جو بایدن در پاسخ به فشارهای شدید کنگره و خانواده قربانیان ۱۱ سپتامبر که در حال حاضر از عربستان سعودی شکایت کرده‌اند، از بررسی عمده و رفع طبقه‌بندی پرونده‌های تحقیق درباره حادثه ۱۱ سپتامبر خبر داده است.

در حکمی که روز جمعه صادر شد آمده است:

«با نزدیک شدن بیستمین سالگرد حادثه ۱۱ سپتامبر، مردم آمریکا شایسته این هستند که تصویری کامل‌تر از آنچه دولت آنها در مورد این حملات می‌داند داشته باشند.»

این گزارش می‌گوید پرونده کامل در شش ماه آینده «به جز در مواردی که دلایل قوی دیگری توصیه کند» فاش خواهد شد.

در این دستور آمده است انتشار «بی‌رویه» اطلاعات می‌تواند امنیت ملی و توانایی جلوگیری از حملات آینده را به خطر بیندازد، اما باید تعادل بهتری بین شفافیت و پاسخگویی ایجاد شود.

در این بیانیه آمده است:

«اطلاعات نباید محرمانه باقی بمانند، زیرا منافع عمومی در افشای اطلاعات بیشتر از هرگونه خسارت به امنیت ملی است.»

خانواده قربانیان مدت‌هاست از آمریکا می‌خواهند یافته‌های عملیاتی و تحقیق اف‌بی‌آی در مورد مشارکت احتمالی عربستان، به ویژه تماس مقامات سعودی و دو هواپیماربای ۱۱ سپتامبر که در ماه‌های قبل از حملات در کالیفرنیا زندگی می‌کردند، منتشر شود.

ریاض هرگونه دخالت در هواپیماربایی را رد کرده و با شکایتی که خانواده‌ها در دادگاه فدرال نیویورک ارائه کرده‌اند مقابله می‌کند.

این فرمان اجرایی یک ماه پس از وضع قانون با حمایت دو حزبی در کنگره که خواستار شفافیت بیشتر در تحقیقات است، صادر می‌شود.

بر اساس فرمان اجرایی، ارتباط الکترونیکی اف بی آی مورخ چهارم آوریل ۲۰۱۶ باید تا ۱۱ سپتامبر منتشر شود. وکلای خانواده معتقدند که این یک خلاصه ۱۶ صفحه‌ای از یافته‌های عملیات Encore است.

ایالات متحده در جریان روند کشف پرونده وجود آن سند را پذیرفت، اما محتویات آن فاش نشد.

ظرف دو ماه پس از صدور این دستور، اف‌بی‌آی و سایر سازمان‌ها باید «تمام پرونده‌های دیگری را که قبلاً در حین تحقیقات به طور کامل یا جزئی مخفی شده بودند» و همچنین یک ارتباط الکترونیکی دیگر اف بی آی را که در آن عملیات Encore به پایان می‌رسد، منتشر کنند.

همچنین ظرف شش ماه، دولت باید هرگونه تحقیقات مرتبط با ربایندگان و «رابطه با دولت خارجی» را منتشر کند.

این به عهده دادستان کل یا سران اف‌بی‌آی یا سایر سازمان‌هاست که ثابت کنند انتشار هرگونه اطلاعات «به طور منطقی» می‌تواند منجر به آسیب به امنیت ملی شود.

در فرمان اجرایی آمده است:

«رویدادهای مهم مورد بحث دو دهه قبل یا بیشتر رخ داده است و مربوط به یک لحظه غم انگیز است که همچنان در تاریخ آمریکا و زندگی بسیاری از آمریکایی‌ها طنین انداز است. بنابراین بسیار مهم است که اطمینان حاصل شود که دولت ایالات متحده حداکثر شفافیت را با تکیه بر طبقه بندی تنها در مواقعی که بسیار محدود و ضروری است اتخاذ کند.»

آشکارسازی بعید است که همه سوالات بی‌پاسخ پیرامون حادثه ۱۱ سپتامبر را حل کند.

این فرمان اجرایی تنها یک روز پس از شکایت خانواده‌ها به بازرس کل وزارت دادگستری، در مورد ادعای اف‌بی‌آی مبنی بر از دست دادن شواهد مهم، شامل عکس‌ها و نوارهای ویدیویی ربایندگان با مقامات سعودی، سوابق مصاحبه‌های شاهدان و ضبط تلفن مکالمات صادر می‌شود.

برت ایگلسون که پدرش، بروس در این حملات کشته شد گفته است که خانواده‌ها نظاره‌گر خواهند بود تا ببینند که محرمانه‌زدایی همه جانبه باشد.

ایگلسون در بیانیه‌ای کتبی گفته است:

«رئیس‌جمهور بایدن از ما می‌خواهد اعتماد کنیم که دولت عدالت را درباره ۱۱ سپتامبر برقرار خواهد کرد و ما مطمئنا امیدواریم این یک گام واقعی رو به جلو باشد.»

وی افزوده:

«ما از نزدیک این روند را زیر نظر خواهیم داشت تا اطمینان حاصل شود که وزارت دادگستری و اف بی‌ای از آن پیروی می‌کنند، با حسن نیت عمل می‌کنند و به خانواده‌هایمان کمک می‌کنند تا حقیقت را درباره ۱۱ سپتامبر کشف کنیم. دادخواهی علیه دولت عربستان اولین آزمایش در این زمینه است و جهان نظاره گر آن خواهد بود.»