یک تیم از نیروهای ویژه بریتانیا روز شنبه ۱۶ مرداد / ۷ اوت وارد یمن شده تا نیروهای متهم به حمله هفته گذشته به یک نفتکش اسرائیلی در دریای عمان را مورد تعقیب قرار دهد.

دیلی اکسپرس گزارش کرده این تیم متشکل از ۴۰ نیروی ویژه است که می‌تواند مکالمات و امواج رادیویی را ردیابی کند.  

اعتقاد بر این است که شورشیان حوثی مورد حمایت ایران این حمله را به دستور تهران انجام داده‌اند. وزیران خارجه کشورهای گروه ۷ در بیانیه‌ای ایران را تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی دانسته و گفتند همه شواهد موجود نشان می‌دهد که حمله هفته گذشته به نفتکش «مرسر استریت» کار ایران بوده است. فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) نیز مدارک خود مبنی بر ایرانی بودن پهپاد انتحاری در این حمله را منتشر کرد.

ژنرال نیک کارتر، فرمانده نیروهای مسلح بریتانیا، خواستار انتقام غرب از این حمله شده است. این حمله باعث کشته شدن آدریان آندروود، سرباز سابق بریتانیایی شده که در شرکت امبری در بریتانیا برای تأمین امنیت کشتی کار می‌کرد. کاپیتان رومانیایی این نفتکش هم کشته شده است.

نیک کارتر گفته:

«آنچه ما باید انجام دهیم این است که ایران را به دلیل رفتارهای بسیار بی‌پروایش بازخواست کنیم.»

گفته می‌شود که نیروهای ویژه بریتانیایی در فرودگاه الغیضه در استان مهره فرود آمده و با کمک نیروهای محلی که با منطقه آشنا بودند، به تعقیب نیروهای حوثی پرداختند. این تیم همچنین شامل یک واحد جنگ الکترونیکی تخصصی است که می‌تواند منابع مکالمات و امواج رادیویی را برای جمع‌آوری اطلاعات به کار گیرد.

بیم آن می‌رود که تهران باز هم هواپیمای بدون سرنشین دوربرد (UAV) را برای شبه‌نظامیان فراهم کند تا کشتی‌های تجاری بین‌المللی را در برخی از شلوغ‌ترین خطوط کشتیرانی جهان تهدید کنند.

نهادهای اطلاعات آمریکا و اسرائیل معتقدند این پهپاد از شرق یمن پرتاب شده و قبل از اینکه اپراتور کنترل مسافت پایانی را در دست بگیرد و موشک را از طریق دوربین به داخل پل کشتی هدایت کند، توسط رهیاب (جی پی اس) به سمت نفتکش هدایت شده است.

این حمله ۸ مرداد/ ۳۰ ژوئیه در ۱۵۲ مایلی دریایی، در شمال شرقی بندر دوقم عمان رخ داد.

تیم ویژه بریتانیا با نیروی عملیات ویژه ایالات متحده که قبلاً در منطقه حضور داشت همکاری می‌کند و به آموزش یک واحد کماندوی سعودی کمک می‌کند.

بریتانیا، آمریکا و اسرائیل، ایران را به حمله به مرسر استریت متهم کرده‌اند، هرچند ایران دخالت خود را در این حمله رد می کند.

مأموریت بریتانیا پیامی به ایران است که بریتانیا چنین حملاتی را در آب‌های بین‌المللی تحمل نخواهد کرد.

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل که گفته بود در تماس مداوم با همتای بریتانیایی خود دومینیک راب است، گفته: «راب به ضرورت واکنش شدید توجه کرد.»

یک منبع ارشد نظامی بریتانیا شب گذشته گفت:

«همه چیز نشان می دهد که هواپیمای بدون سرنشین از یمن پرتاب شده است. نگرانی در حال حاضر این است که یک پهپاد دور پرواز، قابلیت جدیدی به آنها بدهد.»