وزارت بهداشت در آخرین آمار روزانه‌اش از کرونا گزارش داد که ۵۴۴ نفر دیگر از شهروندان ایران جان‌شان را از دست داده‌اند. حدود ۲۴ هزار بیمار جدید شناسایی شدند و بیش از ۳۶۰۰ نفر هم در وضعیت وخیم بیماری هستند.

ایرج خسرونیا، رئیس هیات مدیره جامعه پزشکان به ایسنا گفت که تمام کادر پزشکی اعم از پرستار و پزشک، متخصص وفوق تخصص و… درگیر بیماران کرونا و به شدت خسته هستند:

«ماه‌هاست شاهدیم که همکاران‌مان به دلیل ابتلا به کرونا فوت می‌کنند. این موضوع فشار کاری را که به پزشکان وارد می‌شود، دوچندان می‌کند. به طوری که هم‌ نگرانی هموطنان را داریم، هم نگران همکارن‌مان هستیم و هم‌ نگرانی جان خود و خانواده را داریم که هر لحظه ممکن است، درگیر این بیماری شویم. امیدوارم دولتمردان هم کمک کنند و بجای تبلیغ صرف  اقدامات خودشان، به اهمیت موضوع پی برده و چاره عملی داشته باشند، نه اینکه فقط سخنرانی و صحبت کنند. انتظار داریم که جامعه پزشکی را دریابند. ما به عنوان جامعه پزشکی هم خسته شدیم و هم گرفتار غم و غصه هموطنان و همکارن‌مان هستیم.»

او در مورد مشکلات کادر درمان اعم از پزشک‌ها و پرستارها گفت:

«اکنون پزشکانی داریم که روزهای روز خانواده‌شان را ندیده‌اند، پرستاری داریم که مدت هاست بچه‌هایش را ندیده یا اگر هم می‌بیند، نمی‌تواند آنها را بغل کند و ببوسد. خستگی در تن کادر درمان می‌ماند. حال در این شرایط طلب هم داشته باشد و مشکلات اقتصادی را هم به این وضعیت اضافه کنید. به هر حال پرستار و پزشک هم باید زندگی کند، اجاره‌ خانه‌اش را به موقع پرداخت کند و… لازم است فکری اساسی و چاره‌ای عملی از سوی دولتمردان اندیشیده شود.»

همزمان، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا، قبرستان اصلی تهران، با اشاره به افزایش دو و نیم برابری فوتی‌های مبتلا به کرونا در پیک پنجم گفت که کارکنان این گورستان سه شیفت کار می‌کنند تا بتوانند این همه فوتی را دفن کنند.

سعید خال گفت که در طول ۲۵ سال حضورش در بهشت زهرا شرایط فعلی بی‌سابقه بوده و حتی در دوران جنگ ایران و عراق هم چنین شرایطی وجود نداشته است.

او گفت که آمار فوتی‌های روزانه شهر تهران به عدد بی‌سابقه ۴۰۰ نفر در هر روز رسیده است که عمده آن‌ها بیماران مبتلا به کرونا بوده‌اند.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا در مورد تفاوت پیک جدید با موج‌های قبلی کرونا گفت:

«در موج اول در دوم اسفندماه با یک فوتی و در اوج آن با ۱۱۹ فوتی روبرو بودیم در موج دوم ۹ اردیبهشت سال ۱۳۹۹ با ۹ فوتی شروع و در اوج به ۱۱۶ فوتی رسید؛ در موج سوم ۱۷ شهریور ۹۹ با ۴۱ فوتی شروع و در اوج به ۱۷۳ فوتی رسید. در موج چهارم در ۲۸ اسفند ۹۹ با ۹ فوتی شروع و در اوج به ۱۵۶ فوتی رسید و در موج پنجم که ۱۳ تیرماه سال جاری با ۵۵ متوفی شروع شده، در اوج به ۲۱۶ متوفی رسیده و روزهای ملتهب همچنان ادامه دارد. در پیک پنجم شاهد تفاوت معناداری هستیم به شکلی که فوتی‌ها ۲,۵ برابر افزایش داشته و ظرف ۱۸ ماه گذشته ۴۰ هزار نفر را پذیرش کرده‌ایم.»

«خسرو صادق‌نیت» رئیس بیمارستان خمینی تهران، با اشاره به وضعیت این بیمارستان در موج پنجم کرونا گفت:

«طی هفته‌‌های گذشته وضعیت بیمارستان ما به شکلی بود که تخت خالی نداشتیم و تمام تخت‌ها پر بوده و در صورتی می‌توانستیم بیمار جدید بگیریم که یا بیماری ترخیص شود و یا فوت کند تا تخت خالی شود و بیمار جدید بستری کنیم. این ماجرایی است که در ایام گذشته کمتر امکان داشت، اتفاق بیفتد و در هفته‌های اخیر تقریباً هر روز این مشکل را داشتیم. در بخش اورژانس هم تقریبا دو برابر ظرفیت بیمار حضور داشت و بیش از ۱۰۰ درصد ظرفیت بیمار بستری است، به طور مثال اگر ۲۰ تخت در اورژانس بیماران کرونایی داریم، ۴۰ بیمار بستری بودند.»