بزرگسالانی که به طور کامل واکسینه شده‌اندمی‌توانند به اندازه افرادی که واکسن نزده‌اند ناقل سویه دلتای ویروس کرونا باشند.

تحلیل آماری از مبتلایان به سویه دلتای ویروس کرونا در بریتانیا نشان می‌دهد که برای رسیدن به سطحی که امنیت گله‌ای داشته باشیم همچنان باید منتظر بمانیم.

شواهد متعددی وجود دارد که واکسن‌‌های کووید-۱۹در بریتانیا سطح ایمنی افراد را بالا برده و به حد قابل توجهی از موارد شدید کووید-۱۹ و مرگ بیماران کاسته شده است. تحلیل جدید نشان می‌دهد که هرچند خطر بیماری افراد واکسینه شده کمتر است، اما در صورت ابتلا و آلوده شدن به سویه دلتا به همان اندازه‌ افراد واکسینه نشده آن را حمل کرده و انتقال می‌دهند.

پیامدهای انتقال سویه دلتا هنوز روشن نیست و پژوهش‌ها در این رابطه ادامه دارد.

در هفته‌‌های اخیر موارد مثبت تست کووید-۱۹، بستری شدن در بیمارستان و مرگ مربوط به ابتلا به این بیماری اندکی افزایش یافته است.

مطالعه اخیر، نشان می‌دهد که عملکرد واکسن در قبال سویه دلتا نسبت به سویه غالب پیشین ( سویه آلفا) افت کرده است.

پژوهش در مورد اینکه آیا واکسن مانع ابتلا به بیماری کووید از نوع سویه دلتا می‌شود به نتیجه قطعی نرسیده اما کاهش موارد بستری شدن در بیمارستان می‌تواند دلیلی بر مؤثر بودن واکسن دست‌کم در ممانعت از ابتلا به موارد شدید بیماری باشد.

این پژوهش توسط دانشمندان دانشگاه آکسفورد و با استفاده از داده‌های دفتر آمار ملی بریتانیا و وزارت بهداشت و مراقبت‌های اجتماعی صورت گرفته است.

مهم‌ترین نکته این پژوهش توانایی انتقال سویه دلتا توسط افراد واکسینه شده است که امید رسیدن به امنیت گله‌ای را به تأخیر می‌اندازد. 

امنیت گله‌ای یا جمعی به این معنی است که اکثریت جامعه یا به دلیل ابتلا و یا واکسینه شدن در برابر بیماری مقاوم شوند. کارشناسان انتظار دارند که با واکسینه و ایمن شدن بین ۷۰ تا ۸۰ درصد جامعه به امنیتی گله‌ای برسیم.

بیماری کووید-۱۹ تا به امروز بیش از ۲۰۸ میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده است و نزدیک به ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بر اثر عوارض ابتلا به ویروس کرونا جان باخته‌اند.

نزدیک به ۵ میلیارد واحد (دوز) واکسن در سراسر جهان به مردم تزریق شده، اما در کشورهای ثروتمندتر افراد بیشتری واکسن زده‌اند تا کشورهای فقیرتر.

در ایران بر اساس آمارهای رسمی نزدیک به ۲۰ میلیون واحد واکسن تزریق شده که کمتر از ۱۲ درصد جمعیت ایران را دربر می‌گیرد.