ابراهیم رئیسی (عضو هیأت مرگ) عصر چهارشنبه ۲۷ مرداد برای نخستین بار با رئیسان جمهوری روسیه و چین تلفنی گفت‌وگو کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم در گفت‌وگو تلفنی هضو هیأت مرگ با شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، رئیسی طرح بزرگ «یک کمربند-یک راه» را منطبق بر منافع ایران دانست و گفت:

«اجرای کامل برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین باید در دستور کار همه دستگاه‌های دو کشور باشد.»

برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های مشترک ایران و چین یک توافق سیاسی، استراتژیک و اقتصادی با جنبه‌های پنهان میان نظام جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران، شرکت ملی صادرات گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، زیرساخت‌های ایران و همکاری نظامی، امنیتی، فرهنگی و قضایی است. «پترولیوم اکونومیست» حجم سرمایه‌گذاری  چین ۲۸۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار آمریکا تخمین زده است. بخش چشمگیری از سرمایه‌گذاری چینی‌ها طی سال نخست اجرای قرارداد ۲۵ ساله با آن‌ها به صنعت نفت ‌و گاز ایران تزریق می‌شود و مابقی آن به‌صورت مرحله‌ای و بر اساس توافق دو طرف از سوی پکن در ایران انجام می‌شود. این سند بخشی از طرح یک کمربند یک راه چین است و منتقدان آن را به‌عنوان چرخش ایران به سمت شرق درک کرده‌اند.

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین نیز در این گفت‌وگو با ابراز خرسندی از اینکه روابط دو کشور در نیم قرن گذشته فارغ از تغییر شرایط بین المللی رو به گسترش بوده است، گفت:

«روابط دو کشور به‌خصوص پس از توافق برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین، نتایج و دستاوردهای چشمگیری داشته است.»

رئیس جمهوری چین ضمن قدردانی از حمایت ایران از منافع بنیادین چین، حمایت کشورش از عضویت رسمی ایران در پیمان شانگهای را در راستای منافع درازمدت این سازمان دانست.

توسعه و تحکیم روابط با روسیه

رئیسی عصر چهارشنبه در گفت‌وگوی تلفنی دیگری با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه توسعه و تحکیم روابط با روسیه را اولویت مهم سیاست خارجی جمهوری اسلامی برشمرد و گفت:

«به دنبال رفع موانع در روابط و گشودن دریچه‌های جدید همکاری و مصمم به افزایش حجم تجارت دوجانبه با روسیه هستیم.»

عضو هیأت مرگ در ادامه افزود:

«اراده جدی برای نهایی کردن هر چه سریع‌تر سند جامع همکاری‌های ایران و روسیه داریم.»

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه اسفند سال گذشته اعلام کرد معاهده روابط متقابل و اصول همکاری تهران-مسکو برای پنج سال دیگر تمدید می‌شود و همزمان بر اساس ظرفیت‌های جدید دو کشور در حال به‌روزرسانی برای تصویب بین دو طرف است. بر این اساس ایران و روسیه برای انعقاد قرارداد بلندمدت همکاری‌های مشترک و همه جانبه دو کشور عزم جدی دارند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با تاکید بر اینکه توسعه روابط با ایران از اهمیت زیادی برای کشورش برخوردار است، گفت از طریق رئیس دومای روسیه که در حاشیه مراسم تحلیف با رئیسی دیدار کرده بود از پیشنهاد انعقاد قرارداد جامع همکاری دوجانبه مطلع شده و از این «ابتکار مثبت استقبال و حمایت» می‌کند.

رئیسی از رهبران دو کشور روسیه و چین خواست که تحویل واکسن‌های خریداری شده برای مقابله با همه‌گیری کرونا در ایران را تسریع کنند. توافق هسته‌ای با ایران و ضرورت لغو تحریم‌ها با بازگشت آمریکا به تعهداتش در برجام از دیگر موضوعات نخستین گفت‌وگوی تلفنی عضو هیأت مرگ با رهبران دو قدرت جهانی بود. پوتین و شی جین پینگ نیز اعلام کردند از خواسته‌های منطقی ایران حمایت می‌کنند.