شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، ناهید تقوی، مهران رئوف، سمیه کارگر، بهاره سلیمانی و نازنین محمد‌نژاد پنج تن از زندانیان موسوم به «متهمان پرونده ۸ متهم سیاسی» را در مجموع به ۳۸ سال حبس تعزیری محکوم کرد. از حکم الهام صمیمی خبری در دست نیست. نفیسه‌ ملکی‌جو و محمد حاجی‌نیا دو متهم دیگر پرونده در محاکمه غیابی به ۶ سال و ۹ ماه و ۸ سال و ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

نفیسه‌ ملکی‌جو در یادداشتی که سایت بیدارزنی آن را منتشر کرده، روند هجوم نیروهای امنیتی برای دستگیری او و صدور حکم غیابی بدون دسترسی به کیفرخواست و وکیل را شرح داده و تاکید کرده است سایر متهمان پرونده پس از نگهداری طولانی مدت در سلول‌های انفرادی و پرونده سازی امنیتی با احکامی ناعادلانه به سال‌ها زندان محکوم شده‌اند.

نفیسه ملکی‌جو

جمعه ۲۵ مهر ۱۳۹۹، نیروهای امنیتی در هجومی شبانه مهران رئوف شهروند ایرانی-بریتانیایی، ناهید تقوی شهروند ایرانی-آلمانی، سمیه کارگر و بهاره سلیمانی را به طور جداگانه دستگیر کردند.

همان روز منزل نفیسه‌ملکی‌جو مورد همچوم ماموران قرار گرفت. او نوشته است:

«بیست و پنجم مهرماه ۱۳۹۹، در آخرین غروب جمعه‌‌ی پیش از آبان، نیروهای امنیتی با ترفندی موذیانه به خانه‌‌ام هجوم آوردند و غافلگیرم کردند. سپس به زور داخل خانه شدند و بی‌محابا زدندم. آنها برای بازرسی منزل آمده بودند و در ابتدا یک مرد و یک زن بودند که رفته رفته بر تعدادشان افزوده می‌شد خاطرم نیست دقیقا چند نفر بودند پس و پیش نگاهم جولان می‌دادند و ریز و درشت ورق ورق‌های زندگی‌‌ام زیر ذره‌بین‌شان بود… آنها کتاب‌هایم، دفترچه‌های خط‌خطی‌ام، وسایل ارتباطی‌ام و مدارک شناسایی‌ام اعم از پاسپورتم را ضبط کردند…».

از او خواستند دو روز بعد به محلی مراجعه کند که مرکز قضایی نبود بلکه از خانه‌های امن نیروهای امنیتی بود. ملکی‌جو خانه‌اش را ترک کرد ولی نه برای مراجعه به خانه امن سپاه.

متهمان دستگیر شده ماه‌ها در سلول‌های انفرادی سپاه پاسداران در زندان اوین مورد شکنجه قرار گرفتند.

جلسات دادگاه در ۸ اردیبهشت و ۲۳ خرداد برگزار شد و متهمان با اتهاماتی همچون مشارکت در اداره گروه غیرقانونی و فعالیت تبلیغی علیه نظام محاکمه شدند.

حکم صادره هفته گذشته توسط مصطفی نیلی، وکیل دادگستری اعلام شد.

نفیسه‌ملکی‌جو در ارتباط با حکم نوشته است:

«من نفیسه‌ملکی‌جو بنا به اعلام شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به همراه هفت زندانی سیاسی دیگر به نام‌های ناهید تقوی، مهران‌ رئوف، سمیه‌کارگر، بهاره‌ سلیمانی، محمد‌ حاجی‌نیا، نازنین‌ محمدنژاد و الهام‌ صمیمی چندی پیش غیابا محاکمه شدم و وظیفه‌ی سیاسی خود دانستم که خبر این محاکمه‌ی غیابی را علنی کرده و محاکمه‌های هم‌پرونده‌ای‌هایم را غیرقانونی و غیر‌انسانی اعلام کنم. بر همین مبنا من مجموعا به تحمل شش‌ سال و نه ماه حبس تعزیری “بابت عضویت در حزب کمونیست ایران (مارکسیست، لنینیست، مائوئیست) به منظور برهم زدن امنیت و تبلیغ علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران” محکوم شدم. مضاف بر این، ناگفته روشن است که نحوه‌ی محاکمه‌ی غیابی من بدون دسترسی به کیفرخواست، وکیل و… بیانگر بی‌عدالتی و باسمه‌ای بودن سیستم قضایی ایران و کل نظام جمهوری اسلامی‌ست».

محمد حاجی‌نیا دیگر متهم پرونده که به طور غیابی محاکمه و به ۸ سال و ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده است نیز پس از صدور حکم دادگاه در یادداشتی نوشت:

«چه در زمان هجوم نیروی‌های امنیتی به منزل‌های این هفت نفر، چه در زمان بازداشت، چه در دوران انفرادی و بازجویی‌های طویل المدت و نهایتا چه در مدت دادگاه و اعلام احکام در ایران نبودم و حتی از متهم بودن خود نیز اطلاعی نداشتم. اما پیش از این بخت و افتخار آشنایی، هم کلامی، بحث و رفاقت با برخی از متهمین این پرونده را داشتم. مراوده‌ی گهگاه ما نیز، مراوده‌ای بود فکری، رفیقانه و پربار. اکنون می‌دانیم که آنان به دلیل افکار و عقایدشان و براساس پرونده سازی‌های رایج پس از انفرادی‌های طولانی مدت محکوم به حبس شده اند».

سمیه کارگر یکی از متهمان که به یک بیماری نادر چشمی مبتلاست و در دوران بازداشت از رسیدگی و پزشکی و دسترسی به دارو محروم بود، ۸ اردیبهشت به قید وثیقه موقتا از زندان قرچک آزاد شد.

ناهید تقوی ۶۶ ساله که به ۱۰ سال و ۸ ماه زندان محکوم شده، هم اکنون در بند زنان زندان اوین محبوس است. مهران رئوف ۶۴ ساله با اتهام‌های مشابه با ناهید تقوی، مجموعاً به ۱۰ سال و هشت ماه حبس تعزیری محکوم شده است و در زندان اوین به سر می‌برد.