صبح دوشنبه ۳۰ اوت/ ۸ شهریور فرودگاه بین‌المللی کابل هدف حمله راکتی قرار گرفت. به گزارش طلوع‌نیوز به نقل از شاهدان عینی راکت‌ها از شمال کابل به سمت فرودگاه حامد کرزی شلیک شدند.

شبکه تلویزیونی سی ان ان به نقل از یک مقام مطلع آمریکایی گزارش داد که دست‌کم ۵ راکت فرودگاه بین‌المللی کابل را هدف قرار دادند. بر همین اساس سیستم دفاع موشکی ارتش آمریکا مستقر در فرودگاه کابل این موشک‌ها را رهگیری کرد. مشخص نیست چه تعداد از موشک‌ها منهدم شده‌اند.

درباره تلفات احتمالی جانی یا خسارت‌ها فعلا اطلاع موثقی در دست نیست. در شبکه‌های اجتماعی ویدیویی از خودرویی که در آتش می‌سوزد منتشر شده است.  

تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل برای ایجاد یک منطقه امن

در همان حال عملیات خروج نیروهای آمریکایی از کابل به پایان نزدیک می‌شود. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که در روز دوشنبه اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد ایجاد یک منطقه امن در کابل را به بحث می‌گذارند. فرانسه و بریتانیا در این زمینه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را آماده کرده‌اند. امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه به رسانه‌های آن کشور گفته است:

«در قطعنامه پیشنهادی ما یک منطقه امن پیش‌بینی شده با این هدف که انجام عملیات انسان‌دوستانه را همچنان میسر کند.»‌

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه بریتانیا نیز در نظر دارد موضوع افغانستان را با کشورهای اتحادیه اروپا، قطر و ترکیه به بحث بگذارد.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان بعد از گفت‌وگو با مولود چاوش‌اوغلو، همتای ترکیه‌ا‌ی خود اعلام کرد که آلمان از پیشنهاد فرانسه استقبال می‌کند. ظاهرا بر اساس این پیشنهاد قرار است یک کانال ارتباطی با طالبان ایجاد شود.

وزیر خارجه آلمان در حال حاضر در آنتالیای ترکیه به سر می‌برد.

روز گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که آن کشور در پی توافقی مشابه توافق لیبی با طالبان است. اردوغان گفت:

«من نمی‌توانم بگویم که با طالبان توافق‌نامه‌ای را که با لیبی امضا کردیم، امضا نخواهیم کرد. می‌توانیم چنین کاری را انجام دهیم کافی است که یک شریک شایسته برای مذاکره پیدا کنیم.»

کشته شدن چهار کودک در حمله پهپادی ارتش آمریکا

طلوع‌نیوز و الجزیره گزارش داده‌اند که در حمله پهپادی یکشنبه ۲۹ اوت/۷ شهریور ارتش آمریکا به یک عامل انتحاری در کابل چهار کودک که در یک خانه مسکونی اقامت داشتند نیز کشته شده‌اند.

پنج‌شنبه هفته گذشته حمله انتحاری گروه تروریستی دولت اسلامی شاخه خراسان به کشته شدن حدود ۱۷۰ نفر، از جمله ۱۳ سرباز آمریکایی در نزدیکی فرودگاه کابل انجامید. روز گذشته یک فروند پهپاد آمریکایی یک خودروی انتحاری را هدف قرار داد که قصد حمله به فرودگاه کابل را داشت.

پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد گزارش‌هایی از تلفات غیرنظامیان در پی این حمله را بررسی می‌کند. وزارت دفاع آمریکا در این بیانیه می‌گوید انفجارهای قدرتمندی پس از هدف قراردادن خودرو در کابل رخ داد که نشان دهنده وجود مقدار زیادی مواد منفجره در داخل خودروست و ممکن است این انفجارها منجر به تلفات غیرنظامیان شده باشد.