمیانه پرداخت و قدرت ایران در منطقه را «امنیت‌ساز» و «صرفاً برای مقابله با دشمنان سلطه‌گر» دانست و گفت: «دخالت بیگانگان در منطقه خود مشکل است».

رئیسی خواهان لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی شد و تأکید کرد که «از هر طرح دیپلماتیک در این زمینه حمایت خواهیم کرد».

او همچنین از «سیاست خارجی متوازن» دولت خود سخن گفت و افزود دوستی با کشورهای همسایه و ارتقاء روابط با آن‌ها اولویت دولت اوست.

رئیسی در حالی از دوستی با کشورهای همسایه سخن می‌گوید که در روزهای اخیر حمله به یک کشتی تجاری اسرائیل و سپس تلاش برای ربودن یک کشتی دیگر در منطقه خلیج فارس موجب شده است که چندین کشور از جمله اسرائیل، آمریکا و بریتانیا، بار دیگر از نقش جمهوری اسلامی ایران در این تنش‌ها یاد کنند. اسرائیل گفته است سپاه پاسداران پشت حمله پهپادی به کشتی تجاری قرار دارد.

بیشتر مهمان‌های خارجی این مراسم از کشورهای دوست جمهوری اسلامی و یا از نیروهای نیابتی آن در منطقه بودند. ویاچسلاو ولودین رئیس مجلس دومای روسیه، شیخ نعیم قاسم نایب‌رئیس حزب‌الله لبنان، حموده صباغ رئیس مجلس سوریه، سیدعمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق، محمد عبدالسلام فرستاده ویژه حوثی‌های یمن، در کنار برهم صالح رئیس جمهوری عراق، محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان، ریواس قائق رئیس پارلمان اقلیم کردستان عراق و انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به‌همراه اشتفان کلمنت، سفیر اتحادیه اروپا در وین و برونو شول، رئیس میز اقدام ایران در اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف رئیسی شرکت داشتند.

در روزهای اخیر رسانه‌های حکومتی ایران تبلیغات زیادی در مورد حضور مهمان‌های خارجی مراسم تحلیف انجام دادند و چنین وانمود کردند که روی کار آمدن رئیسی به معنای انزوای بیشتر ایران در جهان نیست.

سازمان عفو بین‌‌الملل چهارشنبه ۱۳ مرداد / ۴ اوت در بیانیه‌ای با تأکید بر این‌که «جنایات علیه بشریت» سایه‌ای سهمگین بر مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی انداخته، اعلام کرده بود که او به دلیل نقشش در جنایات علیه بشریت سابق و‌ جاری مرتبط با کشتار۶۷ باید تحت تحقیقات کیفری قرار بگیرد.

در این بیانیه خطاب به جامعه بین‌المللی از جمله اتحادیه اروپا آمده بود:

«جامعه بین‌المللی از جمله اتحادیه اروپا که قرار است نماینده‌ خود انریکه مورا را به مراسم تحلیف بفرستد، باید تعهد خود برای مبارزه علیه مصونیت حاکم بر ایران برای اعدام‌های فراقضایی و سایر موارد قتل، ‌ناپدیدسازی اجباری و شکنجه را به صورت علنی نشان دهند.»

سازمان حقوق بشر ایران، مستقر در نروژ نیز در بیانیه‌ای با یادآوری این‌که ابراهیم رئیسی متهم به جنایت علیه بشریت در سال ۱۳۶۷ و نقض‌ فاحش حقوق بشر در سال‌های پس از آن است، وظیفه اخلاقی سیاستمداران جامعه جهانی را در مورد لزوم واکنش جدی به جنایت علیه بشریت و حفظ فاصله با افراد متهم به این جنایات، گوشزد کرده بود.

حضور نمایندگان اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) بحث‌برانگیزتر از حضور مسئولان دیگر کشورها بود.

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر روز گذشته (چهارشنبه) در نامه‌ای خطاب به انریکه مورا نوشت:

«چطور است که شما برای ادامه مذاکرات با حکومت ایران می‌توانید به ایران سفر کنید و حکومت ایران شما را می‌پذیرد؟ اما واکسن‌های شما را برای مردم ایران نمی‌پذیرند؟ چون اولی برای بقای حکومت و دومی برای بقای مردم است.»

در روزهای اخیر همچنین تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف جهان از جمله در لاهه، واشنگتن و برلین در اعتراض به شروع کار رئیسی در مقام رئیس جمهوری برگزار شد. ابراهیم رئیسی (عضو هیأت مرگ) دو هفته فرصت دارد تا کابینه خود را معرفی کند اما محمدباقر قالیباف در پایان مراسم تحلیف ابراز امیدواری کرد که تا سه‌شنبه هفته آینده کابینه معرفی شود تا مجلس شورای اسلامی بتواند وارد بحث و بررسی آن شود.