فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق، در سفری رسمی صبح سه‌شنبه ۱۹ مرداد / ۱۰ اوت وارد تهران شد تا با مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کند.

«میدل ایست نیوز» به‌نقل از یک منبع آگاه نوشته است که وزیر خارجه عراق حامل پیامی برای مقام‌های ایرانی است.

روز گذشته، دوشنبه ۱۸ مرداد / ۹ اوت، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره احتمال سفر وزیر امور خارجه عراق به تهران و دعوت از ایران برای شرکت در نشست منطقه‌ای گفته بود:

«سفر وزیر امور خارجه عراق به‌زودی انجام می‌شود. گمانه‌زنی در مورد پیام ایشان زود است. براساس پیامی که دریافت می‌کنیم، تصمیم‌گیری می‌کنیم.»

فواد حسین روز گذشته نیز در سفر به آنکارا دعوت رسمی مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه برای شرکت در اجلاس منطقه‌ای را به او تقدیم کرد.

وزیر امور خارجه عراق همچنین یکشنبه شب در ریاض با همتای سعودی خود، فیصل بن فرحان دیدار کرد و ضمن بررسی روابط دوجانبه دعوت رسمی نخست‌وزیر عراق از ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، برای شرکت در این نشست را به او تقدیم کرد.

خالد بتال النجم، وزیر برنامه‌ریزی عراق نیز هفته گذشته دعوت‌نامه مشابهی را به شیخ نواف الاحمد الصباح امیر کویت تقدیم کرد.

روز یکشنبه نیز عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهوری مصر، «جمعه عناد سعدون»، وزیر دفاع عراق را پذیرفت و او دعوت‌نامه الکاظمی را به السیسی ابلاغ کرد.

هفته گذشته یک مقام بلندپایه در وزارت امور خارجه عراق خبر داد که بغداد درصدد میزبانی کنفرانسی منطقه‌ای با حضور کشورهای همسایه عراق و چند کشور دیگر منطقه برای بررسی مسائل امنیتی و سیاسی و اقتصادی است.

این مقام که نخواست نامش فاش شود گفت مصطفی الکاظمی دستور تشکیل کمیته‌ای در هیأت دولت متشکل از چند مشاور و مقام وزارت امور خارجه به ریاست نزار الخیرالله، قائم‌مقام وزارت امور خارجه عراق، به‌منظور انجام تدارکات لازم برای برگزاری این نشست را داده است.

به‌گفته این مقام آگاه، ایران، ترکیه، عربستان سعودی، کویت، اردن، سوریه، و چند کشور تأثیرگذار دیگر عربی و نیز چند کشور از اتحادیه اروپا در این کنفرانس حضور خواهند داشت.

او گفت هدف از برگزاری این کنفرانس نزدیک کردن دیدگاه‌ها در پرونده‌های امنیتی و سیاسی مهم میان کشورهایی است که با یکدیگر اختلافاتی دارند.

یک منبع رسمی عراقی نیز در این‌باره گفت:

«این اجلاس که انتظار می‌رود در پایان ماه اوت برگزار شود، شامل شش کشور همسایه جغرافیایی عراق می‌شود. علاوه بر این امید می‌رود دامنه آن گسترش یابد تا اجلاس در سطح منطقه‌ای برگزار شود تا مصر، امارات و قطر نیز در آن شرکت کنند و دعوت نامه‌هایی به کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا ارسال شده‌است.»

روز گذشته (دوشنبه) دفتر نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در اواخر ماه جاری میلادی برای شرکت در نشست منطقه‌ای در بغداد «که با همکاری فرانسه برگزار می‌شود» عازم بغداد خواهد شد.

به‌گفته دفتر نخست‌وزیر عراق، الکاظمی و مکرون در یک تماس تلفنی تدارکات جاری برای برگزاری کنفرانس منطقه‌ای به میزبانی بغداد را بررسی کردند و رئیس‌جمهوری فرانسه «بر اشتیاق خود به سفر دوباره به بغداد و حضور در این کنفرانس تأکید کرد».

روسیا الیوم نیز به نقل از یک منبع عراقی گفته است این نشست قرار است در ۲۸ یا ۲۹ اوت (۶ یا ۷ شهریور) برگزار شود اما هنوز این تاریخ قطعی نشده است.

یک منبع رسمی عراقی نیز درباره این‌که دعو‌تنامه‌ای نیز برای بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه ارسال می‌شود، گفت:

«هنوز مشخص نیست که آیا سوریه برای شرکت در این کنفرانس دعوت می‌شود یا خیر، اگرچه دستور کار اجلاس شامل بحث در مورد سوریه نیز می‌شود.»

فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق فردا، چهارشنبه ۲۰ مرداد / ۱۱ اوت نیز سفر دو روزه‌ای به اسلام‌آباد پایتخت پاکستان خواهد کرد.

عراق در ماه‌های گذشته نقش میانجی در مذاکرات ایران و عربستان سعودی پشت درهای بسته را ایفا کرده است. از این مذاکرات خبرهای چندانی به بیرون درز نکرده است اما گفته می‌شود که تمرکز آن بر جنگ یمن است.