سفر نخست وزیر اسرائیل به واشنگتن دو روز به درازا می‌کشد. قرار است نفتالی بنت در نخستین روز سفر خود به واشنگتن با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا و در دومین روز اقامت خود در واشنگتن با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا دیدار و گفت‌وگو ‌کند. این نخستین دیدار رسمی رهبران دو کشور بعد از برکناری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین اسرائیل است. کاخ سفید چهارشنبه هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:

«سفر نخست وزیر بنت همکاری پایدار بین ایالات متحده و اسرائیل را تقویت خواهد کرد، نمایانگر رابطه عمیق بین دولت‌ها و مردم ما و بیانگر تعهد تزلزل‌ناپذیر ایالات متحده نسبت به امنیت اسرائیل است.»

سفارت اسرائیل در آمریکا در پیامی در توییتر نوشت که آمریکا و اسرائیل دوستانی بهتر از هم ندارند.

حصول توافق صلح با فلسطینیان نامحتمل است

دفتر نخست وزیر اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که در این سفر گفت‌وگو درباره توافق هسته‌ای با ایران، همه‌‌گیری ویروس کرونا و تحولات اقتصادی در جهان در دستور کار بنت قرار دارد. کاخ سفید هفته گذشته اعلام کره بود «این دیدار فرصتی در اختیار رهبران دو کشور می‌گذارد که تلاش‌هایشان برای صلح و امنیت و رفاه اسرائیلی‌ها و فلسطینیان و اهمیت دستیابی به آینده‌ای صلح‌آمیز و امن در منطقه را با هم به بحث بگذارند.»

نفتالی بنت اما در گفت‌وگویی که پیش از سفرش به واشنگتن با نیویورک تایمز انحام داد خاطرنشان کرد که تداوم شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری همچنان در دستاور کار دولت او قرار دارد. بنت در این مصاحبه حصول توافق صلح با فلسطینیان در دوران نخست‌وزیری‌اش را به‌سبب دودستگی فسلطین و نبود رهبری متحد و همچنین مخالفتش با هرگونه حاکمیت فلسطین نامحتمل دانست.

راهبرد تازه برای مقابله با ایران

نخست‌وزیر اسرائیل بنت هفته گذشته اعلام کرد که موضوع ایران مسأله اصلی دیدار او با بایدن خواهد بود. بنت گفته بود:

«ما با تمرکز بالا به کاخ سفید می‌رویم، با رویکرد به شراکت، رویکردی که با هدف متوقف کردن اقدامات منفی ایران در خاورمیانه – ثبات‌زدایی و تروریسم و نقض حقوق بشر – و جلوگیری از نزدیک‌شدن ایران به بمب اتمی است.»

اسرائیل از مخالفان مذاکرات وین برای احیای برجام است. نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل با افشای اسناد هسته‌ای به سرقت رفته از تورقوزآباد تهران از زمینه‌سازان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ بود.

بنت در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت قصد دارد در دیدار با بایدن دیدگاه راهبردی تازه‌ای برای مقابله با ایران را طرح کند که شامل تقویت روابط با کشورهای عربی مخالف نفوذ منطقه‌ای و بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران است.