سازمان صلیب سرخ لبنان یکشنبه ۱۵ اوت/۲۴ مرداد اعلام کرد در انفجار یک تانکر سوخت در منطقه عکار در شمال لبنان دست کم ۲۰ نفر کشته و ۷۹ نفر دیگر زخمی شده‌اند. دقایقی بعد حامد حسن، وزیر بهداشت لبنان تعداد کشته‌شدگان را ۲۲ نفر اعلام کرد.

او افزود برای نجات زخمی‌هایی که دچار بدترین موارد سوختگی شده‌اند، باید آن‌ها را فوراً به بیمارستان‌های خارج از کشور فرستاد. حامد حسن به خبرگزاری رویترز گفت: «برای خروج برخی از مجروحان به خارج از کشور به کمک فوری نیاز داریم. مواردی (از سوختگی) وجود دارد که بیش از توانایی بیمارستان‌های لبنان برای رسیدگی است».

به گفته مقام‌های پزشکی به‌رغم وخیم‌بودن حال مجروحان، وضعیت بیمارستان‌ها برای پذیرش آن‌ها بسیار بد است و برخی از زخمی‌ها به بیمارستان‌های طرابلس و برخی دیگر نیز به بیروت فرستاده شده‌اند.

بحران اقتصادی عمیق لبنان دامن مراکز درمانی این کشور را نیز گرفته و بیمارستان‌ها هشدار داده‌اند که هشدار داده اند که کمبود سوخت ممکن است در روزهای آینده آن‌ها را مجبور به تعطیلی کند. بیمارستان‌ها همچنین با کمبود دارو و سایر ملزومات پزشکی مواجه‌اند.

سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان در توئیتر با اشاره به انفجار بزرگ سال گذشته بندر بیروت نوشت: «قتل عام عکار هیچ تفاوتی با کشتار بندر ندارد». او از مقامات لبنانی از جمله رئیس جمهوری خواست مسئولیت این رخداد را بر عهده گرفته و استعفا دهند.

به تایید منابع خبری چندتن از نیروهای ارتش و نیروهای امنیتی در میان کشته‌شدگان هستند.

شاهدان عینی نیز می‌گویند نزدیک به ۲۰۰ نفر در محل انفجار حضور داشته‌اند. یکی از کسانی که صورتش در انفجار سوخته به خبرنگاران گفت:

«صدها نفر آنجا، درست در کنار تانک جمع شده بودند و خدا می داند چه بر سر آنها آمد».

پدر یکی از مصدومان نیز گفت که دو پسر دیگر دارد که هنوز پیدا نشده‌اند. جستجوی صلیب سرخ برای پیدا کردن اجساد و زخمی‌ها ادامه دارد.

درباره علت انفجار گزارش‌های مختلفی وجود دارد.

لبنان با بحران کمبود سوخت و به تبع آن صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌ها و خاموشی طولانی مدت مواجه است. منطقه عکار یکی از فقیرترین مناطق لبنان به‌شمار می‌رود.

ارتش لبنان روز شنبه اعلام کرد که هزاران لیتر بنزین و گازوئیل را که توزیع کنندگان در پمپ های سراسر کشور ذخیره می کردند، توقیف کرده است و در هفته گذشته چندین مورد ربوده شدن نفتکش ها مشاهده شده است.

بر اساس گزارش رویترز و به نقل از منابع نظامی و امنیتی لبنان، ارتش این کشور شنبه در روستای التلیل هم یک مخزن مخفی ذخیره سوخت متعلق به «بازار سیاه» را توقیف کرده‌ بود که در هنگام وقوع انفجار در حال توزیع بنزین به ساکنان بوده و به دلایل نامعلوم منفجر شده است.

یک منبع امنیتی گفته حاضران در محل انفجار ازدحام کرده‌ بودند و درگیری و مشاجره میان برخی از آن‌ها منجر به تیراندازی شده و اصابت گلوله به تانکر بنزین آن‌را منفجر کرده است. خبرگزاری رسمی ملی نیز همین روایت را به‌عنوان علت انفجار منتشر کرد.

یک شبکه محلی نیز به نقل از شاهدان عینی گفته علت انفجار روشن‌کردن فندک توسط یکی از افراد حاضر در محل بوده.

یکی از شاهدان به رویترز گفته ساکنان خشمگین عکار در محل انفجار تجمع کرده و دو کامیون را به آتش کشیده‌اند.

بنا به گزارش بانک جهانی، لبنان هم‌اکنون در میانه یکی از شدیدترین رکودهای اقتصادی در تاریخ مدرن خود قرار دارد.

بانک مرکزی لبنان از پنجشنبه ۲۱ مرداد / ۱۲ اوت یارانه سوخت را حذف کرد تا بهای بنزین که تا همین‌جا هم چهاربرابر گرانتر از نرخ یارانه‌ای به‌فروش می‌رسید، افزایش شدیدی پیدا کند. تصمیمی که برای تعداد فزاینده‌ای از فرودستان در کشوری که واحد پول آن بیش از ۹۰ درصد ارزش خود را در کمتر از دو سال از دست داده است، پیامدهای ویران‌کننده‌ای به‌همراه خواهد داشت.