گزارش محرمانه نهادهای اطلاعاتی آمریکا که به کاخ سفید تحویل داده شده منشأ بیماری کووید-۱۹ را روشن نمی‌کند.

بر اساس گزارش ‌هایی که رسانه‌های آمریکایی در این رابطه منتشر کرده‌اند بخشی از دلیل روشن نبودن منشأ بیماری عدم ارائه اطلاعات از سوی چین است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ۹۰ روز پیش دستور تهیه گزارشی برای یافتن منشأ ویروس کرونا را صادر کرده بود و این گزارش روز سه شنبه تحویل کاخ سفید شد.

دو مقام آمریکایی به واشنگتن پست گفتند که تهیه کنندگان گزارش نتوانستند به طور قاطع نتیجه گیری کنندکه ویروس کرونا از طریق حیوانات به انسان منتقل شده یا این‌که ویروسی بوده که از مجتمع تحقیقات آزمایشگاهی ووهان به بیرون نشت کرده است.

قرار است بخش‌هایی از این گزارش محرمانه در روزهای آینده از طبقه بندی خارج شده و در اختیار عموم قرار گیرد.

بحث و گمانه‌زنی در مورد منشأ ویروس کرونا که همه‌گیری آن باعث مرگ بیش از ۴ میلیون نفر در سراسر جهان شده هر روز فراگیرتر می‌شود.

بایدن زمانی که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا را مامور به این تحقیق کرد گفت که دو سناریو مطرح است: انتقال از طریق حیوانات و یا آزمایشگاه.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا و مشاورانش به این تئوری که منشأ انتشار ویروس کرونا نشت آزمایشگاهی در چین بوده دامن زدند. چین به شدت این تئوری را رد کرده است.

وال استریت ژورنال به نقل یک مقام آمریکایی نوشت:« تا زمانی‌که چین اجازه دسترسی به برخی داده‌ها را ندهد، هیچگاه این قضیه روشن نخواهد شد.» به دنبال آن که رئیس گروه بازرسان سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد  احتمال خطای آزمایشگاهی به عنوان منشاء همه‌گیری کرونا وجود دارد،  به غیر از آمریکا کشورهای دیگری نیز خواهان تحقیق جامع در زمینه تعیین منشا بیماری شدند.

شبکه دو تلویزیون دولتی دانمارک  اواسط اوت در مستندی سخنان پیتر بن امبارک رئیس گروه بازرسان سازمان جهانی بهداشت را که در جستجوی منشاء ویروس هستند، پخش کرد:

«[فرض کنید] یک کارمند آزمایشگاه هنگام کارکردن در غار خفاش‌ها و حین جمع‌آوری نمونه مبتلا می‌شود. چنین سناریویی هم نوعی درز از آزمایشگاه است و هم با فرضیه نخست ما مبنی بر انتقال مستقیم ویروس از خفاش به انسان جور درمی‌آید. این فرضیه‌ای است که به نظر ما محتمل می‌آید.»

ویروس جدید کرونا ابتدا در ووهان چین، محل استقرار یک آزمایشگاه بیولوژیک ظاهر شد که در آن بر انواع دیگر ویروس‌های تاجدار (کرونا) آزمایش می‌شد. سازمان جهانی بهداشت منشاء ویروس را طبیعی می‌داند و تئوری‌های توطئه‌ای که آن را یک سلاح بیولوژیک خوانده‌اند، هم از سوی متخصصان این سازمان و هم دیگر متخصصان رد شده است.

اما فرضیه درز ویروس از آزمایشگاه به انواع خطاها در عملکرد باز می‌گردد. اینکه کارمندی به دلیلی به ویروس مبتلا شود یا بر اثر اشتباهی ویروس به بیرون درز کند.

حکومت چین این احتمال را قویاً رد کرده است.