خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) عصر سه‌شنبه ۱۹ مرداد / ۱۰ اوت گزارش داد یک کشتی تجاری در بندر لاذقیه این کشور که در حال تعمیر و نگهداری بود منفجر شده و آتش‌نشان‌ها آتش‌سوزی را خاموش کرده‌اند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز از زخمی شدن دست‌کم دو نفر و وارد شدن خسارت به این کشتی خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه این کشتی در زمان حادثه خالی بود.

شرکت ردیابی «تانکر تراکرز» که محموله‌ها و ذخیره‌سازی نفت خام را ردیابی و گزارش می‌کند، نام این کشتی را ویسدم (WISDOM) معرفی کرد و گفت این نفتکش به‌تازگی در بندر لاذقیه نقل مکان کرد تا جایی برای نفتکش ایرانی «سام ۱۲۱» ایجاد کند.

به گزارش «تانکر تراکرز» از نفتکش ویسدم در گذشته برای انتقال نفت ایران از نفتکش‌های ایرانی از جمله «سام ۱۲۱» به سوریه استفاده می‌شده است.

اگر این کشتی منفجرشده ویسدم باشد، نخستین‌بار نیست که دچار حادثه‌ می‌شود. در ماه آوریل، گزارش‌هایی منتشر شدند که مدعی حمله هواپیماهای بدون سرنشین به این کشتی بودند. بعداً رسانه‌های ایرانی و سوری این گزارش‌ها را تکذیب کردند و گفتند آتش‌سوزی در اثر حادثه جوشکاری رخ داده و یک کارگر کشته شده است.

https://www.radiozamaneh.com/676273

در ماه مه نیز این کشتی بر اساس ادعای خبرگزاری دولتی سوریه دچار نقص فنی در یکی از موتورها و آتش‌سوزی دیگری شد.

در پی انتشار خبر امروز در مورد انفجار در یک کشتی در لاذقیه، سایت نور‌نیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی اعلام کرد که «این کشتی اولاً ایرانی نیست و متعلق به سوریه است، ثانیاً خالی بوده و حین تعمیرات در اسکله آتش گرفته است.»

این خبر در حالی منتشر می‌شود که پس از حمله پهپادی به کشتی تجاری مرسر استریت متعلق به یک شرکت اسرائیلی و کشته شدن دو شهروند بریتانیایی و رومانیایی، تنش‌ها بین اسرائیل و ایران در منطقه همچنان بالاست. آمریکا، بریتانیا، اسرائیل، رومانی، اتحادیه اروپا، ناتو و کشورهای گروه ۷ ایران را مسئول این حمله دانسته‌اند.

ایران مسئولیت این حمله را رد کرده و ادعا می‌کند که اسرائیل و آمریکا در تلاش برای ایجاد بی‌ثباتی در منطقه هستند، اما روز شنبه فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) شواهدی مبنی بر این‌که هواپیماهای بدون سرنشینِ مورد استفاده در این حمله ساخت ایران بودند، منتشر کرد.

به گزارش روزنامه بریتانیایی تایمز، کمتر از یک هفته پس از حمله به کشتی مرسر استریت، نیروهای ایرانی تلاش کردند نفتکش «آسفالت پرنسس» را در سواحل امارات متحده عربی بربایند، اما پس از خرابکاری در موتورهای کشتی، عرشه آن را ترک کرده و گریختند.

روز گذشته (دوشنبه)، نورنیوز ادعا کرد که یک زیر دریایی اسرائیلی از نوع دلفین، چهارشنبه گذشته ۱۳ مرداد / ۴ اوت مخفیانه ضمن عبور از کانال سوئز وارد دریای سرخ شده است.

زیر دریایی دلفین، یک زیر دریایی اتمی با قابلیت پرتاب موشک‌های کروز با کلاهک هسته‌ای است.

نورنیوز همچنین اعلام کرد که دو ناوشکن اسرائیلی نیز همزمان از کانال سوئز عبور کرده‌اند که به «احتمال قوی» اسکورت این زیردریایی هستند.

در سال‌های اخیر اسرائیل و ایران ده‌ها بار کشتی‌ها و قایق‌های یکدیگر را هدف قرار داده‌اند.

در ماه مارس گذشته، وال استریت ژورنال روزنامه اسرائیلی «معاریو» گزارش دادند ده‌ها نفتکش ایرانیِ عازم سوریه و یا مستقر در خاورمیانه مورد حمله اسرائیل قرار گرفتند.