کودکان خیلی زود متوجه می‌شوند اعمالشان چگونه بر دنیای اطرافشان تأثیر می‌گذارد. وظیفه ما به عنوان والدین و مراقبین این است: در حالی که کودکان جایگاه خود را در جهان پیدا می کنند، آنها را به سمت انتخاب متفکرانه، مهربان و محترمانه برای مراقبت از دیگران و طبیعت، راهنمایی کنیم.

فرزندپروری با ذهنیت سازگار با محیط زیست، امتداد طبیعی این ارزش‌هاست. یادگیری مسائل زیست محیطی و تمرین پایداری در خانه، فرصتی برای رشد و یادگیری در کنار فرزندانمان به شیوه‌ای مثبت و معنادار است.

اولین گام

سفر برای تبدیل شدن به یک خانواده آگاه از محیط زیست قبل از تولد فرزندان آغاز می‌شود. برای شروعو عوامل محیطی مانند پلاستیک‌های یکبار مصرف و مواد تشکیل دهنده محصولات مراقبت شخصی و تمیز کننده را در نظر بگیرید. از فروشگاه‌های عمده‌فروش خرید کنید، به محصولات طبیعی روی بیاورید، از ظروف قابل استفاده مجدد استفاده کنید، بیشتر دوچرخه سواری کنید و رژیم گیاهی را در پیش بگیرید.

وقتی بچه‌‌ها متولد شدند، خرید دست دوم، استفاده از پوشک پارچه‌ای و یافتن وسایل قابل استفاده مجدد را در اولویت قرار بدهید.

با بزرگتر شدن بچه‌ها، مرحله جدیدی از زندگی با چالش‌های جدید آغاز می‌شود اما چارچوب آن ثابت می‌ماند. هدف ما به عنوان والدین این است که آنها (و خودمان) را به عادات و مهارت‌های پایدار مجهز کنیم تا بچه‌ها بیاموزند که می‌توانند به گونه‌ای از سیاره زمین و مردم روی آن مراقبت کنند.

تغییرات را به آرامی ایجاد کنید

حرکت به سمت شیوه زندگی سازگار با محیط زیست برای بسیاری از ما، هم از نظر طرز فکر و هم عادات، یک تغییر اساسی است. زمان و کار زیادی لازم است تا با نگاهی تازه به خانه خود نگاه کنید، آنچه را که واقعاً به آن نیاز دارید در نظر بگیرید، ارزش‌های خود را مشخص کنید، در مورد جایگزین‌ها تحقیق کنید و سپس همه اینها را بخشی از زندگی روزمره خود کنید. با عادی شدن این امر، متوجه خواهید شد که کمتر استفاده می‌کنید، کمتر خرید می‌کنید و بیشتر در لحظه زندگی می کنید.

آنچه می‌توانید انجام دهید

با وجودی که گزینه‌های زیادی هست، دانستن اینکه از کجا باید شروع کرد، بسیار طاقت فرساست. بر آنچه که برای خانواده شما در این لحظه آسان و شدنی است تمرکز کنید. این کار ممکن است شامل این موارد باشد:

حذف پلاستیک از جعبه ناهار
خرید لباس‌های دست دوم برای هر فصل
پیاده رفتن به مدرسه
اضافه کردن یک وعده غذایی گیاهی در هفته

با سرعت خودتان پیش بروید و در یک زمان، تنها یک تغییر ایجاد کنید. انعطاف‌پذیر باشید و آنچه را که برای خانواده شما مفید است پیدا کنید. احساس خوب نسبت به تغییراتی که ایجاد می کنید، انگیزه شما را برای ادامه و رشد حفظ می‌کند. در نهایت، زندگی پایدار باید «پایدار» باشد.

زندگی پایدار یک تلاش گروهی است

جلسه خانوادگی یک مکان مهم برای شروع است. نیازهای شرایط خانوادگی منحصر به فرد خود (حساسیت غذایی، بودجه، سنت‌ها) را در نظر بگیرید. نگرانی‌های مشترک خود را مورد بحث قرار دهید و با آنچه قابل انجام است شروع کنید. یافتن تعادل مناسب مهم است. اطمینان حاصل کنید که به این مکالمات بین خودتان ادامه می‌دهید. در صورت نیاز برنامه‌ای تنظیم کنید و دستاوردهای خود را جشن بگیرید. والدین هم با رشد کودکان در حال تکامل هستند و نحوه برخورد شما با زندگی پایدار نیز همینطور است.

