برخی از اعضای شورای شهر تهران معتقدند در انتخاب علیرضا زاکانی به‌عنوان شهردار کار غیرقانونی انجام نشده و اکنون می‌بایست منتظر تشکیل جلسه هیأت دولت ماند. اصول‌گرایان امیدوارند وزیر کشور در کابینه سیزدهم با صدور بخشنامه‌ای مصادیق رشته‌های تحصیلی برای تصدی شهرداری تهران را به نفع علیرضا زاکانی تغییر دهد.

خبرگزاری‌های وابسته به جریان اصولگرا در ایران، شامگاه چهارشنبه ۱۳ مرداد اعلام کرده بودند که پس از رأی‌گیری برای انتخاب شهردار تهران بین دو گزینه علیرضا زاکانی و مازیار حسینی، زاکانی با کسب ۱۲ رأی به ریاست شهرداری تهران رسیده است. در پی انتشار این خبر برخی فایل‌های صوتی‌ به بیرون درز کرد که بر مبنای آن‌ها اعضای شورا به‌طور سربسته از «فشار و باج‌گیری» سخن می‌گفتند. همزمان مدرک تحصیلی زاکانی نیز که «پزشکی هسته‌ای» است مورد انتقاد قرار گرفت که از نظر قانونی ارتباطی با مدارک مرتبط با مدیریت شهری ندارد. سپس سازمان بازرسی طی نامه‌ای به ۴۴ رئیس شورای شهر استان تهران از جمله مهدی چمران به مواردی در انتخاب شهردار اشاره کرده است مبنی بر اینکه در انتخاب شهرداران، قانون می‌بایست رعایت شود.

رأی‌گیری شتاب‌زده برای انتخاب شهردار

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در واکنش به نامه سازمان بازرسی و بازخورد منفی انتخاب شهردار تهران در افکار عمومی در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت:

 «امیدوارم با تدابیری که هیأت رئیسه شورای شهر اتخاذ می‌کند این مساله [نحوه انتخاب شهردار و مدرک تحصیلی غیرمرتبط او] به خیر و خوشی خاتمه یابد. نامه سازمان بازرسی کلی است و اسم کسی در نامه ذکر نشده است، تنها توصیه به رعایت قانون شده است.»

انتخاب شهردار ظاهراً شتابزده بود و به اصرار مهدی چمران، رئیس شهر قرار بوده با قیام و قعودی به پایان برسد. ناصر امانی در ادامه مصاحبه با ایلنا گفت:

«درخواست من تعویق رأی‌گیری به مدت ۴۸ ساعت بود. تشخیص اکثریت شورا این بود که باید روز یکشنبه کار را تمام کنیم.»

علی اصغر قائمی، یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران در واکنش به نامه سازمان بازرسی در انتخاب شهردار گفت:

«سازمان بازرسی کلیتی را گفته است و به مصداق اشاره نکرده است. از طرفی در روز رای‌گیری آقای چمران ابتدا رای‌گیری کردند که این موضوع را به تعویق بیندازند یا نه، پنج نفر بیشتر با تعویق رای‌گیری  موافق نبودند. در نتیجه رأی‌گیری انجام شد.»

قائمی در ادامه افزود:

«از الان نمی‌شود قضاوت کرد که چه پیش خواهد آمد و منتظر هستیم تا جلسه هیأت دولت تشکیل شود.»

پالایش تهران از «رادیکال‌های آزاد مخرب و از اشخاص و اسباب بیماری‌زا»

پیش از این سید احمد علوی، عضو شورای شهر تهران در مصاحبه با خبرگزاری امنیتی فارس گفته بود نباید الزاماً قانون را تغییر داد، بلکه در سال ۹۷ هیأت وزیران، تعیین مصادیق رشته‌های تحصیلی برای تصدی سمت شهرداری را به عهده وزیر کشور گذاشت و اکنون وزیر کشور در کابینه سیزدهم می‌تواند با بخشنامه‌ای پزشکی هسته‌ای را به‌عنوان مدرک مرتبط با شهرداری اعلام کند.  

نرجس سلیمانی، دختر قاسم سلیمانی و عضو شورای شهر تهران جمعه گذشته با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرده بود که زاکانی با مدرک پزشکی هسته‌ای می‌تواند پایتخت را از «رادیکال‌های آزاد مخرب و از اشخاص و اسباب بیماری‌زا که شاید بتوان گفت برخی رادیواکتیو هستند پاک کند.»