وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که فعال شدن جنبه‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران که برجام آن‌ها را ممنوع کرده است مانع از بازگشت به توافق هسته‌ای می‌شود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، دوشنبه ۲۵ مرداد / ۱۶ اوت در بیانیه‌ای با اشاره به آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد تولید اورانیوم فلزی از سوی ایران گفت:

«ایران براساس برجام هیچ نیاز معتبری ندارد اورانیوم فلزی تولید کند که با ساخت سلاح هسته‌ای ارتباط مستقیم دارد.»

پرایس چنین اقدامی از سوی ایران را فراتر از محدودیت‌های تعیین‌شده در برجام و برخلاف تعهدات دوجانبه برای بازگشت به اجرای برجام دانست و افزود:

«این اقدامات نه تنها در دور جدید گفت‌وگوها برای بازگشت به برجام اهرم فشاری برای ایران نخواهد بود بلکه تنها موجب انزوای بیشتر ایران خواهد شد.»

یکشنبه ۳۰ خرداد / ۲۰ ژوئن، همزمان با پیروزی ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، دور ششم مذاکرات احیای برجام در وین پایان یافت و تیم‌های مذاکره‌کننده برای مشورت و دریافت رهنمودهای لازم به پایتخت‌های سیاسی خود بازگشتند.

همه اسناد توافق در شش دور مذاکرات آماده شده اما این بدان معنی نیست که موانع از سر راه برداشته شده‌اند. شناسایی تحریم‌هایی که می‌بایست در ازای بازگشت ایران به تعهداتش لغو شوند و همچنین تضمین توافق از سوی آمریکا همچنان مطرح است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تأکید بر این‌که پیشرفت‌های هسته‌ای ایران بر دیدگاه‌ آمریکا برای بازگشت به برجام، تاثیر دارد، افزود «فرصت مذاکرات برای ایران نامحدود نخواهد بود» و ایران باید تشدید اوضاع در زمینه برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند و «با حسن‌نیت به مذاکرات احیای برجام، بازگردد».

با وجود هشدارهای کشورهای غربی مبنی بر این که مذاکرات احیای برجام با اقدامات ایران تهدید می‌شود، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که دوشنبه ۲۵ مرداد / ۱۶ اوت به‌دست رویترز رسید، گفت: «ایران در زمینه تولید اورانیوم فلزی غنی‌شده پیشرفت کرده است.»

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است که ۲۳ مرداد / ۱۴ اوت آژانس تأیید کرد که ایران از ۲۵۷ گرم اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی استفاده کرده تا ۲۰۰ گرم اورانیوم فلزی غنی‌شده ۲۰ درصدی را تولید کند.

آژانس این اقدام را سومین گام از یک برنامه چهار مرحله‌ای ایران دانسته است.

فعالیت ایران بر روی اورانیوم فلزی غنی‌شده نگرانی سه قدرت اروپا (بریتانیا، فرانسه و آلمان) و ایالات متحده را برانگیخته است زیرا این فن‌آوری و نحوه تولید آن می‌تواند برای ساخت سلاح هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد. ایران اصرار دارد که اهداف هسته‌ای‌اش کاملاً صلح‌آمیز است و در حال توسعه نوع جدیدی از سوخت راکتور است.