به گزارش اتحادیه آزاد کارگران «جمع زیادی» از معلمان صبح یک‌شنبه ۱۴ شهریور مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

معلمان که انتظار داشتند از آغاز سال جدید سرانجام «رتبه بندی» اجرا شود، در روزهای پایانی هفته قبل از زبان رئیس سازمان برنامه و بودجه شنیدند که اجرای طرح رتبه بندی به دلیل نامشخص بودن منابع مالی متوقف شده است.

معلمان معترض در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه شعار دادند «ریاست سازمان حق ما را ادا کن» و «تا حق خود نگیریم جای دگر نمی‌ریم».

معترضان که دست نوشته و پلاکاردهایی که بر آن نوشته شده بود «حقوق ما سه میلیون، خط فقر ۱۲ میلیون» همچنین شعار دادند «معلم داد بزن حقت را فریاد بزن»، «با ارشد و دکترا حقوق ما سه میلیون».

رتبه‌بندی یکی از خواسته‌های صنفی معلمان در سال‌های اخیر بوده است. بهار امسال سرانجام پس از تأخیر چند ساله محمدباقر نوبخت، رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه از نهایی شدن لایحه رتبه‌بندی حرفه‌ای معلمان و ارائه آن به مجلس شورای اسلامی خبر داد. او خرداد امسال در باره دلایل تأخیر در بررسی لایحه ارسالی دولت در مجلس گفته بود:

«مجلس از دولت سوال کرده که آیا منابع مالی این طرح دیده شده است؟ هرچند که این سوال متعارفی نیست اما ما کتباً اعلام کردیم تمامی منابعی که برای اجرای این طرح در مورد معلمان لازم بود در دولت تامین شده است.»

محمد مهدی زاهدی، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی اما نوبخت را به خلف وعده متهم کرده است. او ۴ مرداد به خبرگزاری دانشجو، وابسته به بسیج دانشجویی، گفته بود:

«آقای نوبخت در تماس تلفنی که با رییس کمیسیون آموزش داشته است، گفتند که ما تا سقف ۶۱ هزار میلیارد می‌توانیم تامین هزینه کنیم، ولی بعد از این صحبت دولت زیر آن زد. اصلاً در لایحه دولت مبلغ ۶۱ هزار میلیارد تومان وجود نداشته است و به تبع آن بعد از آن بیست هزار میلیارد تومان هم نمی‌دانم از کجا آمده است.»

معلمان پیش از آنکه رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه از توقف رتبه‌بندی و پرداخت نشدن بخشی از حقوق معلمان در ماه شهریور خبر بدهد، خواستار تجدیدنظر در لایحه دولت بر اساس دیدگاه‌ها تشکل‌های صنفی معلمان شده بودند. حالا اما در آستانه بازگشایی مدرسه‌ها و شروع سال تحصیلی جدید دولت تازه مستقر شده به بهانه کسری بودجه و نادیده گرفته شدن منابع تأمین مالی اجرای رتبه‌بندی را به صورت کامل متوقف کرده است.

مسعود میرکاظمی ۷ شهریور در یک برنامه تلویزیونی آنچه را که افزایش حقوق در آموزش و پرورش خواند، «خلاف قانون» دانسته و گفته بود:

«اگر قرار به تغییر باشد باید منبع برای آن دیده شود تا بتوانیم آن را انجام دهیم چون حدود اختلاف آن هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در سال است که مغایر با برنامه است و اگر قرار بر افزایش باشد باید در دولت تعیین تکلیف شود.»

معلمان در ایران تا پیش از همه گیری کووید ۱۹ و تعطیلی اجباری مدرسه‌ها طی دو سال ۹۸ و ۹۷ چندین مرتبه در اعتراض به وضعیت معیشتی و سیاست‌های خصوصی سازی در نظام آموزشی در محل کار تحصن کردند.

تعطیلی مدرسه‌ها در سال تحصیلی گذشته امکان تجمع و اعتراض جمعی را از معلمان سلب کرده است. اما به نظر می‌رسد بازگشایی مدرسه‌ها چنانچه مطابق وعده مسئولان ارشد اجرایی صورت بگیرد، موج تازه‌ای از اعتراضات جمعی معلمان را به دنبال خواهد داشت.