کمبود واکسن، دارو و تجهیزات درمانی همچنان جان بیماران کووید۱۹ را در ایران می‌گیرد. مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پنج‌شنبه ۲۱ مرداد ابتلای ۳۹ هزار و ۴۹ تن دیگر به ویروس کرونا و مرگ ۵۶۸ نفر از شهروندان ایران را گزارش کرد. ارقامی که گرچه به بالاترین حد خود از شروع همه‌گیری کرونا در ایران رسیده‌اند، به اعتراف مقام‌های رسمی کمتر از یک سوم آنچه در واقعیت اتفاق افتاده را منعکس می‌کنند.

براساس گزارش وزارت بهداشت ۷ هزار و ۴۸ تن از بیماران کووید-۱۹ در بیمارستان‌ها تحت مراقبت ویژه قرار دارند و شمار کسانی که در ۳۳۶ شهر قرمز، ۸۴ شهر نارنجی و ۲۸ شهر زرد ایران دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند به  ۱۴ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۱۲۹ نفر رسیده است.

ادامه هشدارها

رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران پنج‌شنبه نسبت به افزایش تعداد فوت‌شدگان در پایتخت هشدار داد و گفت نیمی از آمار روزانه کشوری [مرگ بر اثر] کرونا مربوط به تهران است و اگر رشد آمار کرونا به همین شکل تداوم داشته باشد، این گورستان توان مدیریت تدفین اجساد بیماران را نخواهد داشت.

۴۰۰ نفر از پزشکان، متخصصین و اعضای کادر بهداشتی و درمانی کاشان و آران و بیدگل هم با امضای طوماری خطاب به «مدیران، مسئولان، سیاستگذاران، تصمیم‌سازان و بزرگان» نسبت به شیوع روزافزون ویروس کرونا در کاشان هشدار داده و اعلام کردند این منطقه در آستانه فاجعه ‌ای بزرگ قرار دارد.

در این نامه آمده است:

«موج سهمگینی که روزبه‌روز بر ارتفاع و زبانه های مخرب آن افزوده شده و می‌رود تا فاجعه‌ای انسانی را در تاریخ این شهرستان رقم بزند، فاجعه‌ای بزرگ که در سایه نبود برنامه و عزم جدی در پیشگیری از ابتلا و چرخش ویروس در سطح شهر، در حال رخ‌‌دادن است. با تکمیل شدن ظرفیت تخت‌های بیمارستانی، فرسودگی و خستگی مفرط کادر درمان و محدودیت شدید اعتبارت و دارو و تجهیزات پزشکی، دیری نمی‌پاید که در صورت عدم مداخله جدی شاهد اتفاقاتی ناگوار و غیرقابل جبران در سطح شهرستان های تحت­ پوشش دانشگاه علوم پزشکی کاشان باشیم.»

پزشکان و پرستان در ادامه نامه به مسئولان هشدار دادند که از ثبت فاجعه انسانی در تاریخ به نام خودشان جلوگیری کنند:

«ما پزشکان، پرستاران و کادر درمان شهرستان کاشان و آران و بیدگل ضمن تاکید بر عهد و پیمان خود در حفظ و اعتلای سلامت مردم شهر و حضور موثر در حوزه سلامت، هشدار می‌دهیم اگر امروز اقدامات و مداخلات لازم به منظور کنترل و قطع زنجیره انتقال ویروس انجام نگردد، تهدیدی جدی و شرایطی سخت و غیرقابل کنترل در انتظار سلامت عمومی شهر خواهد بود که هیچ‌کس از آن گریزی نخواهد داشت. لذا عاجزانه از تمام دست اندرکاران می خواهیم به وظایف قانونی و انسانی خود عمل نموده و از ثبت این فاجعه انسانی در تاریخ به نام خود جلوگیری نمایند».

به گفته مهدی دلاوری، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان در شبانه‌روز گذشته ۵۷۹ بیمار به کلینیک حاد تنفسی مراجعه کرده و ۳ هزار و ۲۹۵ نفر در بخش بستری موقت بیمارستان‌ها پذیرش شدند. دلاوری این وضعیت را «بسیار نگران‌کننده» خواند. به گفته او از ۵۷۹ مراجعه‌کننده تنها ۸۴ بیمار تنفسی بستری شده‌اند.   

