شعبه ۳۸ دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی وحید افکاری، زندانی سیاسی محبوس در زندان عادل‌آباد شیراز را رد کرد. سعید دهقان، وکیل مدافع برادران افکاری، اول شهریور ماه در یادداشتی در صفحه توئیتر شخصی خود این خبر را اعلام کرد. 

سعید دهقان نوشت: «حتی اگر یکبار، ولو روزنامه‌وار پرونده را می‌‌خواندند، دلایل قانونی آنقدر بود که اعاده دادرسی درباره رأیی با ٢۴ تناقض و ۳ دروغ پذیرفته شود.» او در ادامه نوشت: «۲۵سال حبس فقط به استناد “علم قاضی”؛ بدون رعایت ماده ۲۱۱ ق.مجازات!»

در ماده ۲۱۱ قانون مجازات اسلامی جمهوری اسلامی و تبصره آن آمده است:

علم قاضی عبارت از یقین حاصل از مستندات بیّن در امری است که نزد وی مطرح می شود. در مواردی که مستند حکم، علم قاضی است، وی موظف است قرائن و امارات بیّن مستند علم خود را به طور صریح در حکم قید کند.
تبصره- مواردی از قبیل نظریه کارشناس، معاینه محل، تحقیقات محلی، اظهارات مطلع، گزارش ضابطان و سایر قرائن و امارات که نوعاً علم آور باشند می تواند مستند علم قاضی قرار گیرد. در هرحال مجرّد علم استنباطی که نوعاً موجب یقین قاضی نمی شود، نمی تواند ملاک صدور حکم باشد.

نوید افکاری و وحید افکاری ۲۶ شهریورماه ۱۳۹۷ و حبیب افکاری ۲۲ آذر ۱۳۹۷ در رابطه با اعتراضات سراسری مرداد ۹۷ بازداشت شدند. آنها در طی بازجویی‌ها برای اعتراف‌ اجباری توسط نیروهای امنیتی بارها شکنجه شدند. 

برادران افکاری در نهایت در دادگاه انقلاب و دادگاه کیفری شیراز محاکمه شدند. نوید افکاری به ۲ بار اعدام، ۶ سال و ۶ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. نوید افکاری، زندانی سیاسی و کشتی‌گیر ۲۷ ساله صبح روز ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ به اتهام قتل حسن ترکمان، کارمند حراست سازمان آب و فاضلاب استان فارس اعدام شد. 

اعدام او بدون مدارک کافی و فقط با تکیه بر پخش فیلمی که در آن «اعترافات اجباری» او شنیده می‌شد، در حالی اجرا شد که میلیون‌ها شهروند ایرانی و همچنین چندین مقام‌ رسمی از کشورهای مختلف خواستار لغو حکم اعدام نوید افکاری شده بودند.

https://www.radiozamaneh.com/536821/

وحید افکاری، ۳۷ ساله به اتهام معاونت در محاربه به ۲۵ سال زندان، به اتهام معاونت در قتل به ۲۵ سال زندان و به اتهام توهین به رهبری به دو سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است. حبیب افکاری، برادر بزرگ‌تر وحید نیز به ۲۷ سال و سه ماه حبس و تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است. 

وحید و حبیب افکاری از اواسط شهریور ماه ۹۹ به بند عبرت (بند دربسته) که محل نگهداری زندانیان محروم از تماس تلفنی است منتقل شدند. در برخی موارد زندانیان محکوم به اعدام، پیش از اجرای حکم به این بند منتقل می‌شوند. برادران افکاری و خانواده آنان تاکنون بارها به این نقل مکان اعتراض کرده‌اند. 

در اوایل اردیبهشت فایلی صوتی از وحید افکاری از درون زندان منتشر شد. او در این فایل صوتی با تأکید بر «بی‌گناهی» خود و برادرانش گفت: 

«[نهادهای امنیتی] برای اینکه نشان بدهند امنیت را برقرار کرده‌اند انسان‌های بی‌گناه را دستگیر می‌کنند، بدون مدرک آنها را محاکمه می‌کنند و حق زندگی را از آنها می‌گیرند و اعدام می‌کنند. من امروز به‌عنوان یک انسان قرن بیست و یکمی نمی‌دانم چه‌طور می‌توانم از خودم دفاع کنم؟ من هیچ راهی جز منطق و قانون ندارم.»

او در پایان این فایل صوتی خطاب به مردم ایران می‌گوید: «من بی‌گناهم.»

سعید افکاری، برادر حبیب و وحید افکاری، اوایل اردیبهشت ماه سال جاری در حساب کاربری خود در توئیتر از برگزاری جلسه بازپرسی «صوری» در پی شکایت دو بردارش که ماه‌هاست در انفرادی به‌ سر می‌برند، خبر داد.

او در این توئیت اعلام کرد ۲۲۸ روز پس از شکایت برادرانش بابت «انفرادی»، «ضرب و شتم» و «تهدید به قتل توسط دو نفر از مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی»، یک جلسه بازپرسی «صوری» تنها با حضور وحید افکاری تشکیل شده است.

یکی از نزدیکان خانواده افکاری درباره جزییات ماجرای تهدید شدن وحید افکاری توسط دو فرد ناشناس در زندان به زمانه گفت:

«دو نفری که وحید را تهدید کرده‌اند خودشان را معرفی نکرده‌اند. حتی نگفته‌اند از طرف کدام نهاد امنیتی یا قضایی آمده‌اند. البته از نظر خانواده افکاری فرقی نمی‌کند از طرف کدام نهاد قضایی و امنیتی آمده‌ باشند. این تهدیدات برآیند تصمیم حکومت جمهوری اسلامی درباره وحید و حبیب افکاری است.»

این منبع در ادامه گفت: 

«می‌توان گفت این دو نفر از نهادی بالاتر از قوه قضاییه برای تهدید وحید اعزام شده‌اند.»

به  اعتقاد فرد نزدیک به خانواده افکاری، نهادهای امنیتی در هراس از حمایت‌های مردمی ایجاد شده برای وحید و حبیب افکاری اقدام به تهدید این دو زندانی سیاسی کرده‌اند:

«از یک طرف وحید را تهدید کرده‌اند که او را خواهند کشت. از طرف دیگر گفته‌اند کافی‌ست با ما همکاری کنی تا خیلی زود آزاد شوی و شرایط زندگی راحت و حتی شرایط خروج از کشور را برایت فراهم کنیم. وحید در پاسخ به آنها گفته من شرافتم را نمی‌فروشم.»

خرداد ماه سال جاری سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی اعلام کرد که مسئولان زندان وحید و حبیب افکاری را در حبس‌ انفرادی طولانی‌مدت نگاه داشته‌اند، با مشت، لگد و کابل زده‌اند و به آنها از طریق تهدید به زندانی کردن، کشتن، تعرض جنسی یا انحای دیگر آسیب به اعضای خانواده‌، شکنجه روانی داده‌اند.