حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران پنج‌شنبه ۱۱ شهریور / ۲ سپتامبر با هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان تلفنی گفت‌وگو کرد.

در این گفت‌وگو هایکو ماس خواهان ازسرگیری هرچه سریع‌تر مذاکرات احیای برجام در وین شد که پس از شش دوره از سوی ایران متوقف شده است.

به‌گزارش رسانه‌های ایران امیر عبداللهیان به ماس گفت اصل مذاکرات وین «قابل قبول است و انجام می‌شود». وزیر خارجه ایران در همین حال گفت جمهوری اسلامی مذاکره‌ای را قبول دارد که به «رفع واقعی تحریم‌ها و تأمین حقوق حقه ایران بینجامد».

روز گذشته، چهارشنبه ۱۰ شهریور / یکم سپتامبر نیز وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد ژان ایو لودریان، وزیر خارجه این کشور در تماس تلفنی با همتای ایرانی خود از ضرورت بازگشت هر چه سریع‌تر جمهوری اسلامی به مذاکرات احیای برجام در وین سخن گفته است.

دور ششم مذاکرات احیای برجام در وین ۳۰ خرداد / ۲۰ ژوئن، همزمان با اعلام پیروزی ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، پایان یافت و تیم‌های مذاکره‌کننده برای مشورت و دریافت رهنمودهای لازم به پایتخت‌های سیاسی خود بازگشتند.

این مذاکرات تاکنون با وجود برخی پیشرفت‌ها بی‌نتیجه مانده است. شناسایی تحریم‌هایی که می‌بایست در ازای بازگشت ایران به تعهداتش لغو شوند و همچنین تضمین توافق از سوی آمریکا همچنان از موضوعات باقی مانده است.

در آخرین دور مذاکرات زمانی برای پیگیری آن در دور هفتم در نظر گرفته نشد. پیش از این سید‌عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر‌ خارجه جمهوری اسلامی و رئیس هیأت ایرانی شرکت‌کننده در مذاکرات وین گفته بود برای مذاکرات احیای برجام در وین باید منتظر دولت بعدی ماند. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور‌خارجه ایران نیز گفته بود «طبیعی است» که دولت جدید باید مستقر شود و کار را جلو ببرد.

در یک ماه اخیر بارها کشورهای غربیِ طرف برجام از ایران خواسته‌ بودند که به مذاکرات احیای برجام بازگردد.

رئیس دوره‌ای شورای امنیت: ایران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند

از سوی دیگر، جرالدین بایرن ناسون، نماینده دائم ایرلند در سازمان ملل به‌عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت در یک نشست خبری درباره احیای برجام و اقدامات هسته‌ای ایران گفت:

«ما می‌خواهیم همه طرف‌ها به توافق بازگردند. دوره‌ای مربوط به انتخابات [ریاست جمهوری] در ایران بود. ما مایل به از سرگیری مذاکرات در وین هستیم. ما می‌خواهیم ایران برنامه غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کرده و به رعایت ضمانت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازگردد.»

ناسون افزود با نمایندگان ایران صحبت شده و دیگران نیز این موضوعات را به آن‌ها گفته‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود در مرداد / اوت گذشته گفته بود «ایران در زمینه تولید اورانیوم فلزی غنی‌شده پیشرفت کرده است». در گزارش ۲۳ مرداد / ۱۴ اوت آژانس تأیید کرد که ایران از ۲۵۷ گرم اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی استفاده کرده تا ۲۰۰ گرم اورانیوم فلزی غنی‌شده ۲۰ درصدی را تولید کند.

همچنین گفته شد که ایران پیش از این از یک آبشار ۱۶۴ تایی از سانتریفیوژهای آی‌آرـ۶ برای غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصدی استفاده می‌کرد و اکنون افزون بر آن از مجموعه ۱۵۳ عددی از سانتریفیوژهای آی‌آر-۴ نیز برای غنی‌سازی تا ۶۰ درصد استفاده می‌کند.

نماینده دائم با تأکید بر این‌که تماس‌های احتمالی با ایران در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل (۲۱ تا ۲۷ سپتامبر) بسیار مهم خواهد بود، موضوع بازگشت به برجام برای امنیت خاورمیانه بااهمیت خواند و گفت:

«اگر ما توافق‌نامه را بازگردانیم، در زمینه‌های مختلف به سود کل منطقه خواهد بود.»

آخرین بار فرانسه، آلمان و بریتانیا در ۲۸ مرداد / ۱۹ اوت در بیانیه مشترکی با اشاره به گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر این‌که ایران غنی‌سازی اورانیوم خود را به درجه نظامی نزدیک کرده است، گفته‌ بودند که «این اقدامات مراحل کلیدی توسعه سلاح هسته‌ای را تشکیل می‌دهند» و «ایران هیچ نیاز غیرنظامی موجهی برای پیشبرد چنین اقداماتی ندارد».