به گزارش رسانه‌های افغانستان دو نشست‌ درباره صلح در این کشور از امروز، سه‌شنبه ۱۹ مرداد / ۱۰ اوت در دوحه قطر برگزار می‌شود. یکی از این نشست‌ها، نشست سه‌جانبه گسترش‌یافته میان نمایندگان روسیه، چین، آمریکا و پاکستان است و دیگری که تا پنج‌شنبه ۲۱ مرداد / ۱۲ اوت ادامه خواهد داشت با شرکت آمریکا، چین، روسیه، بریتانیا، پاکستان، ایران، ترکیه و ازبکستان برگزار می‌شود.

وزارت امور خارجه قطر گفته است نشست تروئیکای گسترش‌یافته پشت درهای بسته انجام می‌شود و هدف از برگزاری آن بازگرداندن نیروهای سیاسی افغان به میز مذاکره به‌منظور مهار درگیری‌‌های فزاینده میان کابل و طالبان است.

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه ریاست جمهوری روسیه در افغانستان به خبرگزاری اسپوتنیک گفته است که مسکو انتظارات زیادی از نشست دوحه داشت، « اما هیچ فایده‌ای ندارد و پیشرفت واقعی در روند صلح تا فصل پاییز مشاهده نخواهد شد.»

نشست تروئیکای گسترش‌یافته پس از دیدارهای یک جانبه با هیأت‌های طالبان در مسکو و تیانجین چین انجام می‌شود.

آخرین نشست تروئیکای گسترش‌یافته ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۸ مارس به میزبانی مسکو برگزار شد که در آن نمایند‌گان قطر، ترکیه، افغانستان و گروه طالبان نیز به‌عنوان مهمان‌های ویژه شرکت داشتند. در پایان آن نشست، قطعنامه‌ای صادر و در آن از تمام طرف‌های درگیر جنگ خواسته شد که گفت‌وگوهای صلح را با هدف رسیدن به توافق پایدار و عادلانه و استقرار صلح و جلوگیری از ادامه و تشدید خشونت‌ها، سرعت ببخشند. این خواست‌ها اما در حرف باقی‌ ماند و خشونت‌ها گسترش یافت.

در نشست سه روزه با کشورهای دخیل در مسئله افغانستان از سوی کابل، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه‌ ملی، معصوم استانکزی، رئیس هیأت مذاکره‌کننده‌ افغانستان و سیدسعادت منصور نادری، وزیر دولت در امور صلح شرکت می‌کنند.

اسد محمدحنیف اتمر، وزیر امور خارجه‌ افغانستان پیش از این در تاریخ ۱۲ مرداد / ۳ اوت از برگزاری این دو نشست خبر داده و گفته بود پیام افغانستان این است که اعلامیه‌ای که در پایان این دو نشست منتشر خواهد شد، اگر نتواند جلوی جنگ و حملات طالبان به شهرها را بگیرد و همچنین اعلامیه‌ای که نتواند مسئولان را مسئول و روند صلح را تسریع کند، به درد مردم افغانستان نمی‌خورد.

روزنامه «۸صبح» افغانستان نوشته است منابع در تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان نسبت به نتیجه این نشست‌ها خوش‌بین هستند و می‌گویند امید می‌رود که این نشست‌ها منجر به تقویت توافق عمومی منطقه‌ای برای صلح، توقف خشونت‌ها و تسریع روند مذاکرات صلح شود.

این نشست‌ها در حالی برگزار می‌شوند که مذاکرات صلح دوحه میان دولت افغانستان و طالبان نیز جریان دارد اما منابع آگاه در تیم مذاکره‌کننده دولت گفته‌اند که این مذاکرات پیشرفت خاصی نداشته و طالبان هیچ علاقه‌‌ای به مذاکرات صلح ندارند و فقط می‌خواهند زمان بخرند.

طالبان تاکنون اعلام نکرده‌اند که در نشست گسترده دوحه شرکت خواهند کرد.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ ویژه‌ آمریکا در امور صلح افغانستان یکشنبه ۱۷ مرداد / ۸ اوت به دوحه رفت. وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه ۱۸ مرداد / ۹ اوت در اطلاعیه‌ای ضمن اعلام این‌که خلیل‌زاد در نشست سه روزه صلح دوحه شرکت می‌کند، گفت خلیل‌زاد طالبان را تحت فشار قرار می‌دهد تا حملات نظامی‌ خود را متوقف و برای حل و فصل مشکلات افغانستان، گفت‌وگو کنند.

