آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از طالبان خواسته که پیش‌روی خود را متوقف کنند. او می‌گوید طالبان محدودیت‌های شدیدی را در زمینه حقوق بشر در مناطق تحت کنترل خود در افغانستان اعمال می‌کنند و به ویژه زنان و روزنامه‌نگاران را هدف قرار می‌دهند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفته:

«دیدن گزارش‌هایی از نقض حقوق زنان و دختران افغان که به سختی به دست آمده است، وحشتناک و دلخراش است.»

او از طالبان خواسته است تا فوراً حملات خود در افغانستان را متوقف کنند و هشدار داده که این کشور «از کنترل خارج می شود.»

پیام جامعه بین‌المللی به کسانی که در جنگ هستند باید واضح باشد: تصرف قدرت از طریق نیروی نظامی باخت است. گوترش روز جمعه به خبرنگاران گفته که این روش تنها می‌تواند منجر به طولانی‌شدن جنگ داخلی یا انزوای کامل افغانستان شود.

گوترش از همه طرف‌ها خواست بیشتر برای حفاظت از غیرنظامیان تلاش کنند. او همچنین گفت که «از نشانه‌های اولیه مبنی بر اعمال محدودیت شدید طالبان بر حقوق بشر در مناطق تحت کنترل خود، به ویژه نسبت به زنان و روزنامه نگاران» بسیار ناراحت شده است.

سخنگوی سازمان ملل متحد روز جمعه گفته که سازمان ملل در حال ارزیابی وضعیت امنیتی در افغانستان به صورت «ساعت به ساعت» است و تعدادی از کارکنان خود را به کابل منتقل می‌کند، اما هیچ کس را از این کشور خارج نمی‌کند.

درخواست دبیرکل سازمان ملل در حالی صورت گرفته که گروه مسلح طالبان دومین و سومین شهرهای بزرگ این کشور، هرات در غرب و قندهار در جنوب را در تصرف خود درآورده، در حالی که مقاومت نیروهای دولتی متلاشی شده و ساکنان را در کمال ناباوری شوکه کرده و ترس‌های عمده‌ای را از حمله به پایتخت برانگیخت. کابل فقط چند روز دیگر تا سقوط فاصله دارد.

شاهدان در هرات و قندهار به الجزیره گفتند که اعضای گروه مسلح جست‌وجوی خانه‌های ساکنان را آغاز کرده‌اند و به دنبال افراد نزدیک به دولت و همچنین توقیف اسلحه و خودروها هستند.

اسماعیل خان، یکی از فرماندهان برجسته‌ای که برای دولت افغانستان در هرات می‌جنگید، روز جمعه توسط طالبان دستگیر شد.

تا کنون حداقل نیمی از ۳۴ استان کشور از ششم آگوست به این سو به دست طالبان افتاده است؛ بدین معنی که اکنون طالبان بیش از دو سوم کشور را در کنترل خود دارد.

دولت مورد حمایت غرب در کابل هنوز استان‌های مرکزی و شرقی و شهر شمالی مزارشریف را در اختیار دارد.

در حالی که کابل هنوز به طور مستقیم تهدید نشده است، یک منبع از استان لوگر ، در فاصله ۸۰ کیلومتری پایتخت گفته درگیری شدید در این استان ادامه دارد.

ارتش آمریکا برآورد کرده است که کابل ظرف ۳۰ روز تحت فشار طالبان قرار خواهد گرفت و طالبان می‌توانند بقیه کشور را در عرض چند ماه تحت کنترل خود درآورند. آنها قبلاً بخش اعظم شمال و غرب کشور را تصرف کرده‌اند.

با وخامت سریع وضع امنیتی، ایالات متحده قصد دارد سه هزار سرباز را برای کمک به تخلیه برخی از پرسنل سفارت آمریکا به کابل اعزام کند. بریتانیا و کانادا نیز نیروهای خود را برای کمک به تخلیه آنها اعزام می کنند. دانمارک اعلام کرده که سفارت خود را به طور موقت تعطیل می‌کند، در حالی که آلمان کارکنان سفارت خود را به «حداقل مطلق» کاهش می‌دهد.