سرعت کند واکسیناسیون در ایران نتوانسته موج مرگبار ویروس کرونا را مهار کند و در سایر مناطق ایران نیز شماران بیماران کووید-۱۹ به صورت صعودی افزایش داشته است.

تداوم وضعیت قرمز

احمد هاشمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت شمار قربانیان کرونا در این استان ۲ رقمی شده و در شبانه روز گذشته ۱۲ نفر از مبتلایان به این ویروس فوت شده و ۱۷۸ بیمار جدید بستری شده‌اند.

او هم هشدار داد: «تعداد موارد ابتلا و بستری بقدری افزایش یافته که دیگر تخت خالی وجود ندارد و وضعیت بیمارستان های استان در حالت بحرانی است».

محمد طاهری، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان هم از فوت ۱۲ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت در همین مدت یک هزار ۱۱۶ نفر به خاطر ابتلا به کرونا به بیمارستان‌های همدان مراجعه کرده‌اند. همه مناطق استان همدان در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارند.

در سیستان و بلوچستان که هفته‌هاست با بحران شیوع سویه دلتا درگیر است، محمد هاشمی ری‌شهری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مرگ ۱۰ بیمار کووید-۱۹ در شبانه‌روز گذشته و بستری‌شدن ۳۰۹ تن در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه را گزارش کرد.

روز چهارشنبه فرید نجفی، معاون تحقیقات وزارت بهداشت در نامه‌ای به وزیر بهداشت خواهان اعمال محدودیت بر مراسم محرم شد و هشدار داد «افزایش قابل توجه موارد مرگ گزارش شده در کشور که بر اساس مدل‌های پیش‌بینی موجود و با فرض ادامه روند فعلی (و نه بدتر شدن وضعیت در روز‌های آینده که البته بسیار محتمل به نظر می‌رسد)، می‌تواند به حدود روزانه ۸۰۰ مورد در روز نیز برسد».

او در این نامه اعلام کرد ظرفیت پاسخگویی نظام سلامت به‌ویژه در بیمارستان‌ها نزدیک به تکمیل‌شدن است.

در این میان سعید نمکی، وزیر بهداشت و علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران پنج‌شنبه به ترتیب با فرماندهان بسیج و سپاه دیدار کرده‌اند. سعید نمکی در نشستی به منظور «تشدید طرح قاسم سلیمانی» در سازمان «بسیج مستضعفین» حاضر شد و گفت وزارت بهداشت بخشی از بودجه یک میلیارد دلاری کرونا را که علی خامنه‌ای، رهبر ایران تخصیص داده، دریافت نکرده و آنچه دریافت کرده «قطره‌چکانی» بوده.

بودجه‌ای که به گفته امیرعلی سوادکوهی، رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران «همان ابتدا به چند شرکت برای ساخت واکسن داخلی داده شده است».

علیرضا زالی نیز که «افشاگری» روز چهارشنبه او درباره سیاست جمهوری اسلامی برای خودداری از خرید واکسن کرونا و مقابله با همه‌گیری، در ادامه به درگیری لفظی او با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران منجر شد، در نشست مشترک با فرمانده سپاه پاسداران گفت ایران باید «آرایش جنگی به‌خود بگیرد».

ایران همچنان با مشکل کمبود واکسن به‌عنوان تنها عامل موثر در جلوگیری از مرگ و میر شهروندان مبتلا به کووید-۱۹ مواجه است. پس از هفت ماه ممنوعیت ورود واکسن‌های ساخت ایالات متحده آمریکا و بریتانیا به‌دستور علی خامنه‌ای، رهبر ایران و از دست رفتن جان ده‌ها هزار نفر در ایران، او روز گذشته تلویحا این ممنوعیت را برداشت.

همزمان ویدئویی منتسب به قربانیان کرونا در بیمارستان هاشمی نژاد مشهد منتشر شده که از وضعیت وخیم همه گیری در این شهر حکایت دارد.

ویدئوی زیر حاوی تصاویر دلخراش است:

سعید نمکی وزیر بهداشت پنج شنبه درباره علت بحران در مشهد گفت:

«متاسفانه طی ۸ روز، هزار و ۳۲ پرواز به مشهد داشتیم، کوچکترین رعایت پروتکل‌ها در هتل‌ها، بازارها و حرم امام رضا نبوده است.»

.