رادیکال‌ترین قانون سقط جنین در ایالات متحده، علیرغم تلاش‌های قانونی برای جلوگیری از آن به اجرا درآمد.

ممنوعیت کامل سقط جنین در تگزاس به هر شهروند این امکان را می‌دهد که از ارائه دهنده سقط جنین که قانون را نقض می‌کند، شکایت کند. این امر منجر به شکایت‌های بیهوده از سوی شهروندان مخالف سقط می‌شود که در نهایت می‌تواند اکثر کلینیک‌های این ایالت را تعطیل کند.

آماندا ویلیامز، مدیر اجرایی صندوق حمایت از سقط جنین لیلیث می‌گوید:

«دسترسی به سقط جنین به هرج و مرج مطلق منجر خواهد شد. متأسفانه، بسیاری از افرادی که به بیشترین دسترسی به این حق نیاز دارند از آن محروم می‌شوند. باورنکردنی است که سیاستمداران تگزاس این قانون ویرانگر و ظالمانه راکه به بسیاری آسیب خواهد رساند، تصویب کرده‌اند.»

لایحه ۸ مجلس سنای ایالتی که از طریق قانونگذاران تگزاس که اغلب جمهوری‌خواه هستند تصویب شد و توسط گرگ ابوت، فرماندار جمهوری‌خواه در ماه مه امضا شد، سقط جنین را پس از تشخیص فعالیت قلبی جنین که در حدود شش هفتگی است، ممنوع می‌کند و هیچ استثنائی برای تجاوز یا محارم ارائه نمی‌دهد. تگزاس اولین ایالتی است که سقط جنین را در اوایل بارداری ممنوع کرده و تلاش‌های لحظه آخری برای متوقف کردن آن از طریق درخواست تجدیدنظر در دادگاه عالی آمریکا تا روز سه‌شنبه به نتیجه نرسید.

ده‌ها ایالت دیگر لوایح مشابه به اصطلاح «ضربان قلب» را تصویب کرده‌اند اما همه آنها توسط دادگاه‌ها متوقف شده‌اند. نمونه تگزاس از این نظر بدیع است که عمداً برای محافظت از مقامات دولتی در برابر اجرای قانون طراحی شده است و در نتیجه چالش‌های حقوقی را دشوارتر می کند. در عوض، هر شهروند در ایالات متحده را تشویق می‌کند تا علیه یک ارائه دهنده سقط جنین یا هر کسی که به این روش «کمک می ‌ند یا از آن حمایت می‌کند»، شکایت مدنی کند.

به گفته ارائه دهندگان خدمات سقط جنین، این قانون «دسترسی فوری به سقط جنین در تگزاس را کاهش می‌دهد» و احتمالاً بسیاری از کلینیک‌های سقط جنین را در نهایت تعطیل خواهد کرد. این امر از دسترسی اکثر زنان تگزاسی به مراقبت‌های سقط جنین جلوگیری می‌کند، زیرا اکثر آنها از بارداری خود در شش هفته آگاه نیستند.

در روزهای منتهی به تصویب این قانون، کلینیک های تگزاس اعلام کردند که مجبور شده‌اند در طول این هفته و در آینده نزدیک بیمارانی را که نیاز به مراقبت‌های سقط جنین پس از زمان تعیین شده برای سقط قانونی دارند، رها کنند.

برخی از پزشکان سقط جنین در تگزاس ترجیح داده‌اند خدمات خود را متوقف کنند تا از خطر احتمالی دعاوی بیهوده و پرهزینه صرف نظر کنند. امی هاگستروم میلر، بنیانگذار یکی از این کلینیک‌ها گفته اکثر پزشکان در چهار کلینیک سلامت زنان در تگزاس به این کار ادامه نخواهند داد تا معیشت خود را به خطر نیندازند.

دکتر غزاله مویدی، ارائه‌دهنده سقط جنین در تگزاس می گوید:

«ما همه از این قانون پیروی خواهیم کرد اگرچه این قانون غیر اخلاقی، غیر انسانی و ناعادلانه است. این امر معیشت من را تهدید می کند و انتظار دارم که از من شکایت شود. اما بزرگترین ترس من این است که آسیب پذیرترین افراد جامعه، یعنی بیماران سیاه پوست و لاتین‌تبار که در حال حاضر بیشتر در معرض موانع لجستیکی و مالی هستند، مراقبت‌های لازم را دریافت نکنند.»

به گفته موسسه گوتماخر، این قانون اکثر بیماران را مجبور به سفر به خارج از این ایالت برای سقط جنین می‌کند و مسافت رانندگی را تا کلینیک سقط جنین ۲۰ برابر افزایش می‌دهد و این تنها در صورتی است که بیماران منابع مالی و امکانات لازم برای انجام این کار را داشته باشند؛ از جمله مرخصی کار، توانایی پرداخت هزینه این روش و در برخی موارد مراقبت از کودکان.

