دولت ترکیه ۷۵۰ نیروی ویژه را برای جلوگیری از ورود افرادی که از افغانستان از طریق مرز شرقی ترکیه با ایران به این کشور فرار می‌کنند مستقر کرده است. این اقدام به دنبال افزایش نگرانی‌ها از موج دیگری از مهاجرت به اروپا به دنبال تسلط طالبان بر افغانستان انجام می‌شود.

رجب طیب اردوغان برای آرام کردن مخالفان پذیرش پناهجو در کشور می‌گوید نخواهد گذاشت که ترکیه به «هتل مهاجران» تبدیل شود.

نیروهای اضافی برای ایمن‌سازی استان شرقی وان مستقر شده‌اند.

ترکیه بر آن است که دیواری مرزی به طول ۱۱۴ کیلومتر احداث کند. از دیوار مرزی میان ایران و ترکیه بنابر اطلاعی که اخیر وزیر کشور ترکیه داد، ۸۱ کیلومتر تکمیل شده است.

رئیس‌جمهوری ترکیه روز گذشته، پنجشنبه ۱۹ اوت، در خصوص موج جدید پناهجویان در پی تحولات اخیر افغانستان هشدار داد.

اردوغان پیش از این هم گفته بود که برای مقابله با ورود پناهجویان غیرقانونی به ترکیه در چهار استان مرزی با ایران به نام‌های «آغری»، «حکاری»، «ایغدیر» و وان دیوار خواهند ساخت. روند ساخت دیوارهای مرزی آغری و ایغدیر پایان یافته است.

اردوغان همچنین حضور نظامی ترکیه در افغانستان را به سود طالبان در صحنه بین‌المللی توصیف کرده بود.

ترکیه ۵۳۴ کیلومتر مرز مشترک با ایران دارد. از سال ۹۶ تاکنون با هدف جلوگیری از «قاچاق، نفوذ نظامی و مهاجرت غیرقانونی، همچنین جلوگیری از نفوذ شبه نظامیان پ‌ک ک از ایران به خاک ترکیه» یک دیوار مرزی در امتداد مرز ترکیه با ایران در دست احداث است.

روزنامه حریت ماه گذشته گزارش داده بود به‌سبب ناآرامی‌ها در افغانستان، در روز بیش از هزار پناهجوی افغانستانی به‌طور غیرقانونی از مرز ترکیه عبور می‌کنند و وارد آن کشور می‌شوند. اکونومیست گزارش داده است که در حال حاضر بیش از چهار میلیون پناهجو در ترکیه زندگی می‌کنند. ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر از آنان افغانستانی هستند.

ایران هم اعلام کرده که مرز خود با افغانستان را می‌بندد. وزیران پاکستان در مورد اینکه آیا این کشور هم محدودیت مرزی تعیین کند یا نه با یکدیگر اختلاف نظر دارند.