به‌گزارش رویترز، در بیانیه‌ای که جمعه ۱۵ مرداد / ۶ اوت بریتانیا، رئیس کنونی گروه ۷ آن را منتشر کرد، آمده است:

«همه شواهد موجود آشکارا به ایران اشاره دارند. هیچ توجیهی برای این حمله وجود ندارد.»

جمعه گذشته ۸ مرداد/ ۳۰ ژوئیه در حمله به نفتکش مرسر استریت، متعلق به ژاپن تحت مدیریت شرکت اسرائیلی «زودیاک ماریتایم» در سواحل عمان، دو نفر بریتانیایی و رومانیایی از خدمه آن کشته شدند. آمریکا، اسرائیل و بریتانیا ایران را مسئول این حمله دانستند.

بنی گانتس و یائر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل روز گذشته، چهارشنبه ۱۳ مرداد/ ۴ اوت در یک نشست خبری با سفیران کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل اعلام کردند که امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران و سعید آقاجانی، فرمانده شاخه پهپادی هوافضای سپاه در پشت این حمله قرار دارند.

https://www.radiozamaneh.com/680262

ایران دست داشتن در حمله با پهپاد به کشتی اسرائیلی را تکذیب کرده و روز دوشنبه گفته بود که به هر گونه تهدید علیه امنیت خود بلافاصله پاسخ خواهد داد.

در بیانیه گروه ۷ آمده است:

«رفتار ایران در کنار حمایت از نیروهای نیابتی و بازیگران مسلح غیردولتی، صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند. ما از ایران می‌خواهیم همه فعالیت‌های مغایر با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد را متوقف کند و از همه طرف‌ها می‌خواهیم تا در تقویت ثبات و صلح منطقه نقش سازنده ایفا کنند.»

موضوع حمله به کشتی اسرائیلی روز جمعه در جلسه پشت درهای بسته شورای امنیت سازمان ملل مورد بحث قرار گرفت اما انتظار نمی‌رود ۱۵ عضو شورا اقدامی انجام دهند.

پیش از این پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز ایران را مسئول حمله به کشتی «مرسر استریت» دانسته و نسبت به اقدامات ایران هشدار داده بود.

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا ــ سنتکام: به مرسر استریت با پهپاد انتحاری ایرانی حمله شده است

در تحولی دیگر ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا ــ سنتکام با انتشار بیانیه‌ای مدارک مربوط به ایرانی بودن پهپاد انتحاری در حمله به مرسر استریت را منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است:

«متخصصان انفجار توانستند قطعات متعددی از پهپاد سوم از جمله تیغه عمودی آن (بخشی از بال پهپاد) و اجزاء داخلی‌ای را بیابند که با نمونه‌های پیشتر جمع‌آوری شده از پهپادهای انتحاری ایرانی تقریباً یکسان بود. فاصله سواحل ایران تا مواضع حمله‌های رخ داده درون بازه حرکتی مستندسازی‌شده پهپادهای انتحاری ایران قرار دارد».

بیانیه سنت‌کام همچنین می‌گوید متخصصان بریتانیایی و اسرائیلی نیز به نتیجه مشابهی با متخصصان آمریکایی دست یافتند.

بر اساس این بیانیه، مرسر استریت ابتدا با دو حمله پهپاد انتحاری ۲۹ ژوئیه هدف قرار گرفت. خدمه این حمله‌ها را گزارش دادند و بازرسان بر اساس مصاحبه با خدمه و بازمانده پهپادها مدارک این حمله را جمع آوری کردند.

حمله اصلی اما ۳۰ ژوئیه صورت گرفت که حمله سوم بود. در این حمله ناخدای رومانیایی کشتی و نگهبان بریتانیایی آن کشته شدند.

بر اساس تصاویر، پهپاد استفاده شده در حمله به احتمال زیاد پهپاد انتحاری شاهد ۱۳۶ است.