پست‌های کلیدی دولت سیزدهم تعیین شد. لیست وزرای پیشنهادی ابراهیم رئیسی، عضو هیئت مرگ و رئیس جمهوری جدید ترکیبی از وزرای دولت احمدی‌نژاد، سرداران سپاه و نیروهای تندروی اصولگرا است.

احسان خاندوزی، نماینده کنونی مجلس که استادیار اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس گروه اقتصاد اسلامی در این دانشگاه است به عنوان وزیر اقتصاد معرفی شده است. او از منتقدان سیستم بودجه‌ریزی کنونی است و پیش‌تر هشدار داده بود که بودجه ۱۴۰۰ نیاز به بازنگری دارد چرا که دست‌کم ۴۵۰ هزار میلیارد تومان کسری دارد.

در رویدادی دیگر، تکلیف یکی از کلیدی‌ترین پست‌های اقتصادی کابینه عضو هیئت مرگ هم مشخص شد و مسعود میرکاظمی به ریاست سازمان برنامه و بودجه منصوب شد. میرکاظمی وزیر نفت و وزیر بازرگانی کابینه احمدی‌نژاد بود.

جواد اوجی که سابقه معاونت وزارت نفت در دوره وزارت رستم قاسمی در دولت احمدی‌نژاد را دارد به عنوان وزیر نفت قرار است با مشکل بنیادین افت صادرات نفت و تحریم‌های بین‌المللی مواجه شود.

در حوزه ارتباطات و اینترنت یکی از مدافعان سرسخت اینترنت ملی و فیلترینگ به عنوان وزیر معرفی شده است عیسی زارع‌پور، رئیس سابق مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و از حامیان طرح‌های کنترل فضای مجازی است.

سید اسماعیل خطیب که در تیرماه ۱۳۹۸ و در چند ماه ابتدایی مسئولیت رئیسی درراس قوه قضاییه از ریاست حفاظت اطلاعات دستگاه قضایی کنار گذاشته شد، به عنوان وزیر اطلاعات معرفی شده است. گفته می‌شد که برکناری خطیب به دلیل بی‌مبالاتی او در رسیدگی به پرونده فساد اکبر طبری، از اعضای دفتر صادق لاریجانی در قوه قضائیه بوده است. خطیب در دو سال گذشته مدیرکل حراست آستان قدس رضوی بود و اکنون باید به عنوان وزیر اطلاعات با ابراهیم رئیسی کار کند.

احمد وحیدی، نخستین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران هم به عنوان وزیر کشور به بهارستان معرفی شد. او در دولت احمدی نژاد هم وزیر دفاع بود.

مهم‌ترین بخش دولت در ارتباط با مردم و کارگران یعنی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به حجت عبدالملکی رسیده است. او از چهره‌های طرفدار اقتصاد نولیبرال است که بارها گفته برای رونق تولید باید مانع زدایی و مقررات زدایی صورت گیرد. مانع‌زدایی اسم رمز طرفداران اقتصاد نولیبرال برای استثمار هر چه بیشتر کارگران است.

در وزارت خارجه یکی از نیروهای منصوب به سپاه قرار خواهد گرفت. حسین امیرعبداللهیان سال‌ها معاون عربی این وزارتخانه و از مخالفان سرسخت رویکرد ظریف است. سیاست او در وزارت خارجه تقویت نیروهای شبه‌نظامی نیابتی در یمن، عراق و سوریه و دخالت بیشتر در منطقه خواهد بود.

یکی دیگر از چهره‌های کابینه احمدی‌نژاد که در دولت سیزدهم سمت خواهد داشت، علی اکبر محرابیان است. او به عنوان وزیر نیرو معرفی شده است. محرابیان از نیروهای وابسته به جبهه پایداری است که در دولت احمدی نژاد سمت وزارت صنایع را داشت.

عزت‌الله ضرغامی که خود را برای وزارت ارشاد آماده کرده بود در لیست منتشر شده، وزارت میراث فرهنگی را برعهده می‌گیرد. او هیچ سابقه‌ای در امور میراث تاریخی، گردشگری و صنایع دستی ندارد و پیش از آنکه به‌عنوان رئیس سازمان صداو سیما شناخته‌ شود، معاون لاریجانی در وزارت ارشاد و قبل از آن مسئول یکی از واحدهای برنامه موشکی سپاه پاسداران بود. برای وزارت ارشاد، محمد مهدی اسماعیلی معرفی شده است.

رستم قاسمی، وزیر نفت احمدی نژاد که نامش با پرونده فساد پتروشیمی گره خوره، وزیر راه و شهرسازی خواهد بود. قاسمی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰هم کاندیدا و ردصلاحیت شد.

امیر آشتیانی به‌عنوان وزیر دفاع و سیدرضا فاطمی امین به‌عنوان وزیر صنعت و معدن انتخاب شده‌اند. دیگر افراد این لیست عبارتند از حمیدرضا سجادی به عنوان وزیر ورزش و حسین باغ‌گلی به عنوان وزیر آموزش و پرورش.

در اوج بحران کرونا هم، بهرام عین‌اللهی به عنوان وزیر بهداشت معرفی شده است. عین‌اللهی از جمله پزشکانی است که بعد از دستور خامنه‌ای در دی‌ماه سال گذشته برای منع واردات واکسن‌های کرونای ساخت آمریکا و انگلیس، نامه‌ای سرگشاده خطاب به حسن روحانی نوشتند و خواستند که این واکسن‌ها در ایران استفاده نشود.