صدها نفر برای حمایت از افغانستانی‌ها بعدازظهر روز ۲۸ ماه اوت/۶ شهریور، در میدان دام آمستردام در هلند گرد هم آمدند. سازمان دهندگان این تظاهرات با دادخواستی از دولت هلند خواستند که انتقال پناهجویان افغانستانی به هلند را ممکن کند.

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات، در دادخواست‌شان از دولت هلند خواستند که برای سرعت‌بخشی به روند پذیرفتن پناهندگان از افغانستان، این کشور را به‌عنوان یک کشور ناامن به رسمیت بشناسد. در این دادخواست آمده:

«افغانستان در حال حاضر پس از خروج تمامی نیروهای بین‌المللی ازجمله هلند و اشغال نظامی طالبان در افغانستان در ۱۵ ماه اوت، به ناامن‌ترین کشور جهان مبدل گشته است. اما هلند هنوز افغانستان را به‌عنوان کشور ناامن به‌رسمیت نشناخته است. به‌این‌ترتیب پناهجویان افغان در هلند امکان دارد در آینده نزدیک از این کشور رانده شوند.»

نویسندگان این دادخواست در ادامه خطاب به دولت هلند نوشتند:

«ما از دولت هلند می‌خواهیم که دراین‌باره مسئولانه و متعهدانه عمل کند و در این شرایط به پناهجویان افغان امنیت و حق اسکان و پناهندگی اعطا کند. همچنین اخراج تمام افغان‌های بدون مدرک و درمانده در هلند را به‌طور کامل و نامحدود متوقف کند. زیرا زندگی و جان هر افغانی که اخراج شود، مستقیماً مورد تهدید قرار می‌گیرد.»

هلند تنها کشور اروپایی است که بازگرداندن پناهجویان افغانی را به این کشور حتی در این شرایط بحرانی فقط شش ماه به تعویق انداخته است. به باور نویسندگان این دادخواست، این زمان کوتاه تضمینی برای حفظ جان افغانستانی‌ها نیست.

نویسندگان و امضاکنندگان این دادخواست از دولت هلند خواستند که با به رسمیت شناختن افغانستان به‌مثابه کشوری ناامن و پناه دادن به پناهجویان افغان، امنیت و حفاظت جان انسان‌ها را در اولویت قرار دهد.