وزارت خارجه آمریکا افزایش حملات نظامی طالبان و جنایت‌های ادعاشده در باره نقض حقوق بشر در افغانستان را نگران‌کننده خواند و تنها راه حل مسئله افغانستان را گفت‌وگو دانست.

این نشست‌ها در حالی برگزار می‌شوند که طالبان حملات خود در افغانستان را افزایش داده و بیش‌تر ولسوالی‌ها را تصرف کرده‌اند. آن‌ها به‌تازگی کنترل مراکز ولایت‌های جوزجان، تخار، سرپل، قندوز (کندز)، سمنگان و نیمروز را در دست گرفته‌اند.

مقام‌های امنیتی در ولایت فراه سه‌شنبه ۱۹ مرداد / ۱۰ اوت اعلام کردند که گروه طالبان حملات گسترده‌ای را به شهر فراه آغاز کرده است.

فاروق خالد حضرتی، سخنگوی فرماندهی پلیس فراه روز سه‌شنبه به روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان گفت هم‌اکنون در منطقه‌ی «زوری‌ها» در شمال‌غرب شهر فراه درگیری میان نظامیان دولتی و نیروهای طالبان جریان دارد.

به‌گفته حضرتی حمله‌ شب گذشته‌ طالبان به شهر فراه توسط نظامیان دولتی عقب زده شد و ۸۰ نفر از افراد طالبان کشته شدند.

اما ذبیح‌الله مجاهد، از سخنگویان طالبان گفته است که جنگ در شهر فراه آغاز شده و سه پاسگاه به‌ دست طالبان افتاده است.

فراه در غرب افغانستان قرار دارد و طالبان تمامی ۱۰ ولسوالی این ولایت را در کنترل دارند.

صبح سه‌شنبه همچنین مقام‌های محلی در ولایت بلخ اعلام کردند که نیروهای امنیتی و مقاومت مردمی، بار دیگر حمله گروه طالبان به ولسوالی دهدادی این ولایت را خنثی کرده‌اند.

طالبان از روز گذشته، دوشنبه ۱۸ مرداد / ۹ اوت به اطراف شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ و ولسوالی دهدادی حمله کردند و عقب رانده شدند.

وزارت دفاع ملی افغانستان روز سه‌شنبه اعلام کرد که در نتیجه عملیات نیروهای امنیتی با حمایت نیروهای هوایی در ولسوالی دهدادی ۱۵۰ نفر از نیروهای طالبان کشته و ۱۹ طالب دیگر زخمی شده‌اند.

روز گذشته (دوشنبه) منابع محلی در ولایت سمنگان گفتند که نظامیان دولتی و نیروهای مقاومت مردمی از شهر ایبک، مرکز این ولایت عقب‌نشینی کردند و نیروهای طالبان بدون درگیری وارد شهر شده‌ و کنترل تمامی بخش‌های شهر از جمله ساختمان‌های ولایت، فرماندهی پلیس و امنیت ملی را در دست گرفتند.

در حال حاضر به جز ولسوالی‌های دره‌صوف بالا، خرم‌وسارباغ و روی‌دوآب متباقی ولسوالی‌های این ولایت در کنترل طالبان است.

دبرا لاینز، نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان روز دوشنبه در دیدار با محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان اعلام کرد که جنگ در افغانستان باعث تلفات غیرنظامیان شده است و باید هرچه زودتر متوقف شود. او خواهان تلاش مشخص کشورهای همسایه افغانستان برای صلح شد.

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) نیز دوشنبه ۱۸ مرداد / ۹ اوت خبر داد که در سه شبانه‌روز گذشته ۲۷ کودک در سه ولایت کشته و ۱۳۶ کودک زخمی شده‌اند.

به‌گفته یونیسف، در ولایت قندهار ۲۰ کودک کشته و ۱۳۰ کودک زخمی شده‌اند. در ولایت خوست دو کودک کشته و سه کودک زخمی شده‌اند و در ولایت پکتیا نیز پنج کودک کشته و سه کودک زخمی شده‌اند.