حزب دمکرات کردستان ایران در اطلاعیه‌ای که شامگاه شنبه ۱۶ مرداد منتشر شد، کشته شدن موسی باباخانی، عضو هیئت مرکزی این حزب را «ترور»ی که به دست «تروریست های جمهوری اسلامی» انجام شده، خواند.

بنا بر اعلام این حزب موسی باباخانی روز پنج‌شنبه ۱۴ مرداد «از جانب دو تروریست جمهوری اسلامی ربوده شده بود» و جسد او دو روز بعد، شنبه ۱۶ مرداد «در حالیکه آثار شکنجه بر آن مشهود بود» در یکی از اتاق‌های هتلی به نام «گل سلیمانیه» در اربیل مرکز اقلیم کردستان پیدا شد.

جزئیات بیشتری در باره این حادثه تا به حال منتشر نشده است. منابع رسمی در ایران نیز سکوت کرده‌اند. تنها «صابرین نیوز »که به نیروهای سپاه قدس نزدیک است در یک خبر مخدوش نوشت «گروهی ناشناس» موسی باباخانی را ترور کرده‌اند.

حزب دمکرات کردستان نیز در اطلاعیه شماره دو اعلام کرده است «تحقیقات در مورد این جنایت از جانب مراجع زیربط حکومت اقلیم کوردستان و ارگان‌های مرتبط حزب دموکرات شروع شدە است. با روشن شدن نتیجەی تحقیقات در مورد این جنایت، در روزهای آیندە افکار عمومی را مطلع خواهیم کرد.»

باباخانی بر اساس اطلاعاتی که حزب دمکرات کردستان ارائه کرده است متولد ۱۳۶۰ بود، از سال ۱۳۸۷ به «صفوف مبارزاتی» این حزب پیوسته و در آخرین کنگره به عضویت هیئت مرکزی انتخاب شده بود.

حزب دمکرات کردستان که در سال ۲۰۰۶ / ۱۳۸۵ با جدا شدن بخشی از اعضای حزب دمکرات کردستان ایران (حدکا) تشکیل شد، یکی از احزاب سیاسی کردستانی مخالف جمهوری اسلامی ایران است. دو عضو بلندرتبه این حزب (دمکرات کردستان ایران) یعنی عبدالرحمان قاسم لو و صادق شرفکندی در دهه های گذشته در وین و برلین ترور شدند.

قادر قادری نیز در سال ۱۳۹۶ در اربیل به قتل رسید.

علاوه بر این نیروهای نظامی ایران در سال‌های گذشته چندین بار مواضع و محل‌های استقرار نیروهای حزب دمکرات کردستان و دیگر احزاب کردستانی مستقر در اقلیم کردستان عراق را هدف حمله نظامی قرار داده‌اند.