افسران پلیسی که در جریان حمله روز ششم ژانویه طرفداران افراطی ترامپ به کنگره آمریکا مورد حمله قرار گرفته و کتک خوردند در دادگاه یک شکایت حقوقی طرح کرده‌اند.

 شکایت افسران پلیس از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، راجر استون از متحدان ترامپ و اعضای گروه‌های دست راستی افراطی روز پنج‌شنبه ۲۷ اوت ثبت شد.

افسران پلیس این افراد را متهم کرده‌اند که با قصد قبلی و به صورت عمدی جمعیتی از افراد خشن را برای مختل کردن روند تایید نهایی پیروزی جو بایدن در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ به کنگره فرستاده‌ بودند.

در این شکایت حقوقی که در دادگاهی فدرال در پایتخت (واشنگتن دی‌سی) طرح می‌شود ترامپ متهم شده که «در همکاری با سفیدان برتری طلب، گروه‌‌های افراطی خشن، و طرفداران کارزارش قانون «کوکلوس کلان» را نقض کرده و در تلاشی غیر قانونی برای در قدرت ماندن مرتکب تروریسم داخلی شده  است»

اواسط قرن نوزدهم و در زمان ریاست جمهوری اولیسیس گرانت، قانونی در کنگره با نام « نیروی سوم» که به قانون کوکلوس‌کلان هم شهرت دارد تصویب شد. این قانون به گرانت اجازه داد که حکومت نظامی اعلام کرده و جریمه‌ و مجازات‌های سنگینی علیه سازمان‌های تروریستی اعمال و با استفاده از نیروی نظامی کوکلوس‌کلان‌ها را سرکوب کند.

این شکایت از سوی هفت افسر و توسط کمیته وکلا برای آزادی‌های مدنی قانونمند در دادگاه طرح شده است.

در متن این شکایت آمده است: «ترامپ و همدستانش در این تبانی بارها ندای تقلب در انتخابات سر داده ، و سبب شدند تا طرفدارانش – از جمله دیگر مدعی‌علیه‌ها در این پرونده- از جانب او برنامه ارعاب و تهدید و توسل به زور را ریخته تا او را در قدرت نگه‌ دارند.»

در بخش دیگری از این شکایت آمده است: « به واسطه اقدامات غیرقانونی مدعی‌علیه‌ها، به شاکیان این پرونده به شدت حمله شد، کتک خوردند و به آنها گاز اشک‌آور زده شد و مورد توهین‌های نژادی واقع شدند و زندگی‌شان در خطر قرار گرفت.»

حمله طرفداران ترامپ به کنگره – ۶ ژانویه ۲۰۲۱- عکس از شاتراستاک

افرادی که از آنها شکایت شده، دونالد ترامپ، راجر استون، و اعضای گروه‌های «پسران مغرور» و «محافظان سوگند» هستند که برخی از اعضای این دو گروه در حمله روز ششم ژانویه به کنگره دست داشتند.

راجر استون که در این پرونده از او شکایت شده با برخی فعالان راست افراطی ارتباطاتی دارد، او  پیش از این‌که ترامپ کاخ سفید را ترک کند مورد عفو ریاست جمهوری قرار گرفته. استون در جریان تحقیقات رابرت مولر به علت دروغ گفتن به کنگره و ارعاب شاهدان به ۴۰ ماه زندان محکوم شده بود.

روز ششم ژانویه و زمانی‌که در یک مراسم تشریفاتی در آخرین مرحله، کنگره در حال تایید نهایی پیروزی جو بایدن بود، ترامپ در برابر کاخ سفید به طرفدارانش گفت: «ما (به سمت کنگره) می‌رویم ومن آنجا با شما خواهم بود.»

صدها نفر از طرفداران خشمگین ترامپ به کنگره حمله کردند چندین کشته و  زخمی و وارد شدن خسارت به ساختمان کنگره و استیضاح و محاکمه استیضاح ترامپ از نتایج این حمله بود. حدود ۵۰۰ نفر در رابطه با حمله ژانویه بازداشت شده‌اند که رسیدگی به پرونده آنها اکنون در دادگاهی واشنگتن در جریان است.

ماه پیش کمیته منتخب مجلس نمایندگان آمریکا که در مورد وقایع حمله روز ششم ژانویه به ساختمان کنگره آمریکا تحقیق می‌کند، نخستین جلسه استماع را با شهادت افسران پلیسی که در جریان حمله از کنگره و نمایندگان دفاع می‌کردند آغاز کرد. 

جلسه شهادت افسران پلیس در کمیته تحقیق وقایع ششم ژانویه کنگره از چپ به راست افسران پلیس: هری دان، دنیل هاجز، مایکل فانون و آکویلینو گانل- ۲۷ ژوئیه ۲۰۲۱- کنگره آمریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

شهادت تکان‌دهنده و هولناک چهار افسر پلیس، جزئیات خشونت و اینکه چطور برای زندگی‌شان در برابر جمعیت می‌جنگیدند را به تصویر کشید. همراه با شهادت این افسران تصاویری که از دوربین‌های کار گذاشته روی بدن افسران ثبت شده بود نیز در کنگره پخش می‌شد و افسران پلیس شرح می‌دادند که چطور در میان جمعیت گرفتار آمده، کتک خورده و با تیزر خودشان بارها شوک برقی داده شدند. 

در شکایت حقوقی که روز پنج‌شنبه در دادگاه ثبت شد، ترامپ برای نخستین بار به همکاری با افراطی‌های دست راستی برای تبلیغ دیدگاهش در زمینه تقلب در انتخابات متهم می‌شود.