کاری که بچه‌‌ها می‌توانند انجام دهند

مشارکت کودکان در هر سنی به ایجاد چهارچوب عادات زیست محیطی کمک می‌کند تا در زندگی روزمره آنها ادامه یابد. مشارکت در اقدامات مثبت، حس عاملیت و استقلال آنها را تقویت می‌کند. بچه‌ها می‌توانند به انجام کارهایی مانند این کمک کنند:

ظروف را در فروشگاه درباره پر کنند
سطل‌های بازیافت را مرتب کنند
لباسشویی را تنظیم کنند
زباله‌های محله را جمع کنند

تلاش برای همکاری با یکدیگر به عنوان یک خانواده، یک تمرین مداوم است که ارتباط شما را با کره زمین و یکدیگر عمیق‌تر می‌کند.

جامعه خود را پیدا کنید

در واقع، برای تربیت فرزند دوستدار محیط زیست، نیاز به دهکده ای داریم ک سایر والدین همفکرمان هم آنجا باشند! برای گرفتن راهنمایی و اطلاعات کاربردی، به صورت آنلاین به دنبال گروه‌های حذف زباله در محله‌ یا والدین سازگار با محیط زیست باشید و از کتابخانه محلی خود به خوبی استفاده کنید. رسانه‌های اجتماعی همچنین می‌توانند منبع بزرگی از الهام و تنوع در مسیر این سبک زندگی باشند.

کاری که همه اعضای خانواده می‌توانند انجام دهند

راه‌های بسیار معناداری برای ارتباط با جامعه محلی وجود دارد. سعی کنید کمتر رانندگی کنید و به جایش پیاده روی یا دوچرخه سواری را در صورت امکان انتخاب کنید. این کار باعث می‌شود سرعت خود را کاهش دهیم، به مسائل اطراف توجه کنیم و بیشتر با یکدیگر صحبت کنیم. مشارکت در جامعه برای خانواده شما می‌تواند به این شکل باشد:

جمع آوری زباله
داوطلب شدن برای کار در پارک‌های محله
پیوستن به شورای مدرسه
خرید از مشاغل کوچک محلی
اشتراک گذاری تجربه‌‌ها با همسایگان

زندگی پایدار به فرزندان ما نشان می‌دهد که اقدامات فردی تأثیر جمعی دارند. هدف ما این است که به آنها بیاموزیم شهروندان فعال و درگیر باشند تا دنیایی بهتر برای همه بسازند. هر یک از ما چیزهای مثبتی برای به اشتراک گذاشتن با دیگران داریم و همه چیز مهم است.

نمی‌توانید بازیافت کنید؟ استفاده مجدد راهش است

پیدا کردن مصارف جدید برای اشیا باعث می‌شود آنها بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند و از محل دفن زباله خارج شوند. این پیشنهادات را امتحان کنید:

ظروف پلاستیکی یک جعبه عالی برای نگهداری همه چیز، از اسباب‌بازی تا لوازم جانبی مو هستند.
لباس‌های قدیمی را به دستمال نطافت، دستمال سفره و کیف تبدیل کنید.
از کیسه‌های نان خالی، در فریزر یا برای زباله‌های حیوانات خانگی استفاده کنید.
ظروف نوشیدنی آماده را به گلدان تبدیل کنید.
درهای پلاستیکی را به عنوان زیرگلدانی زیر گیاهان آپارتمانی قرار دهید.
از بطری‌های فشرده خالی به عنوان اسباب بازی برای آب‌بازی استفاده کنید.
حیوان مورد علاقه خود را از ظروف خالی درست کنید.

لوازم ضروری برای بچه‌های حافظ محیط زیست

داشتن چند شیئ کلیدی می‌تواند به شما کمک کند تا ضایعات مربوط به بچه‌ها را کم کنید. خبر خوب این است که اکثر آنها را تنها باید یک بار بخرید! برای انتخاب مجموعه‌ای از محصولات سازگار با محیط زیست‌، به خرده فروش‌های محلی خود مراجعه کنید.

پوشک و دستمال مرطوب پارچه‌ای
ظروف غذا از جنس استیل
کیسه‌های میان وعده قابل شست‌وشو
نی‌های قابل استفاده مجدد (فولادی، بامبو یا سیلیکون)
ظروف بامبو
بطری و لیوان آب از جنس استیل
دستمال پارچه‌ای
مسواک از جنس بامبو
صابون، شامپو و نرم کننده‌ی دوستدار محیط زیست
شانه یا برس موی چوبی یا طبیعی