حساب منتسب به روح‌الله جمعه‌ای، مشاور وزیر کشور دولت حسن روحانی سه‌شنبه ۱۹ مرداد/۱۰ اوت از رد پیشنهاد تعطیلی خبر داد و نوشت هیچ‌یک از حاضران در جلسه ستاد ملی کرونا از جمله ابراهیم ٰرئيسی (عضو هیئت مرگ) با آن موافقت نکرده‌اند.

در این توییت پیشنهاد تعطیلی شهرها که پیشتر از سوی وزارت بهداشت مطرح شده بود، «نظر فردی» خوانده شده و آمده است:

«کما فی السابق؛ هرگونه تصمیمی در ستاد ملی کرونا به اتفاق آرا تصویب می‌شود و نظرات فردی و بخشی ملاک تصمیم جمعی نیست. پیشنهاد تعطیلی نیز ابتدا در قرارگاه مورد بحث قرار گرفت و سپس در ستاد ملی کرونا با حضور رئیس جمهور محترم، با توجه به شرایط فعلی بدون هیچ مخالفتی، عدم تعطیلی تصویب شد».

آمارهایی که تکان نمی‌دهند

ایران یکی از سیاه‌ترین روزهای همه‌گیری را می‌گذراند و گزارش‌های غیررسمی از بروز فاجعه در شهرهای مختلف ایران خبر می‌دهند. فاجعه‌ای که حتی در آمارهای رسمی نیز قابل مشاهده‌ است.

وزارت بهداشت امروز سه‌شنبه ابتلای  ۳۹ هزار و ۱۳۹ تن دیگر به ویروس کرونا و مرگ ۵۰۸ بیمار کووید-۱۹ را گزارش کرد. ارقامی که به تایید مقام‌های رسمی پزشکی حداکثر یک سوم آمارهای واقعی را منعکس می‌کنند. بر مبنای همین آمارهای رسمی روز دوشنبه تعداد روزانه افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند با رقم ۳۹ هزار و ۶۱۹ نفر، تعداد بیماران بستری بدحال با ثبت ۶ هزار و ۴۶۲ نفر و تعداد شهروندانی که براثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند با رقم ۵۴۲ نفر، به بالاترین حد خود از ابتدای شروع همه‌گیری رسید. «رکورد»هایی که بیش از هرچیز حاکی از سرعت گرفتن شیوع کرونا و همه‌گیرشدن سویه دلتا در ایران است.  

این ارقام اما نتوانسته در سیاست متزلزل مقام‌های ایران در مهار کرونا تغییری ایجاد کرده و آن‌ها را به در پیش گرفتن اقدام مشخص و سراسری برای نجات جان شهروندان ترغیب کند.

عکس از مهشاد جلالیان/خبرگزاری فارس

فاجعه کرونا در مشهد: انباشت اجساد و کمبود تابوت و آمبولانس

محمدرضا هاشمی، فرماندار مشهد روز سه‌شنبه از کمبود تابوت و آمبولانس در این شهر خبر داد و گفت افزایش آمار فوت‌شدگان در مشهد به فاجعه تبدیل شده است. هاشمی «انباشت اجساد در بیمارستان‌ها» را تایید کرد و گفت این اجساد شب گذشته به «بهشت رضوان» منتقل شده‌اند. فرماندار مشهد تعداد بیماران فوت‌شده در روز دوشنبه را ۴۲ نفر اعلام کرد. با این‌حال برخی خبرگزاری‌ها این تعداد را سه‌رقمی اعلام کرده‌اند.

فرماندار مشهد ساعاتی بعد خبر کمبود تابوت و انباشت اجساد را که به نقل از او در خبرگزاری‌های رسمی منتشر شده، تکذیب کرد و گفت: «همه دستگاه‌های مرتبط در سطح مشهد با تمام توان در خصوص مقابله با بحران شیوع ویروس کرونا فعال هستند».

 روز دوشنبه فایل صوتی منتسب به یکی از پزشکان در مشهد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که شرایط بیمارستان‌های این شهر را بدتر از شرایط جنگ توصیف کرد و از مسئولان جمهوری اسلامی خواست برای مردمی که کشته می‌شوند سینه بزنند و به نجات جان آن‌ها بیایند. در فایل منتسب به دکتر نفیسه ثقفی، متخصص زنان و زایمان در مشهد، او با اشاره به کمبود برانکارد، تخت و سرم در بیمارستان‌ها می‌گوید کارکنان بیمارستان حتی دستکش ندارند و تنها به ماسک مجهز هستند. او هشدار داد گر به داد مردم نرسید کشتار بزرگی در تاریخ به جا خواهد ماند.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت و آموزش پزشکی هم سه‌شنبه به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت شیوع ویروس کرونا در جزیره کیش به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و پیشنهاد تعطیلی کیش را داد.

«ایران به ۱۴۰ میلیون دوز واکسن احتیاج دارد»

در این شرایط وزارت بهداشت می‌گوید روز دوشنبه تا سه‌شنبه بیش از ۶۴۶ هزار دوز واکسن را تزریق کرده است که بالاترین رقم اعلام شده از زمان شروع واکسیناسیون است. به ادعای وزارت بهداشت تاکنون ۱۳ میلیون و ۵۲۰ هزار و ۱۲۷ نفر در ایران حداقل یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نماینده مشهد اما گفته ایران هنوز تا واکسیناسیون عمومی فاصله زیادی دارد و برای قطع زنجیره انتقال کرونا حدود ۱۴۰ میلیون دوز واکسن کرونا نیاز است. قاضی‌زاده سه‌شنبه در مصاحبه با خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت دولت ابراهیم رئيسی (عضو هیئت مرگ) قصد دارد برنامه اجرایی مشخصی را برای واکسیناسیون عمومی فراهم کند و برای این منظور ایران هنوز نیاز دارد واکسن وارد کند.  

واردات واکسن کرونا در ایران به خاطر فرمان ممنوعیت خرید واکسن‌های ساخت ایالات متحده آمریکا و بریتانیا از سوی علی خامنه‌ای به کندی انجام می‌شود.

در حال حاضر ۳۳۶ شهر ایران در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. برگزاری مراسم ماه محرم ممکن است به وخامت این وضعیت منجر شود.