این مقام ارشد اتحادیه اروپا که نامش فاش نشد، شامگاه شنبه ۱۶ مرداد/ ۷ اوت به خبرگزاری فرانسه گفت ایران برای از سرگیری مذاکرات هسته ای وین اعلام آمادگی کرده است.

به گفته او ممکن است که این مذاکرات از اوایل ماه سپتامبر از سر گرفته شود.

دور ششم مذاکراتی که با هدف احیاء برجام میان ایران و کشورهای اروپایی به صورت مستقیم و آمریکا به صورت غیرمستقیم انجام شد، خرداد امسال بدون اینکه به نتیجه‌ برسد به حالت تعلیق درآمد.

حال پس از برگزاری مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) که چهاردهم مرداد برگزار شد، به گفته این مقام ارشد اتحادیه اروپا، ایران حسین امیرعبدالهیان را به عنوان نماینده برای گفت و گو با انریکه مورا، معاون سیاست خارجی این اتحادیه که برای شرکت در مراسم تحلیف رئیسی به تهران رفته بود، معرفی کرده است.

از حسین امیرعبدالهیان که به سپاه قدس نزدیک است به عنوان وزیر خارجه در هیئت وزیران ابراهیم رئیسی نام برده می شود.

مقام ارشد اروپا همچنین گفت که گفته شده قرار است عبدالهیان به عنوان وزیر خارجه ایران معرفی شود اما این موضوع هنوز به صورت رسمی تأیید نشده است.

او مذاکرات انریکه مورا در تهران با عبدالهیان را «بسیار مفید» توصیف کرد و گفت مقام های ایران در این مذاکرات «نسبت به از سرگیری مذاکرات در سریعترین زمان» و «رسیدن به توافق» ابراز تمایل کردند.

ایران پیش از این ادامه مذاکرات را به «بعد از انتقال قدرت» به دولت جدید موکول کرده است.

شش دور مذاکرات قبلی که پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آغاز شد و تا خرداد امسال ادامه داشت، بدون رسیدن به نتیجه از سوی ایران به حالت تعلیق درآمده است.

مقام های جمهوری اسلامی مدعی‌اند که در مذاکراتی که تا به حال انجام شده به «نتایج خوبی» رسیده‌اند اما به گفته طرف مقابل هنوز تا رسیدن به توافق اختلاف نظرهای جدی باقی است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری پیشین ایران در آخرین روزهای حضورش در راس قوه مجریه مدعی شد که متن توافق نهایی در اسفند ۱۳۹۹ شده بوده اما مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی مانع به سرانجام رسیدن آن شده‌اند.

یکی از مهم‌ترین نکات اختلاف میان ایران، پنج کشور اروپایی و آمریکا در مذاکرات احیاء برجام موضوع مداخله ایران در کشورهای منطقه و برنامه‌های موشکی جمهوری اسلامی است.

حمله به یک نفتکش متعلق به اسرائیل در روزهای گذشته نیز تنش ایران با کشورهای اروپایی را افزایش داده است. در حالیکه ایران به صورت رسمی دست داشتن در این حمله را رد می‌کند، طرف مقابل تایید کرده است که این نفتکش با سلاح‌های ساخت ایران هدف قرار گرفته است.

پیشتر مقام‌های ایالات متحده آمریکا، که به گفته مقام ارشد اتحادیه اروپا در جریان مذاکرات انریکه مورا در تهران قرار گرفته‌اند، از ایران خواسته بودند از فرصت‌های دیپلماتیک بهره بگیرد.