ارائه‌دهندگان و گروه های حمایتی سقط جنین- که از طریق کمک‌های مالی به سفر، اقامت و خدمات مستقیم برای زنان کم درآمد کمک می‌کنند- ماه‌ها تلاش کرده‌اند تا با کلینیک‌های خارج از ایالت، از جمله در نیومکزیکو و کلرادو هماهنگ شوند تا از پذیرش بیماران اطمینان حاصل شود. سال گذشته، بررسی اجمالی در این ایالت نشان داد که اگر مراقبت‌های سقط جنین متوقف شود، چه اتفاقی می‌افتد: هنگامی که در ماه مارس سال ۲۰۲۰ دولت در میان همه‌گیری کووید -۱۹ اکثر روش‌های سقط جنین را ممنوع کرد، تعداد بیمارانی که برای مراقبت به خارج از ایالت سفر کرده بودند نزدیک به ۴۰۰ درصد افزایش یافت.

پیش‌بینی می‌شود بسیاری از زنان جنین جنین تا اواخر بارداری به تعویق بیندازند و برخی دیگر مجبور شوند بارداری خود را بدون نظارت پزشکی به پایان برسانند. زنان کم درآمد و زنان رنگین پوست بیشترین بار را از این ممنوعیت متحمل می‌شوند.

پزشکان تنها کسانی نیستند که می‌توانند تحت این قانون هدف قرار گیرند: طیف وسیعی از افراد و گروه‌ها، از جمله پرستاران کلینیک، کارکنان صندوق‌های حمایت از سقط جنین، مشاوران خشونت خانگی و بحران تجاوز، یا حتی یکی از اعضای خانواده که با ماشین فرد را به کلینیک می‌رساند، اکنون می‌تواند با شکایت غریبه‌ها روبه‌رو شود. کسانی که شکایت می‌کنند می‌توانند در صورت برنده شدن، حداقل ۱۰ هزار دلار دریافت کنند، اما اگر ارائه دهندگان سقط از نظر قانونی موفق باشند نمی‌توانند هیچ گونه ضرر مالی را جبران کنند. به گفته ارائه‌دهندگان خدمات سقط جنین، این قانون «شکارچیان جایزه» را به شکایت تشویق می ‌ند.

لابی بزرگ ایالتی ضد سقط جنین، به نام« حق زندگی تگزاس»، پیش از این با ایجاد وب سایتی از «افشاگران» دعوت کرد تا موارد نقض قانون را گزارش دهند؛ هرچند در پاسخ، طرفداران حق انتخاب، فرم های ورودی دیجیتالی را با اطلاعات طنز آمیخته‌اند.

ارائه دهندگان سقط جنین، صندوق‌ها و اعضای روحانی، به نمایندگی از مرکز حقوق باروری، فدراسیون والدین آمریکا و اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا، در ماه جولای علیه این قانون شکایت کردند و نوشتند که این قانون «هرج و مرج مطلق را در تگزاس ایجاد می‌کند و جبران ناپذیر است و به تگزاسی‌هایی که نیاز به خدمات سقط جنین دارند آسیب می‌رساند.»

تگزاس در حال حاضر یکی از دشوارترین قوانین ایالت‌های ایالات متحده را در زمینه سقط جنین دارد؛‌ انبوهی از قوانین ایالتی که توسط قانونگذاران جمهوری خواه در دهه گذشته اعمال شده است.

پس از تصویب یک قانون چند قسمتی در سال ۲۰۱۳ به نام لایحه مجلس ۲، تقریباً نیمی از کلینیک‌های سقط جنین در این ایالت تعطیل شد و از ۴۰ به کمتر از ۲۰ کلینیک کاهش یافت. این قانون در نهایت توسط دادگاه عالی آمریکا در سال ۲۰۱۶ لغو شد اما بسیاری از کلینیک‌ها قادر به بازگشایی نبودند و در نتیجه مناطق وسیعی از این ایالت – از جمله پانهندل و غرب تگزاس – بدون کلینیک سقط جنین هستند که زنان را مجبور می کند مسافت‌های زیادی را برای دریافت این خدمات طی کنند.

بیش از ۴۰ سال از قانونی شدن سقط جنین در آمریکا می‌گذرد. در سال ۱۹۷۳، جین رو با نام حقیقی نورما مک‌کاروی، مدت‌ها در مقابل هنری وید، دادستان کل دالاس در ایالت تگزاس ایستاد تا بتواند نظر موافق قضات دیوان عالی آمریکا را برای به رسمیت شناختن حق زن برای پایان دادن به بارداری جلب کند.

نورما زنی بود که برای سومین بار حامله شده بود و قصد سقط جنین داشت. او توانست قانون ایالت تگزاس درباره سقط جنین را زیر سوال ببرد. بر اساس قانون آن زمان این ایالت، سقط جنین تنها در صورت خطر جانی برای مادر و در مورد تجاوز و رابطه با محارم مجاز بود.

قانونی بودن سقط جنین سرانجام بر اساس متمم قانون اساسی آمریکا درباره آزادی انتخاب شخصی در مورد مسائل خانوادگی تصویب شد. با این حال مخالفت با سقط جنین در آمریکا هنوز یک رویکرد پرطرفدار است و قوانین دیگری که بعدا تصویب شدند آن را دشوار می‌کنند. مثلا از بودجه فدرال نمی‌توان برای سقط جنین استفاده کرد یا این کار را بعد از گذشت ماه‌های خاصی از بارداری انجام داد.