به‌گزارش الجزیره، یک منبع ارشد دولت افغانستان پنج‌شنبه ۲۱ مرداد / ۱۲ اوت گفت کابل در ازای توقف خشونت‌های فزاینده در این کشور، پیشنهاد تقسیم قدرت را به طالبان ارائه کرده است.

این منبع دولتی که نامی از او برده نشده به الجزیره گفته است که پیشنهاد مقام‌های افغانستان به‌طور غیرمستقیم از طریق قطر، محل دفتر سیاسی طالبان و میزبان مذاکرات صلح افغانستان، به طالبان ارائه شده است.

با این حال، کاخ ریاست جمهوری در کابل این موضوع را تأیید نکرد و گفت در حالی که مذاکرات صلح در دوحه پایتخت قطر در حال انجام است هیچ تغییری در برنامه آن ایجاد نشده است.

شاه حسین مرتضوی، مشاور ارشد فرهنگی رئیس جمهوری افغانستان نیز به‌نقل از محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری این کشور گفته است:

«روایت‌های کاذب ترس ایجاد می‌کند و به شایعاتی که گویا معامله‌شده، گوش ندهید چون من آدم معامله نیستم. روایت صادق به‌وجود آمده و شما طلایه‌دار آن هستید که از حاشیه به متن آمده‌اید.»

مرتضوی همچنین به نقل از اشرف غنی افزوده است که جانشین او را تنها مردم افغانستان تعیین می‌کنند و غنی حاضر نیست این حق را به کس دیگری بدهد.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان که با مقام‌های آمریکا، چین، روسیه و همسایگان منطقه‌ای افغانستان در دوحه دیدار می‌کند، روز پنج‌شنبه گفت که برنامه صلح دولت افغانستان به دولت قطر ارائه شده است. او اما به پیشنهاد گزارش‌شده اشاره‌ای نکرد. عبدالله در گردهمایی روز پنج‌شنبه با دیپلمات‌های خارجی گفت:

«ما طرح خود را به کشور میزبان ارائه داده‌ایم و به شما نیز طرحی ارائه می‌شود.»

او همچنین وضعیت افغانستان را بحرانی خواند و خواهان برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل در مورد افغانستان شد. او گفت:

«اکنون زمان آن فرارسیده است تا شورای امنیت در جلسه‌ اضطراری خود مسئله افغانستان و پیامدهای امنیتی – بشری آن را به بحث بگذارد و در مورد بحران کشور تصمیم فوری و قاطع بگیرد.»

هفته گذشته شورای امنیت سازمان ملل  نشست فوق‌العاده‌ای در مورد صلح و امنیت افغانستان برگزار کرد و شرکت‌کنندگان در آن نشست خواهان قطع خشونت‌ها و از سرگیری گفت‌وگوهای صلح شده بودند.

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان روز گذشته در اسلام‌آباد گفت رهبران ارشد طالبان چند ماه پیش به او گفته‌اند که زمانی با حکومت افغانستان مذاکره می‌کنند که محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان از قدرت کنار برود.

طالبان: قندهار را به کنترل خود در آوردیم

این خبرها در حالی منتشر می‌شوند که طالبان شهر غزنی، مرکز ولایت غزنی را به تصرف خود درآورده‌اند. غزنی دهمین مرکز ولایت‌ است که در یک هفته در کنترل طالبان قرار می‌گیرند.

روز پنج‌شنبه همچنین گروه طالبان مدعی شد که شهر قندهار، مرکز ولایت قندهار در جنوب افغانستان را تصرف کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته است نیروهای این گروه، به چوک شهدا در مرکزی‌ترین نقطه شهر قندهار رسیده‌اند.

دولت افغانستان سقوط شهر قندهار به دست طالبان را تأیید نکرده است.

پیشروی طالبان در هرات

در رویدادی دیگر، منابع امنیتی افغانستان روز پنج‌شنبه تأیید کردند که طالبان وارد شهر هرات شده‌اند و در حال حاضر، درگیری‌های شدیدی در اطرف هرات میان نیروهای دولتی و نیروهای طالبان جریان دارد.

گزارش هایی از تصرف مرکز فرماندهی پلیس هرات و ارگ ارات به دست طالبان مخابره شده اند. ویدئوهایی نیز حضور طالبان در خیابان‌ها و بازار را نشان می‌دهند.

درعین حال، منابع دیگر گفته‌اند که هم اکنون کاروانی از خودروها و نفربرهای زرهی و تانک به هرات رسیده، وارد شهر شده‌اند.

مقام‌های امنیتی هرات به شبکه «طلوع‌نیوز» گفته‌اند که حملات گروهی طالبان را در نزدیک زندان، ساختمان ولایت هرات و ریاست امنیت ملی این ولایت را خنثی کرده‌اند.

با این حال درگیری‌های شدید میان نیروهای امنیتی و طالبان در بخش‌هایی از شهر هرات ادامه دارد.

راس ویلسون، کاردار سفارت آمریکا در افغانستان، در توئیتی نوشت تلاش طالبان برای انحصار قدرت از طریق خشونت و جنگ، باعث انزوای بین‌المللی این گروه می‌شود.

ویلسون گفت، اقدامات طالبان در ولایت‌های بدخشان، غزنی، هلمند و قندهار با تعهد این گروه در توافق‌نامه‌ دوحه، مطابقت ندارد.