مجمع نمایندگان استان خوزستان با انتشار بیانیه‌ای مخالفت خود با تقسیم استان خوزستان را اعلام کردند. نماینده اهواز نحوه اعلام وصول طرح را شتابزده دانست و نماینده شوش و کرخه هم از نمایندگانی که طرح را امضا کرده‌اند خواست امضای خود را پس بگیرند.

مجتبی یوسفی، نماینده اهواز و عضو هیئت رئیسه مجلس یکشنبه ۲۴ مرداد وصول طرح تشکیل استان خوزستان جنوبی با مرکزیت شهرستان آبادان را اعلام کرد. بر اساس این طرح، استان خوزستان جنوبی شامل شهرستان‌های آبادان، خرمشهر، ماهشهر، امیدیه، هندیجان، بهبهان، رامهرمز، آغاجاری و رامشیر خواهد بود. در سال‌های اخیر پیشنهاد تقسیم خوزستان به دو تا سه استان (خوزستان شمالی، مرکزی و جنوبی) مطرح شده بود که بر اساس این پیشنهاد، اهواز مرکز استان خوزستان مرکزی، آبادان مرکز خوزستان جنوبی و شوشتر یا دزفول مرکز خوزستان شمالی خواهد بود.

سید کریم حسینی، نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) ضمن اعلام مخالفت با طرح تقسیم استان یادآوری کرد که «این طرح نه در کمیسیون‌ها و نه در صحن علنی و نه در هیچ فراکسیونی، بررسی نشده و تایید نگرفته است.»

مخالفت مجمع نمایندگان استان خوزستان

۲۴ تیر سال جاری مردم شهرهای مختلف خوزستان در اعتراض به بی‌آبی به خیابان‌ها آمدند. کانون این اعتراضات شهرهای اهواز، هویزه، شادگان، حمیدیه، خرمشهر، بستان، سوسنگرد، دزفول و ایذه بود و به استان‌های دیگر از جمله تهران، کرمانشاه، اصفهان، بوشهر، لرستان، کردستان، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی و البرز سرایت کرد. این اعتراضات سرکوب شد و شمار زیادی از معترضان بازداشت شدند. بر اساس گزارش همشهری تعداد بازداشتی‌ها فقط در سوسنگرد بیش از ۳۰۰ نفر است.

در هفته‌های گذشته گمانه‌زنی‌هایی مطرح شده بود مبنی اینکه قرار است محسن رضایی به‌عنوان استاندار ویژه خوزستان معرفی شود. رضایی در توییتر نوشته بود:

 «به شایعات غیرواقعی این روزها توجه نکنید. رهبرم سوال کردند که نظرت برای آینده چیست؟ بنده هم گفتم من سرباز جنابعالی هستم، هرجایی که شما ماموریت بدهید به آن عمل می‌کنم.»

برخی از کنشگران با استناد به خاطرات هاشمی رفسنجانی محسن رضایی را طراح پشت پرده تقسیم استان خوزستان با توجیهات امنیتی برای مقابله با «تجزیه‌طلبی» معرفی کرده بودند.  

در متن طرح که نخستین بارتوسط محمد مولوی، نماینده آبادان ارائه شد، «استفاده بهینه از استعدادهای سرشار مادی و متنوع و زیرساخت‌های گسترده جنوب غرب استان خوزستان» به‌عنوان علت پیشنهاد تقسیم استان مطرح شده است.

مجمع نمایندگان استان خوزستان پیش از این مخالفت خود با تقسیم استان را اعلام کرده بود. در این بیانیه که دو روز قبل منتشر شده آمده است:

«مجمع نمایندگان استان خوزستان بر اساس عقلانیت جمعی معطوف به‌تمامی ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی تاریخی و جغرافیایی توسعه، این طرح را نه‌تنها در مسیر توسعه استان نمی‌بیند بلکه آن را در شرایط حساس کنونی در تعارض با حل چالش‌های استان و مشکلات مردم شریف، نجیب، فرهیخته و وفادار استان می‌داند.»

یک طرح شتابزده

 سید کریم حسینی، نماینده اهواز در ادامه مصاحبه با ایلنا با اشاره به این بیانیه یادآوری کرد:

 «به هرحال هر نماینده‌ای می‌تواند نظرات شخصی خودش را اعلام و طرحی را به مجلس ارائه دهد. ممکن است در این زمینه بخواهد تعدادی از نمایندگان را با خودش همراه کند و ممکن است نمایندگان استان های دیگر نیز در مجلس از این طرح حمایت کنند ولی در استان خورستان هیچکدام از نمایندگان موافق با این طرح نیستند و اعلام موضع کرده‌اند.»

حسینی خاطرنشان کرد که اعلام وصول این طرح از طرف هیئت رئیسه مجلس به معنای پذیرش آن نیست.

«فرایند اعلام وصول یک طرح تا بررسی و تصویب در کمیسیون و صحن و اجرایی شدن، فرایند بسیار زمان بری است و به هیچ عنوان نمی شود این طرح را هم اکنون به عنوان یک طرح قابل قبول دانست.»

محمد کعب عمیر، نماینده شوش و کرخه هم در مصاحبه با ایلنا گفت:

«استان خوزستان ترکیبی از ظرفیت‌های متنوع در حوزه گردشگری، آب، برق، کشاورزی، نفت، فولاد و پتروشیمی است و هرگونه طرح برای تشکیل خوزستان شمالی و جنوبی در جهت شکستن این وحدت قومی، فرهنگی و اقتصادی است.»

عمیر در ادامه از طراحان و حامیان طرح تقسیم استان خوزستان خواست امضای خود را پس بگیرند.